به گزارش ایسنا، در این جلسه که به ارائه ادامه گزارش طرح پژوهشی «بهروز رسانی و تکمیل شاخصهای علم و فناوری و نوآوری در راستای آیندهنگاری علم و نوآوری» اختصاص داشت، دکتر حسنزاده، مدیر این طرح پژوهشی گفت: در این جلسه شاخصهای فناوری در 5 قالب دستهبندی شده که عبارتند از "ورودیهای فناوری (input) شامل نیروی انسانی تحقیق و توسعه، تعداد پژوهشگران، تعداد تکنیسینهای شاغل در تحقیقات، مجموع پرسنل تحقیق و توسعه آموزش عالی، هزینهکرد تحقیق و توسعه، بخش خصوصی، بنگاههای تجاری و صنعتی و ..."، "عملکردهای فناوری (performance) شامل نسبت اختراعات ثبت شده در پایگاههای معتبر بینالمللی به تعداد اعضای هیئت علمی، یادگیری فناورانه، جریانهای فناوری و جذب فناوری، آمادگی فناورانه و ..."، "خروجیهای فناوری (Output) شامل ساخت و تولید دانش فنی، تعداد اسناد ثبت اختراع، درخواستهای بینالمللیPCT (سرانه)، تعداد طرحهای تحقیقاتی کاربردی و توسعهای، پایاننامههای رشتههای فنی و مهندسی، نمونه محصولات فناورانه ..."، "دستاوردهای فناوری (Outcome) شامل جذب سرمایههای فناورانه، استخدام تحقیقاتی در موسسات دارای فناوری برتر، استخدام در بخش تولیدی فناوری پیشرفته، درآمد ناخالص پژوهشگران فنی و مهندسی، منزلت اجتماعی و رضایت شغلی، دانشمندان و محققان، ارزش افزوده بخش صنعت" و "اثربخشی فناوری ( Impact) شامل راه حلهای فناورانه برای مسائل بومی، نگرشهای عمومی به مهندسی، شبکههای فناوری، تدارکات دولت برای محصولات فناورانه پیشرفته".
به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، بعد از ارائه این گزارش اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند که اهم شامل توجه به تعداد اختراعات ثبت شده ملی و نسبت آن با اختراعات بینالمللی، شناسایی منبع شاخصها،اختراعات و ویژگیهای آنها، مشخص نشدن شاخص طرحهای تحقیقاتی، عنایت به فناوریهای نرم در شاخصهای فناوری و تعیین مقیاس اندازهگیری شاخصهاست.
انتهای پیام
نظرات