• دوشنبه / ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96062715478
  • خبرنگار : 30057

زیست‌فناوری جزو 7 رشته کلیدی جهان است/آغاز کشت گیاهان مقاوم به شوری در کشور

زیست‌فناوری جزو 7 رشته کلیدی جهان است/آغاز کشت گیاهان مقاوم به شوری در کشور

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ایجاد ارتباط میان حوزه‌های دانشی با کسب و کار گفت: در حال حاضر ایران در جایگاه چهارم زیست‌فناوری در آسیا و رتبه اول در منطقه قرار گرفته است که این رتبه‌ها تنها برای تولید علم بوده و نه فناوری.

به گزارش ایسنا علی ربیعی امروز در چهارمین نمایشگاه زیست‌فناوری ایران با بیان اینکه در 9 حوزه می‌توانیم نسبت به ایجاد شغل و مبارزه با فقر اقدام کنیم، افزود: فناوری‌های زیستی و بیوتکنولوژیک رابطه معناداری با کاهش فقر و افزایش درآمد در میان اقشار کم درآمد و به ویژه کشاورزان دارد.

وی با بیان اینکه بیوتکنولوژی تلفیقی از علوم زیستی و دانش فنی و مهندسی است، اظهار کرد: این رشته جزو هفت رشته کلیدی در جهان محسوب می‌شود، از این رو بسیاری از کشورهای توسعه یافته به دنبال توسعه این علم هستند.

ربیعی با اشاره به وجود بحران آب، فرسایش خاک و مصرف بالا در کشور، اضافه کرد: زیست‌فناوری می‌تواند به رفع این بحران‌ها کمک کند و از سوی دیگر باید با سیاست‌گذاری‌های مناسب در این زمینه زمینه‌های ارتقای این علم را  ایجاد کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به رتبه ایران در  حوزه زیست‌فناوری یادآور شد:‌ ایران در آسیا پس از کشورهای چین، ژاپن و هند در رتبه چهارم قرار دارد و در منطقه نیز رتبه اول را کسب کرده است.

وی با بیان اینکه رتبه ایران در جهان چهارده است، ادامه داد: از این رو با توجه به ظرفیت‌های دانشی موجود در کشور با تغییر برخی نگرش‌ها باید ظرفیت‌ها را افزایش دهیم. ضمن آنکه با سیاست‌گذاری‌های مناسب سهم بیوتکنولوژی  را ارتقاء دهیم.

ربیعی با اشاره به چالش‌های کشور در حوزه‌های کشاورزی و با تاکید بر کاربرد زیست‌فناوری درجهت کاهش فقر و افزایش بهره‌وری، اضافه کرد:‌ در حال حاضر بخش کشاورزی با چالش‌هایی نظیر کاهش منابع آب مواجه است که در این زمینه بیوتکنولوژی می‌تواند موثر باشد، به گونه‌ای که محققان کشور توانسته‌اند گیاهان مقاوم به شوری را تولید کنند.

وی با اشاره به موفقیت محققان کشور در تولید گیاهان مقاوم به شوری از آغاز کشت محصولات مقاوم به شوری خبر داد و اظها کرد:‌ علاوه بر آن محققان توانسته‌اند آبزی‌پروری را در آب‌های شور توسعه دهند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر این که فارغ‌التحصیلان کشور قابل جذب در بخش‌های صنعتی کشاورزی نیستند، افزود: ولی با کاربردی کردن بیو تکنولوژی در کشاورزی می‌توان سهم اشتغال این گروه را افزایش داد.

وی به بیان وضعیت رشد بیوتکنولوژی در ایران و جهان پرداخت و گفت: حوزه بیوتکنولوژی حوزه‌ای است که نیاز به ابزارهای جدید تحقیقاتی دارد و این در حالی است که تحقیقات کشور در این حوزه خروجی‌های ضعیفی دارد. از این رو توصیه من این است که باید رویکرد جدیدی نسبت به این حوزه داشته باشیم.

ربیعی با تاکید بر حرکت کشور از تحقیقات صرف به سمت تولید فناوری در این حوزه، یادآور شد: اگر مایل هستید در این حوزه پیشرفت کنیم، باید حوزه دانایی را با حوزه‌های کسب و کار تلفیق کنیم و یکی از الزامات دست یافتن به این هدف دست یافتن به حوزه‌های تحقیق و توسعه است.

وی با بیان این‌که در دولت تمرکز بر روی رفع نقصان‌ها است، ادامه داد: علاوه بر آن در تلاش هستیم که پژوهش‌های علمی را به حوزه‌های کارآفرینی متصل کنیم.

ربیعی به رتبه چهارده جهانی ایران در حوزه زیست فناوری اشاره کرد و گفت:‌ این رتبه تنها برای تولید علم است و ما هنوز به تولید فناوری نرسیده‌ایم، البته باید توجه داشت که حوزه زیست‌فناوری با انسان و موجود زنده سروکار دارد و از این رو قوانین زیادی تدوین شده است.

به گفته وی، اگر کشور بخواهد در این حوزه رشد کند، باید به امر سیاست‌گذاری بیشتر توجه کند.

وزیر تعاون و کار با تاکید بر ارتباط میان نوآوری تجاری‌سازی و کارآفرینی، تاکید کرد: در سال‌های آغازین رشد بیوتکنولوژی تمرکز بر روی مطالعات آزمایشگاهی و پژوهش بوده است، ولی امروزه باید به سمت ایجاد بازار و اجرای تحقیقات تقاضامحور حرکت کنیم.

وی با بیان این‌که محصولات ایرانی در منطقه دارای بازار خوبی است، بر همکاری معاونت علمی با سایر نهادها در این زمینه تاکید کرد.

وزیر کار همچنین با اشاره به الزامات توسعه بیوتکنولوژی، گفت: یکی از الزامات بخش‌های دانشی مالکیت معنوی است، چرا که برای تبدیل ایده به کسب و کار باید مالکیت معنوی طرح‌های پژوهشی رعایت شود تا نگرانی محققان در این حوزه رفع شود.

وی بر لزوم نظام تنظیم‌گری در حوزه‌های دانشی تا کیدکرد و افزود:‌ تجربه تراریخته‌ها نشان داد که اگر نظام تنظیم‌گری در کشور نداشته باشیم، نمی‌توانیم گام‌هایی برای توسعه علمی در کشور برداریم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha