• چهارشنبه / ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۰
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96052515980
  • خبرنگار : 71571

رییس دانشگاه علامه پیشنهاد داد؛

دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی رصد حقوق شهروندی را بر عهده بگیرد

دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی رصد حقوق شهروندی را بر عهده بگیرد

رییس دانشگاه علامه طباطبایی پیشنهاد کرد دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی قطعا ظرفیتی دارد مسئولیت دائمی رصد حقوق شهروندی را در یک طرح پژوهشی جاری بر عهده بگیرد و اگر دولت نیز در این عرصه همکاری کند، می‌توان دستگاه‌های مختلف در کشور را رصد کرد و در نهایت با عنوان یک جایزه ملی آن را معرفی نمود.

به گزارش ایسنا، دکتر سلیمی رییس دانشگاه علامه طباطبایی در اولین دوره کشوری تربیت مربی حقوق شهروندی طی سخنانی اظهار کرد: محور صحبت هایم را با سه سوال شرح می دهم و در نهایت با ارائه پیشنهادی عرایض را خاتمه می دهم. پرسش اول این است که آیا حقوق شهروندی با جهان مدرن در هم آمیخته شده است و حاصل مدرنیته است؟ پاسخ این است که بنده بر خلاف باور کلی معتقدم که حقوق شهروندی و حقوق بشر عصاره مدرنیته نیست. این حقوق برآمده و مبتنی براصالت انسانی است. اگرحقوق شهروندی را لازمه حقوق مدرن بدانیم گفتنی است، در جامعه ای اگر از دوران مدرنیزم گذر کنیم از حقوق شهروندی گذر خواهیم کرد.

سلیمی با بیان اینکه حقوق شهروندی مستلزم ذات انسانی و جزء طبیعت انسانی است که در دوران های تاریخی ظهور و بروز متفاوتی داشته است، اظهار کرد: این موضوع کاملا عجین شده و جزء لاینفک مدرنیزم نیست. حالا که در حال گذر از این دوران هستیم این چنین نیست که حقوق شهروندی هم به آن معنا سپری شده باشد. در دوران مدرن از حقوق بشر صحبتی نکرده اند. در حالیکه در دین اسلام بسیار پیشرفته تر از آنچه آنها مطرح کرده بودند آمده است. در طول تاریخ ماقبل مدرن حقوقی  برای همه انسانها فارغ از جنسیت و نژاد به رسمیت شناخته شده است و این پاسخ پرسش اول بود.

وی افزود: پرسش دوم این است که آیا حقوق شهروندی با گرایش به مذهب در تعارض و تناقض است؟ این مطلب گرایش عمده در حقوق اساسی و شهروندی است که آن را با زیست مذهبی در تعارض می بینند. پاسخ منفی است. باید دید چرا این پرسش ایجاد شده است. انسان شناسی خاصی که در دوران مسیحیت به وجود آمده بود این دیدگاه را در پی داشت که وقتی مفاهیم جدید شهروندی مطرح می شود این نگاه مذهبی در مقابل آن قرار می گیرد و منجر به آن می شود که مقابل خود مذهب قرار گیرد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی عنوان کرد: اینکه انسان خلیفه الهی تلقی می شود و شیطان به این دلیل شیطان می شود که به انسان سجده نمی کند مقابل آن قرار می گیرد.

سلیمی با اشاره به اینکه پرسش سوم این است که آیا حقوق شهروندی مترادف با قوانین است؟ خاطر نشان کرد: بارها گفته ام وقتی دو مفهوم متفاوت right و low را به عنوان حقوق ترجمه کنیم ما را دچا مشکل می کند. این تصوروقتی از حقوق صحبت می کنیم مراد قوانین است. کسانی که حقوق وضع می کنند کارشان این است که در زیست اجتماعی ما ساختار آگاهی وجود این حقوق در طبیعت انسانی را ایجاد کنند و تا جایی که امکان دارد به حقوق شهروندی به مثابه فرهنگ جهانی نگاه شود.

وی افزود: وقتی کانت رساله صلح جاوید را ارائه کرد حقوق شهروندی را از مصالح صلح جاوید معرفی کرد. در نهایت یک پیشنهاد به عنوان نماینده دانشگاه علامه طباطبایی ارائه می کنم. تفکر ما این است که دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی قطعا ظرفیتی دارد که می تواند مسوولیت دائمی رصد حقوق شهروندی را در یک طرح پژوهشی جاری بر عهده بگیرد. در این راه نیز دانشجویان و اساتید دانشگاه علامه طباطبایی می‌توانند در کنار دبیرخانه کنگره حقوق شهروندی باشد.

رییس دانشگاه علامه طباطبایی در پایان خاطرنشان کرد: اگر دولت نیز در این عرصه همکاری کند، می‌توان دستگاه‌های مختلف در کشور را رصد کرد و در نهایت با عنوان یک جایزه ملی آن را معرفی نمود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha