• چهارشنبه / ۱۵ آذر ۱۳۹۶ / ۰۱:۱۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96091407493
  • خبرنگار : 30057

محقق پژوهشکده علوم ‌زمین:

ارتباطی بین زلزله‌های کرمانشاه و کرمان وجود ندارد

ارتباطی بین زلزله‌های کرمانشاه و کرمان وجود ندارد

محقق پژوهشکده علوم ‌زمین ارتباط میان زمین‌لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌زا را منتفی دانست و اعلام کرد: همه نواحی کشور پتانسیل زلزله را دارند.

به گزارش ایسنا دکتر منوچهر قرشی، عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین با اشاره به زمین‌لرزه‌ 21 آبان 96 که به بزرگای 7.3 در منطقه‌ وسیعی در غرب کشور واقع در استان کرمانشاه رخ داد، گفت: ابعاد بزرگ این زمین‌لرزه از نظر ساختاری، زمین‌شناسی و سازه‌ای در نوع خود بسیار قابل تامل است.

وی با تاکید بر اینکه همواره انتظار وقوع زمین‌لرزه‌هایی با بزرگای بالا برای منطقه زاگرس وجود دارد، اظهار کرد: زمین‌لرزه قیر و کارزین واقع در جنوب استان فارس در روز ۲۱ فروردین 1351 با بزرگای 6.9 و زمین‌لرزه "خورگو" در شمال بندرعباس با بزرگای 7 در سال  1356 از جمله زمین‌لرزه‌های مهم این پهنه بشمار می‌رود و در طول تاریخ نیز شاهد بروز زمین‌لرزههای بزرگ با دوره بازگشت بسیار طولانی بوده‌ایم.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم‌ زمین با بیان اینکه مطالعات زمین‌شناسی درباره  زمین‌لرزه غرب کشور همچنان در حال انجام است، خاطر نشان کرد: زمین‌لرزه‌ها در این منطقه همچنان ادامه دارد و به ‌تازگی شاهد بروز همین پدیده در کرمان بودیم ولی متاسفانه برخی آگاهانه و غیرآگاهانه موضوع زمین‌لرزه‌های غرب کشور را به زمین‌لرزه اخیر کرمان و حتی تهران مرتبط می‌کنند و برخی اظهارات مبنی بر فعال شدن پهنه ایران از نظر زمین‌لرزه‌ای وجود دارد.

عضو هیات علمی پژوهشکده علوم ‌زمین تاکید کرد: بین زمین‌لرزه‌های کرمانشاه و کرمان از نظر چشمه لرزه‌زا هیچ ارتباطی وجود ندارد و موضوع مهم در این زمینه این است که در همه جای کشور پتانسیل لرزه‌خیزی وجود دارد، ولی امکان ارتباط آنها با یکدیگر وجود ندارد و تعیین زمان برای بروز زمین‌لرزه نیز کاملا غیرمنطقی و دور از ذهن است.

قرشی با تاکید بر اینکه بروز زمین‌لرزه قابل پیش‌بینی نیست، آمادگی و هشدار در این زمینه را بهترین راهکار برای مقابله با زلزله دانست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۹-۱۵ ۱۳:۵۹

چه کسی گفته زلزله کرمانشاه با کرمان با هم ارتباطی دارد ، زلزله بوشهر با لنگرود ، زلزله دهها سال پیش رودبار با لنگرود و هزاران زلزله دیگر . با این نظرات مردم دچار دلهره میشوند.