• چهارشنبه / ۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96100603248
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی تهران

جهاد بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی

جهاد بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه جهاد بستری مناسب برای انجام فعالیت‌های پژوهشی است، گفت: اگر ما در جهاد خواستار یک پژوهش فعال و زاینده باشیم تا در تمامی زمینه‌ها تولید ارزش و ثروت کند، باید بر روی چند موضوع تمرکز خود را بیشتر کنیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر محمدرضا پورعابدی در مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران که در ساختمان شماره 2 معاونت آموزشی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: منابع انسانی بزرگترین سرمایه جهاد است و وجود آن با ایده‌های نو، فکرهای جدید، نسلی که دغدغه چالش‌ها و مسائل جامعه را دارد، می‌تواند ما را در رساندن به پژوهش‌های جدید کمک کند.

وی یادآور شد: هر زمانی که از سرمایه انسانی در جهاد غافل شویم، باعث می‌شود که صدمات جبران ناپذیری را ببینیم و هر موقع که به آن توجه کنیم باعث می‌شود که بیش از پیش در مسیر موفقیت گام برداریم. به همین منظور ویژگی افرادی که در حوزه فناوری در جهاد قرار می‌گیرند، بسیار زیاد است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی تاکید کرد: پژوهشگران فعال در جهاد دانشگاهی نباید در حوزه پژوهشی خود فعالیت‌ها، تحقیقات و روش کارهایی که در سال‌های قبل انجام داده‌اند را تکرار کنند، به همین منظور اینکه این طرح از کجا می‌آید، در کجا استفاده می‌شود و تاثیر آن چه خواهد بود باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی در ادامه گفت: پژوهشگرانی باید در حوزه جهاد دانشگاهی قرار گیرند که به بحث کاربردی‌سازی و تجاری‌سازی تسلط داشته باشند. وقتی بحث پژوهش‌های کاربردی را مطرح می‌کنیم، منظور این است پژوهش‌هایی که انجام می‌شوند باید برای مشکلات جامعه یکسری راه حل‌هایی را داشته باشند.

پورعابدی با بیان این‌که جهاد نه تنها نیازمند یک پژوهشگر بلکه نیازمند مذاکره کننده قوی است، اظهار کرد: پژوهشگران باید به کار خود علاقه بسیار داشته باشند تا بتوانند در پژوهشی که انجام می‌دهند، مسائل و مشکلات مردم را حل کنند.

وی افزود: با توجه به اینکه جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی، فرهنگی و زاییده انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، باید نهادی باشد که نسبت به مسائلی که در جامعه می‌گذرد، حساسیت داشته باشد و برای حل آن‌ها بتواند نقش‌آفرینی کند.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشکی تهران را به عنوان یک سلول بنیادی که در حال حاضر زایش ‌های خوبی دارد، دانست و بیان کرد: پژوهشکده سرطان پستان، پژوهشکده علوم بهداشتی و پژوهشکده فناوری‌های ترمیم زخم نشانگر این است که جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران به خوبی کار می‌کند و توانسته زایش‌های خوبی داشته باشد؛ ولی نباید به وضع موجود قانع باشیم و باید نگاهمان به شرایط مطلوبتری باشد تا در آینده بتوانیم به آن دست پیدا کنیم.

پورعابدی تصریح کرد: باید این را در نظر گرفت که جهاد دانشگاهی قرار نیست تمام مسائل و مشکلات جامعه را حل کند و جهاد در حد توان خود باید برخی از این موارد را با توجه به شرایط، امکانات، وضعیت خود انتخاب و برطرف کند. به همین منظور هم، انتخاب درست موضوع می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

وی، دو شاخص کلی پتانسیل خوب پژوهش و نوآوری و پتانسیل اقتصادی و ایجاد ارزش و ثروت را در فعالیت‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: در جهاد هر موضوعی را که بتوانیم با این دو شاخص کلی مورد بررسی قرار دهیم، می‌تواند موضوعی باشد که بتوانیم روی آن کار کنیم. در واحد علوم پزشکی تهران موضوعی که امروز به نام فناوری‌های زخم و ترمیم بافت از آن یاد می‌کنیم، بسیار انتخاب هوشمندانه‌ای بوده است ک مورد نیاز کشور است و می‌توان با یک هم‌افزایی خوب این کار را انجام داد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در پایان گفت: اگر امروزه موفقیتی در واحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران است، حاصل تلاش کار تیمی و همدلی همه عزیزان است. امیدواریم ما در آینده بیشتر بتوانیم از کارهای پژوهشگران و زحماتی که در این زمینه می‌کشند، مطلع و بهره‌مند شویم.

بر اساس این گزارش، در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha