• جمعه / ۲۲ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۴
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 96102211463
  • خبرنگار : 71410

/داستان عکس/

یاسمین، ۶ ساله از «تپه‌کنیز»، شناسنامه ندارد

یاسمین، ۶ ساله از «تپه‌کنیز»، شناسنامه ندارد

«بیا تو خونه منو نگاه کن. دختر من از بقیه دخترا چی کم داره؟ چشه مگه؟ بیا تو. بیا قشنگ توی خونه رو نگاه کن. مگه فرق ما با بقیه چیه؟»

تا به حال نام روستای «تپه‌کنیز» به گوشَت خورده است؟ از روستایی حوالی شهرستان هیرمند سخن می‌گوییم که  در نزدیکی مرز ایران و افغانستان است. از روستایی می‌گوییم که حالا خیلی خوب با فقر و نداری عجین شده و اگر اندک یارانه دولت نبود، مردمش نان خالی شب هم نداشتند. حدود ۶۰ خانوار شیعه و سنی در این روستا در کنار هم زندگی می‌کنند که در گذشته، زمانی که در ساحل هامون بودند، با کشاورزی و ماهیگیری روزگار می‌گذراندند اما با شروع خشکسالی در هامون و منطقه سیستان، مشکلات فراوانی گریبان مردم این منطقه را گرفت. گروهی هم در این روستا زندگی می‌کنند که بنا به دلایلی شناسنامه ندارند.

«شازده سعادت» یکی از اهالی «تپه‌کنیز» است. ۳۵ ساله است و ۷ فرزند دارد. همسرش مدت‌ها پیش برای کارگری به گرگان سفر کرده اما ماه‌هاست که نتوانسته هیچ پولی برای خانواده‌اش بفرستد. شازده وقتی چشمش به عکاس این تصویر می‌افتد، با اصرار زیاد او را به خانه‌اش دعوت می‌کند: «بیا تو خونه منو نگاه کن. بچه‌مو ببین. دختر من از بقیه دخترا چی کم داره؟ چشه مگه؟ بیا تو. بیا قشنگ توی خونه رو نگاه کن. مگه فرق ما با بقیه چیه؟»

شازده هنوز شناسنامه ندارد و مدت‌هاست که منتظر دستور فرمانداری برای دریافت شناسنامه است.

«یاسمین»، دختر ۶ ساله شازده است که ماه‌ها در انتظار پدرش مانده که برای خانواده پول بفرستد. یاسمین هیچ تفریح خاصی ندارد و کارش زل‌زدن به همین کاهگل‌های خانه است. یاسمین هم هنوز نتوانسته شناسنامه‌دار شود و برای همین از بسیاری حق و حقوق محروم است. یک‌جورهایی هم بی‌نام است، هم بی نان.

یاسمین، شازده و همه اعضای روستای «تپه‌کنیز» با یارانه ۴۵ هزار تومانی دولت روزگار می‌گذرانند و با امید زیاد منتظر تایید فرمانداری هستند تا شناسنامه‌دار شوند.

این تصاویر را مهدی قاسمی عکاس ایسنا ثبت کرده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۳ ۰۸:۳۶

آقای مهدی قاسمی محترم من ایران زندگی نمیکنم.ممنون میشم اگه راهنماییم کنید چطور میتونم به این خانم شازده سعادت کمک کنم؟...لطفا راهنمایی کلی نفرمایید.نه شماره حساب بنیاد فلان رو میخوام نه کمیته بهمان!...ببخشید که خواهشم نامتعارفه.اما واقعا راهی داره که مستقیما به همین خانواده کمک کنم؟؟ این ایمیل آدرس منه.ببخشید.راه دیگه ای بنظرم نرسید جز سعی در ارتباط با شما.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۳ ۱۱:۴۴

اخه مگه میشه تو کشور اسلامی یه همچین مشکلی رفع نشه لطفا پیکیری کنید موضوع حل بشه خواهشن پیگیری کنید اگر نیازه یه شماره کارت بفرستید پول جمع بشه با نظارت خودتون مشکل این بچه حل بشه والا هموم روز قیامت پامون گیره

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۶:۵۰

من هم به همین موضوع فکر میکردم، آخه آینده نگری و مسئولیت داری هم اندازه ای داره!

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۳ ۱۸:۴۸

بی پولی و اینهمه بچه!!!!!

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۴ ۱۱:۵۰

چرا هامون خشک شده

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۴ ۱۵:۱۸

هدفتون از نوشتن و معرفی این قشر از جامعه چیست؟ اگر درخواست کمک است نیاز است که اطلاعات کافی نوشته شود برای کمک. خوب ما این داستان را بخوانیم بعدا رد شویم؟ راه کمک به آنها را ایجاد کنید.

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۴ ۱۷:۲۳

بنظرم اگه کسی کارگر میخواد باباش رو استخدام کنه...و از نظر فقر فرهنگی هم ساپورتش کنه...برا بچه ش شناسنامه نگرفته..احتمالا دفترچه بیمه هم نداره...احتمالا واکسیناسیون بچه هاش هم ناکامله

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۷ ۰۸:۳۹

2 روز قبل تيتر خوبي زديد: "تاوان کدام خنده را می‌دهیم؟"

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۹ ۰۸:۲۸

عجب....

avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۳ ۱۲:۳۲

آخه پدر بیکار که یه شهر دیگه کار میکنه , چرا باید 6 تا بچه داشته باشه؟ یه فرهنگ سازی واسه این خانواده های عزیز, بیشتر از دادن پول که نقش ماهی به دستشون رو داره , می تونه کارساز باشه. 6 تا بچه ی گشنه بهتره یا 1 بچه ی سیر؟ همه چیز مشکل مالی نیست.