• دوشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۶ / ۱۴:۵۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96092715268
  • خبرنگار : 71569

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد؛

ضرورت ارتقای کیفی فعالیت‌ مراکز علمی/دانشگاه‌ها بر حضور در فضای بین‌المللی متمرکز شوند

ضرورت ارتقای کیفی فعالیت‌ مراکز علمی/دانشگاه‌ها بر حضور در فضای بین‌المللی متمرکز شوند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این که ایران از نظر سرعت رشد توسعه علمی با افزایشی نیم درصدی در رتبه دوم جهان قرار دارد، گفت: لازم است تلاشمان را در ارتقای کیفی فعالیت‌های مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها،‌ پارک‌ها و مراکز پژوهشی با قدرت بیشتری پیش ببریم و از سویی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی به حوزه رقابت و حضور در فضای بین‌المللی بیش از پیش همت بگمارند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر منصور غلامی امروز (دوشنبه) در هجدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری ضمن تشکر از دانشگاهیان، پژوهشگران و تمام دست اندرکارانی که در برگزاری هفته پژوهش فعالیت کردند، افزود: توام کردن اخلاق با علم بسیار مهم است و از این رو مصادف شدن این جشنواره با روز وحدت حوزه و دانشگاه را گرامی می‌داریم.

وی اظهار کرد: در شرایطی که امروز قرار داریم و تکالیف اسناد ملی، تاکیدات رهبری، برنامه‌های راهبردی مراکز علمی و پژوهشی و قانون برنامه ششم توسعه و سایر مصوبات قانونی در حوزه علم و فناوری مسیری را پیش روی مراکز علمی قرار داده‌اند که نتیجه آن توسعه همه جانبه با شتاب روز افزون ارتقاء جایگاه علمی کشور و توسعه همه جانبه مبتنی بر علم و فناوری خواهد بود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: موجب افتخار است که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده در زمینه‌های علم و فناوری با برنامه هماهنگ و در بخش‌هایی نیز از آن برنامه‌ها جلوتر هستیم و این تنها با تلاش محققان و دست‌اندرکاران حوزه علم و فناوری حاصل شده است.

غلامی ادامه داد: لازم است تلاشمان را در ارتقای کیفی فعالیت‌های مراکز علمی از جمله دانشگاه‌ها،‌ پارک‌ها و مراکز پژوهشی با قدرت بیشتری پیش ببریم.

وی درباره فعالیت‌های علمی در عرصه بین‌المللی گفت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی باید به حوزه رقابت و حضور در فضای بین‌المللی بیش از پیش همت بگمارند و ما تاکنون در بخشی از این حضورها،‌ توفیقات خوبی داشته‌ایم که از جمله آن‌ها می‌توان به ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی بخصوص در قالب انتشار دستاوردها به صورت مقالات علمی و کتاب‌های دانشگاهی اشاره کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، درباره پیشرفت‌های علمی کشور، افزود: طبق آمارهای منتشر شده در شرایط فعلی، کشور از نظر رتبه‌بندی سیستم‌های معتبر در رتبه 16 به لحاظ انتشار مقالات و دستاوردهای علمی قرار دارد و همچنین از نظر سرعت رشد توسعه علمی و دستاوردهای علمی، با افزایش نیم درصدی در رتبه دوم جهان قرار گرفتیم.

وی یادآور شد: ما زمینه‌های خوبی برای پذیرش دانشجو، محقق و همکاری‌های بین‌المللی از طریق انجام تحقیقات مشترک در اختیار داریم و مراکز علمی ما باید در برنامه‌های خود بیشتر به این مساله توجه کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما نیاز داریم سهم بیشتری از تولید ناخالص ملی را در تحقیقاتمان هزینه کنیم که این مساله تقاضای همه فعالان حوزه علم و فناوری است. از طرف دیگر می توانیم با گسترش تبدیل دانش به فناوری و تجاری‌سازی فناوری به دست آمده، در تولید ناخالص ملی مشارکت داشته باشیم که این مشارکت یک پاسخ به کمک‌ها و حمایت‌های ملی است و در توسعه ملی نقش خواهد داشت.

غلامی درباره دستاوردهای جشنواره‌ای که در هفته پژوهش برگزار شد،‌ اظهار کرد: ما یک حرکت بسیار خوب و قوی از لحاظ استقرار شرکت‌های دانش بنیان و جوانان تلاشگر حوزه تحقیقات و فناوری را شاهد بودیم که حاصل آن رونمایی از قریب به 70 فناوری جدید و ثبت نزدیک به 3500 فناوری در این نمایشگاه بود.

وی افزود: بر اساس روالی که در این نمایشگاه وجود داشت، قرارداد بکارگیری فناوری‌ها و تجاری‌سازی توسط شرکت‌های سرمایه‌گذار تدوین و تنظیم می‌شد که نسبت به سال گذشته مبلغ قراردادها 3 برابر و نزدیک به 209 میلیارد تومان بوده است و این حرکت پر شتاب نشان می‌دهد که ما هرگاه توجهمان را به بخش علم و فناوری بیشتر کنیم، بازخوردهای چند برابری را در این حوزه خواهیم داشت و این چیزی است که در اسناد و قوانین مربوط به توسعه فناوری به آن تاکید شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پایان با اشاره و اهمیت ماموریت گرا کردن دانشگاه‌ها گفت: ماموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی می‌تواند در بهره‌وری بیشتر و تقویت جایگاه این مراکز اثرگذار باشد، لذا ما قصد داریم که پارک‌های علم و فناوری در قالب برنامه‌های ملی، فعالیت‌هایشان را ساماندهی کنند و اولویت فعالیت آن‌ها حل مشکلات منطقه‌ای خواهد بود. امید است با تلاش مدیران،‌ ما در دستیابی به این توفیقات به نتایج بهتر و معقول‌تری در آینده‌ای نزدیک برسیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha