• سه‌شنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۶ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96092815886
  • خبرنگار : 71569

رئیس جهاد دانشگاهی مطرح کرد؛

ضرورت ماموریت‌گرا کردن نهادهای تحقیقاتی/آمادگی جهاد برای پذیرش ماموریت‌های فناورانه

ضرورت ماموریت‌گرا کردن نهادهای تحقیقاتی/آمادگی جهاد برای پذیرش ماموریت‌های فناورانه

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به آمادگی این سازمان برای پذیرش ماموریت‌های فناورانه، بر ضرورت ماموریت‌گرا کردن نهادهای تحقیقاتی نظیر جهاد تاکید کرد.

به گزارش ایسنا،‌ دکتر حمیدرضا طیبی امروز در سومین دوره تجلیل از برترین‌های پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی که به مناسبت نکوداشت هفته پژوهش در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار شد،‌ گفت: چندین دهه است که کشورهای دنیا متوجه آن شده‌اند که اگر می‌خواهند در عرصه رقابت حرفی برای گفتن داشته باشند، باید اقتصاد دانش‌بنیان داشته باشند.

وی اظهار کرد: پایه اقتصاد دانش‌بنیان علم و فناوری است و ارزش افزوده اقتصاد دانش‌بنیان نسبت به مواد اولیه خیلی بالاست و به همین خاطر است که افزایش و یا کاهش قیمت نفت بر کشورهایی که اقتصاد دانش‌بنیان دارند، تاثیر زیادی ندارد و در اقتصاد دانش‌بنیان بخاطر تکنولوژی پیشرفته‌ای که ایجاد می‌شود، بهره‌وری بسیار افزایش می‌یابد.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره اهمیت این نهاد، تصریح کرد: بعد از تشکیل جهاد سازندگی در سال 1358 ضرورت تشکیل جهاد دانشگاهی برای توسعه علم و فناوری قوت گرفت و انگیزه تشکیل جهاد دانشگاهی این بود که این نهاد در توسعه علم و فناوری و توسعه فرهنگی نقش بسزایی ایفا کند.

طیبی ادامه داد: توسعه علمی و فناورانه، ضرورت تحقق اقتصاد دانش‌بنیان در کشور است و از سه هدفی که در اساسنامه جهاد دانشگاهی به آنها اشاره شده، دو مورد مربوط به توسعه علمی و فناورانه است.

وی یادآور شد: تا به امروز نیز با لطف خدا و تلاش جهادگران، کارهای خوبی در این زمینه توسط جهاد دانشگاهی در حوزه‌های پزشکی‌،‌ مهندسی، کشاورزی و همچنین حوزه‌های دیگر انجام شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی درباره فعالیت‌های این نهاد، گفت: عرصه‌هایی که جهاد به آن‌ها ورود پیدا کرده، در رقابت با بهترین‌های علم و فناوری بوده است، زیرا همیشه جهاد بهترین‌های علم و فناوری را برای کشور خواستار شده است.

طیبی افزود: ما به عنوان کسانی که سال‌هاست در جهاد دانشگاهی فعالیت می‌کنیم و با تمام مسائل و مشکلات پژوهش و تحقیقات آشنایی داریم، می‌توانیم این پرسش را مطرح کنیم که آیا کشور تصمیم گرفته است که در عرصه علم و فناوری پیشرفت کند یا خیر؟ زیرا با توجه به مسائلی که با آن روبرو هستیم، فکر می‌کنیم هنوز تصمیم جدی برای توسعه فناوری و علمی گرفته نشده است.

وی تصریح کرد: به لحاظ سیاسی همه جناح‌های ما از فعالیت‌های تحقیقاتی و فناورانه حمایت می‌کنند و می‌گویند باید در کشور توسعه علمی و فناورانه انجام بگیرد، اما اگر واقعا این عزم و اراده همگانی به وجود آمده است، باید اقدامی جدی و برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه صورت بگیرد.

رئیس جهاد دانشگاهی اضافه کرد: در عرصه سیاست، بیشتر مشاهده می‌شود که هر فرد و یا جناحی تنها عملکرد و سیاست‌های خود را درست می‌داند و به همین خاطر به نقطه مشترکی برای یک برنامه‌ریزی واحد نرسیده‌ایم.

طیبی درباره چالش‌های موجود در عرصه علم و فناوری کشور گفت: سفیر کره جنوبی در بازدیدی که از جهاد دانشگاهی داشت، گفت من دلم برای جهاد می‌سوزد، زیرا سرمایه کشورها کسانی هستند که توانایی تولید علم و فناوری دارند، اما در کشور شما چون تا قبل از انقلاب برای فرستادن فناوری‌ها به آمریکا و بعد از انقلاب برای فرستادن به کشورهای اروپایی و در زمان فعلی با توجه به تحریم‌ها برای فرستادن به چین، در تعیین استاندارد سخت‌گیری می‌شود، مشکلات زیادی برای پیشرفت در صنعت برایتان ایجاد می‌شود.

وی افزود: بانک جهانی و سازمان ملل می‌گوید که با 10 یا 15 درصد بالاتر از قیمت خارجی کار را به داخل کشور بدهید، اما ما به هیچ یک از این‌ها عمل نکرده‌ایم.

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: جهاد دانشگاهی سال‌هاست به صراحت اعلام می‌کند که به این نهاد ماموریت فناورانه بدهید و برای تحقق آن به جهاد وام داده و پس از خرید فناوری، وام را پس بگیرید،‌ اما متاسفانه آنطور که باید این مسائل محقق نشده است.

طیبی با اشاره به مشکلاتی که پس از عوض شدن مدیران اجرایی در فاصله‌های زمانی کوتاه مدت پیش می‌آید، گفت: جهاد دانشگاهی نیز در این باره متحمل آثار منفی شده است.

وی در پایان با بیان اهمیت ماموریت‌گرا کردن نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: در پروژه‌های تکرارپذیر کشور باید انتقال فناوری صورت بگیرد، زیرا برای تولید فناوری در کشور زیرساخت‌های لازم همچون آزمایشگاه‌های مرجع نداریم و به همین خاطر یکی از این راهکارها این است که بازار را در ازای ارائه فناوری واگذار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha