• چهارشنبه / ۲۲ آذر ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96092212172
  • خبرنگار : 71569

قائم‌مقام وزیر علوم در مراسم هفته پژوهش دانشگاه شاهد تاکید کرد؛

ضرورت اصلاح روند توسعه تحصیلات تکمیلی

ضرورت اصلاح روند توسعه تحصیلات تکمیلی

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: علی‌رغم گسترش آموزش عالی که باعث بی‌نیازی از اعزام دانشجو به خارج از کشور شده است، با توسعه بی‌رویه تحصیلات تکمیلی مواجه هستیم که هنوز ادامه دارد و یک آسیب است و حتما باید درباره آن فکری شود.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا باقری روز چهارشنبه، 22 آذرماه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری دانشگاه شاهد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: نمی‌توان سرمایه‌های ملی را هزینه کسانی کرد که کشور به آن‌ها احتیاجی ندارد، اما این مستلزم یک برنامه‌ریزی چند ساله و اصلاح قوانین و آئین نامه‌ها است.

وی تصریح کرد: وقتی درباره PHD صحبت می‌کنیم، باید استانداردهای قابل قبول آن را در نظر بگیریم و نمی‌توان بدون توجه به کیفیت‌های لازم مدرک PHD داد. اتفاقات زیادی افتاده که باعث توسعه گسترده تحصیلات تکمیلی شده است که احتیاج به اصلاح دارد.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: نتوانسته‌ایم در کشور ساختار مناسبی درست کنیم تا بتوان از ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها و بخصوص در تحصیلات تکمیلی برای حل مشکلات کشور استفاده کرد؛ اگرچه دانشجویان تحصیلات تکمیلی ظرفیت زیادی در چرخه حل معضلات ملی دارند.

باقری با اشاره به اینکه بخشی از مساله عدم استفاده از ظرفیت‌ دانشگاه‌ها، برای حل معضلات کشور به خود دانشگاه‌ها مربوط می‌شود، گفت: شاید دستگاه‌ها و نهادها برای حل معضلات به دانشگاه‌ها آنطور که باید، بها نمی‌دهند، اما دانشگاه‌ها نیز برای نشان دادن ظرفیت‌های خود فکری نکرده‌اند و اگر دستاوردهای خود را برای حل معضلات از طرق مختلف از جمله سایت‌ها و رسانه‌ها ارائه می‌کردند،‌ بسیاری از مسئولان قبول می‌کردند که برای حل مشکلات به دانشگاه‌ها رجوع کنند.

وی با بیان اینکه یکی از علل اعتماد به وزارت بهداشت توسط مردم مشاهده دستاوردها و کارکردهای این وزارتخانه است، گفت: در وزارت علوم نیز کارهای زیادی صورت گرفته، اما هیچ وقت آنطور که باید، بیان نشده است و برای مثال در سایت‌های دانشگاه‌ها فقط به رویدادها و اخبار داخلی دانشگاه بسنده شده و در مورد خروجی علمی دانشگاه‌ها آن‌طور که باید، مطلبی بیان نشده است.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: اگر در ارائه دستاوردها موفق‌تر عمل کنیم، می‌توانیم به سمتی برویم که باورمندی را حل کنیم و موثر باشیم. نمی‌توانیم بگوییم تصمیمات بدون پشتوانه علمی تصمیمات درستی است و سیاست‌گذاری‌هایی که در سطح کلان می‌شود، متکی بر پشتوانه‌های علمی باشد تا بتوان معضلات ملی همچون ریزگردها، خشکسالی، ‌مشکلات اجتماعی و غیره را حل کرد.

باقری درباره اهمیت شورای عتف گفت: ما فکر می‌کنیم که شورای عتف به عنوان یک شورای قانونی که متولی سیاستگذاری تحقیقات علوم و فناوری کشور است، در این دوره باید احیا شود که البته بخشی از وظایف آن به جاهای دیگر منتقل شده و ما نیز بنا نداریم درباره آن‌ها کشمکش کنیم و در پی ایجاد تعامل مثبت برای برون‌رفت از شرایط و مشکلات موجود هستیم.

وی افزود: به همین خاطر ارتباط گسترده‌ای با معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری جهت استفاده از ظرفیت‌های آنجا داریم و به خاطر اهمیت ارتباط با معاونت می‌خواستیم شخصی در معاونت علمی و فناوری باشد که صنعت و دستگاه‌های اجرایی را بشناسد و صنعت و دولت نیز او را قبول داشته باشند و قدرت تعامل با سایر دستگاه‌های متولی را داشته باشند و دکتر برومند، معاون پژوهشی وزیر علوم به لحاظ داشتن شرایط لازم و رزومه قوی در حوزه صنعت ظرفیت خوبی برای این سمت هستند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آئین‌نامه‌ها،‌ ضوابط و دستورالعمل‌های وزارت علوم گفت: ممکن است ایرادات زیادی در این آئین‌نامه‌ها وجود داشته باشد و اگر بخواهیم شاهد اتفاقات مثبتی باشیم، باید در آئین‌نامه‌ها و ضوابط تغییراتی بدهیم.

باقری ادامه داد: آئین‌نامه استخدام اعضای هیات علمی با توجه به تنوع زیادی که در زیرنظام‌های کشور وجود دارد، به بازنگری احتیاج دارد. زیرنظام‌هایی مانند دانشگاه پیام نور، فنی‌وحرفه‌ای، علمی – کاربردی، مراکز آموزش عالی دور افتاده در نقاط مختلف کشور و دانشگاه‌های پیشرو که از آنها انتظارات بین المللی می‌رود، نمی‌توانند با یک آئین‌نامه استخدامی اداره شوند.

ضرورت بازنگری آئین‌نامه ترفیع و ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها

وی درباره بازنگری آئین‌نامه ترفیع و ارتقاء گفت: در این آئین‌نامه نیز نیازمند بازنگری هستیم که البته کار ساده‌ای نیست، زیرا مراکز تصمیم‌گیرنده دیگری نیز به این بخش مربوط‌ هستند. به هر حال باید اقدامات لازم درباره بازنگری این آئین نامه‌ها صورت گیرد.

باقری ادامه داد: آئین‌نامه ترفیع یکی از ابزارهای مدیریت دانشگاه برای تحقق برنامه‌های دانشگاه است و سند راهبردی و سند پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها زمانی تحقق می‌یابند که با آئین‌نامه ترفیع سالانه اعضای هیات علمی پیوند داشته باشند که این آئین‌نامه در اختیار هیات امنا است و هیچ مرجع دیگری در مورد آن تصمیم‌گیری نمی‌کند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: باید انتظارات دانشگاه از اعضای هیات علمی در آئین‌نامه ترفیع لحاظ شود و کسی که می‌خواهد ترفیع سالانه پیدا کند، باید منویات دانشگاه را اجرا کند و منویات دانشگاه نیز باید به سمتی برود که نیازهای جامعه را پاسخ گوید.

هر عضو هیات علمی یک برنامه تحقیقاتی 5 ساله داشته باشد

وی درباره برنامه‌های پژوهشی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گفت: مساله دیگر این است که همه اعضای هیات علمی برنامه تحقیقاتی 5 ساله داشته باشند که این برنامه را باید آرام آرام اجرا کنیم و با برطرف کردن نیازهای ملی پیوند بزنیم و هر کاری که اعضای هیات علمی می‌خواهند انجام دهند، باید در چارچوب تحقق برنامه باشد که ساز و کار اجرای این برنامه در دست دانشگاه است و دانشگاه باید از اختیارات قانونی خود در ساماندهی مسائل استفاده کند.

باقری، درباره بازنگری در آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی، اظهار کرد: آئین‌نامه استخدامی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها احتیاج به بازنگری داشت و در یکی دو ماه گذشته قسمتی از مسائل مربوط به تبدیل وضعیت اعضای هیات علمی را اصلاح کردیم، زیرا در این مورد مقرراتی وجود داشت که بنابر آن باید شخص برای ترفیع 70 درصد از آئین‌نامه را اجرا می‌کرد تا ارتقاء یابد و هر کس که می‌خواست رسمی و قطعی شود، باید حتما به درجه دانشیاری می‌رسید که این آئین‌نامه معضلات زیادی را در دانشگاه ایجاد کرده بود؛ چرا که بسیاری از استادان در زمینه آموزش بسیار عملکرد مطلوبی داشتند، اما چون در زمینه پژوهش فعالیت و علاقه‌ای نداشتند، طبق این آئین‌نامه آنها را از دست می‌دادیم و یا گاهی آنها وادار می‌شدند برای کسب امتیاز، مقالات بی‌کیفیت بنویسند.

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: آئین‌نامه تبدیل وضعیت اصلاح شد و بنابر این اصلاحات، انتظاراتی که از اعضای هیات علمی‌ می‌رود، بنابر دانشگاهشان متفاوت است. برای مثال از استادان دانشگاه شریف، شاهرود و لامه استان فارس برای تبدیل وضعیت انتظارات متفاوتی می‌رود، زیرا این‌ها در دسترسی به زیرساخت‌ها و منابع پژوهشی با یکدیگر برابر نیستند.

وی افزود: آئین‌نامه ارتقاء یکی از ابزارهای ما است و باید همانطور که به تحقیقات پایه‌ای بها می‌دهیم، به تحقیقات علمی – کاربردی، تجاری‌سازی و علم و فناوری نیز بها داده شود.

باقری درباره تحقق دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، گفت: نمی‌توانیم یک دفعه اقداماتی انجام دهیم، باید در این زمینه آرام آرام پیش برویم. برای مثال می‌توان هسته‌های تحقیقاتی در رشته‌های تخصصی متشکل از یک دانشجوی لیسانس، یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی، یک استاد و یک متقاضی از صنعت ایجاد کرد تا حوزه‌های مختلف در دانشگاه‌ها فعالیت کنند.

وی درباره شورای عتف گفت: شورای عتف باید به‌عنوان مرجعی برای تعیین اولویت‌های تحقیقاتی کشور و استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و به خدمت گرفتن این ظرفیت‌ها برای حل معضلاتی باشد که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارند، البته نمی‌توان وزارتخانه‌ای را وادار کرد که حتما در چارچوب یک بخشنامه برای حل مسائلش به دانشگاه‌ها رجوع کند. مساله دیگر در این باره وجود دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مختلف دستگاه‌های اجرایی است که مساله مطلوبی به شمار نمی‌رود، زیرا حوزه علم و فناوری نباید متولیان زیادی داشته باشد و باید در یک جا متمرکز شود.

باقری درباره مساله اشتغال دانشجویان، یادآور شد: قبلا ما به عنوان استادان دانشگاه دغدغه این را نداشتیم که دانشجویان ما فردا پس از فارغ‌التحصیلی چه می‌کنند، اما امروز به عنوان معلمان دانشگاه باید دغدغه اشتغال دانشجویان را داشت و به همین خاطر باید به کیفیت آموزش بیشتر بها دهیم و از شاخص‌های کیفی مانند تنظیم و دفاع از پایان‌نامه‌ها، تعداد پذیرش دانشجو و مواردی از این قبیل نباید کوتاه بیاییم.

در دوره کارشناسی باید به آموزش‌های مهارتی بهای بیشتری دهیم

قائم مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: همچنین در دوره کارشناسی باید به آموزش‌های مهارتی بهای بیشتری دهیم و کارشناس‌های آموزشی دانشگاه‌ها را بازآموزی کنیم تا اطلاعات آنها به‌روز باشد و ارتباطمان را برای کار کردن دانشجویان در بیرون از دانشگاه افزایش دهیم،‌ چرا که در صورت عمل نکردن به این نکات دانشجویان ما نمی‌توانند شغلی پیدا کنند.

وی اظهار کرد: معنای دانشگاه کارآفرین این نیست که خود دانشگاه کارآفرین باشد، بلکه دانشگاه کارآفرین باید فارغ‌التحصیلانی تربیت کند تا بتوانند در جامعه منشا کار باشند.

باقری درباره ظرفیت‌های وزارت علوم و دانشگاه‌ها اضافه کرد: دیدگاه وزارت علوم با سایر دستگاه‌ها در مورد مسائل روز جامعه باید متفاوت باشد. برای مثال در مورد مساله زلزله وزارت علوم، طرحی برای ساخت 5 روستای مقاوم به زلزله دارد تا این روستاها بتوانند الگویی برای سایر دستگاه‌های مربوطه جهت ایمنی‌سازی ساختمان‌ها شوند.

در پایان این مراسم از دکتر میثم موسوی، محسن ناصری،‌ سیدلطیف موسوی، حبیب عباسی‌پور، سعید صفری،‌ محسن مراثی و مهشید محمدی‌بصیر به عنوان پژوهشگران برتر دانشگاه شاهد تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha