• شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96082715939
  • خبرنگار : 30057

بررسی کاربردهای سیستم ویرایش ژنوم در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک

بررسی کاربردهای سیستم ویرایش ژنوم در پژوهشگاه مهندسی ژنتیک

سمپوزیوم یک روزه در خصوص تکنیک کریسپر به عنوان سیستمی برای ویرایش ژنوم انسانی و گیاهی در اول آذرماه جاری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا از سوی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری سمپوزیوم یک روزه تحت عنوان کریسپر(CRISPR) را در اول آذر ماه سال جاری برگزار خواهد کرد.

تاریخچه، مفاهیم اولیه،‌کاربردها و آینده سیستم کریسپر Cas 9 ، سیستم‌های ویرایش ژنومی، کاربرد کریسپر در ویرایش ژنومی انسان و گیاه و مزایا و معایب این روش از جمله موضوعاتی است که در این سمپوزیوم بحث و تبادل نظر می‌شود.

کریسپر به معنای بریدن و جدا کردن ژن معیوب از ترکیب ژنتیکی سلول‌های موجودات زنده بدون بر هم زدن نظم ژنومی است.

در سال 2015 فناوری جدیدی برای ویرایش DNA ژنومی سرخط خبرهای علمی قرار گرفت این فناوری که به نام کریسپر شناخته می‌شود، به دانشمندان این امکان را می‌دهد که به صورت دقیق و هدفمند هر ژنی را در ژنوم موجودات زنده ویرایش یا تعمیر کنند.

این به این معناست که ما با استفاده از این روش می‌توانیم بیماری‌های ژنتیکی، عفونی و سرطان را به شیوه‌هایی درمان کنیم که درمان آن در 10  سال گذشته برایمان امکان پذیر نبود.

با توجه به مزایای استفاده از این روش، لابراتورها و آزمایشگاه‌های دنیا از این روش برای مطالعات خود بر روی حیوانات، گیاهان، انسان، قارچ‌ها و باکتری‌ها استفاده می‌کنند.

تولید گاو مقاوم به بیماری سل گاوی، جداسازی ویروس ایدز از ژنوم انسان، نابودی سلول‌های سرطانی تنها با تغییر در رفتار گلبول‌های سفید و تغییرات هدفمند در جنین انسان از جمله پروژه‌هایی است که با استفاده از روش کریسپر است.

کشورهای پیشرفته دنیا توجه و سرمایه‌گذاری فراوانی در توسعه این روش داشته‌اند؛ چرا که به این نتیجه رسیده‌اند از چنین تکنیکی می‌توان برای درمان بیماری‌های ژنتیکی و امراض ناشی از کهولت سن استفاده کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha