• شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۸
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96112815942
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه تهران در واکنش به مصوبه مجلس در خصوص حقوق اعضای هیات علمی:

تصویب این مصوبه در مجلس آثار زیان‌باری به همراه خواهد داشت

تصویب این مصوبه در مجلس آثار زیان‌باری به همراه خواهد داشت

رئیس دانشگاه تهران آثار و تبعات تصویب مصوبه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص حقوق اعضای هیات علمی را زیان‌بار توصیف کرد و گفت: پلکانی کردن مالیات، برقراری سقف پاداش بازنشستگی و عدم افزایش حقوق افرادی که بالای 5 میلیون تومان دریافتی دارند، سه تصمیمی است که اگر در صحن علنی مجلس تصویب شود آثار و تبعات بسیار منفی و زیان‌باری برای جامعه دانشگاهی به همراه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی در نشست خبری که امروز با حضور دکتر طیب‌نیا وزیر سابق اقتصاد و دکتر مظاهری وزیر اسبق اقتصاد در سازمان مرکزی این دانشگاه برگزار شد به تشریح تبعات تصمیم اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص تعیین سقف افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در بودجه سال 97 پرداخت و گفت: وظیفه دانشگاه این است که با جامعه تعامل داشته باشد و مطمئنا این تعامل بدون حضور اصحاب رسانه که فصل مشترک بین جامعه و دانشگاه هستتند، امکان‌پذیر نخواهد بود. بنابراین می‌توان در این فرصت از بروز تبعات تصمیماتی که برای دانشگاهیان گرفته می‌شود، جلوگیری کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: جامعه دانشگاهی از این که مجلس شورای اسلامی در مصوبات خود به این جامعه توجه دارد، قدردانی می‌کند اما به نظر می‌آید پیرو حوادث اخیر که در برخی از شهرهای کشور اتفاق افتاد، مجلس شورای اسلامی نیز اقداماتی انجام داد که فکر می‌کنیم این اقدامات می‌تواند اثر منفی بر جامعه دانشگاهی و تخصصی کشور داشته باشد.

رئیس دانشگاه تهران، خاطرنشان کرد: پلکانی کردن مالیات، برقراری سقف پاداش بازنشستگی و عدم افزایش حقوق افراد که بالای 5 میلیون تومان حقوق می‌گیرند سه تصمیمی است که کمیسیون تلفیق آموزش مجلس اخیرا در خصوص اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها گرفته است که ما وظیفه داریم اطلاعات کارشناسی خود را در خصوص تبعات این تصمیمات در اختیار مجلس شورای اسلامی قرار بدهیم.

دکتر نیلی اضافه کرد: متاسفانه تصمیم فوق کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس می‌تواند آینده کشور را با مخاطره مواجه کند. در واقع هر کشوری دارای سرمایه‌های عظیم فیزیکی،‌ فرهنگی، مادی، زیرزمینی و غیره... است، اما آنچه که مهم‌تر و از اهمیت بالایی برخوردار است سرمایه‌های انسانی یک کشور هستند که همه مصوبات همواره بر حفظ سرمایه‌های انسانی تاکید می‌کند، چرا که اگر این سرمایه‌ها در کشور وجود نداشته باشد، سرمایه‌های مادی و تکنولوژی معنی پیدا نخواهد کرد.

وی همچنین مهاجرت از کشور را یکی از مهم‌ترین تبعات تصمیم اخیر کمیسیون تلفیق آموزش مجلس عنوان کرد و گفت: کشوری می‌تواند به توسعه و پیشرفت دست یابد که متخصصین و نخبگان آن کشور به عنوان اصلی‌ترین سرمایه انسانی همواره مورد توجه مسئولان قرار بگیرد،‌ چرا که بیشترین هزینه‌های کشور برای تربیت این افراد صرف می‌شود،‌ مثلا یک فارغ‌التحصیل دکتری حدود 200 هزار دلار هزینه لازم دارد و با توجه به اینکه بسیاری از اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که مشمول اعطای بورس شده‌اند نیز به همین میزان بودجه استفاده کرده‌اند. بنابراین تصمیمات نادرست و غیر منطقی می‌تواند موجب از دست دادن این سرمایه عظیم انسانی در کشور شود.

رئیس دانشگاه تهران، ادامه داد: اگر تصمیم اخیر کمیسیون آموزش مجلس به تصویب برسد، مطمئنا توسعه علمی کشور با مخاطره جدیدی مواجه خواهد شد، چرا که اتخاذ این تصمیم موجب دلسردی بخش اعظمی از دانشگاهیان و حتی افزایش تقاضا برای بازنشستگی این افراد خواهد شد.

دکتر نیلی همچنین خاطرنشان کرد: ما روسای 13 رئیس دانشگاه برتر کشور نظرات خود را به رئیس و نمایندگان مجلس در خصوص مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق آموزش منتقل کرده‌ایم، امیدواریم این نظرات در تصمیمات مجلس موثر باشد.

وی همچنین از تصویب مصوبه‌ای تحت عنوان تبصره 9 در مجلس شورای اسلامی در حمایت از اشتغال جامعه دانشگاهی خبر داد و گفت: امروز با تصمیم این مصوبه که براساس آن دستگاه‌های اجرایی موظف خواهند شد 40 درصد از بودجه‌های تحقیقاتی خود را در مشارکت با دانشگاه‌ها صرف کنند، موجب تحولی بزرگ در ارتباط صنعت و دانشگاه خواهد شد و براساس آن پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری به سمت و سوی هدفمند حرکت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه تهران، اظهار کرد: تبصره فوق که با مشارکت دانشگاه تهران در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، منابع مالی خوبی را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد و موجب خواهد شد، دانش‌آموختگان امید بیشتری برای اشتغال خود داشته باشند. بنابراین این نوع تصمیمات دلگرم کننده برای افزایش انگیزه دانشگاهیان ضروری است، اما در عین نباید تصمیماتی نیز اتخاذ کنیم که دلسردی نخبگان را به همراه داشته باشد.

دکتر نیلی تاکید کرد: نشست امروز که به پیشنهاد دکتر طیب‌نیا و دکتر مظاهری که هر دو از پیشگامان عرصه اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران هستند، به منظور بررسی تبعات مصوبه اخیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گرفته شده که امیدوار هستیم مجلس نقطه نظرات این نوع کارشناسان در تصمیم‌گیری‌های خود اعمال کند.

وی ادامه داد: ما آمادگی کامل داریم که بحث بودجه‌ریزی در کشور به همراه شاخص‌های آن را یک بار دیگر به شکل علمی و عملی مورد بررسی قرار بدهیم و اگر از دور تسلسل قانون‌های مقطعی خارج شدیم، به بررسی علمی این موضوعات بپردازیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان با انتقاد از بی توجهی دستگاه‌های اجرایی و قانون‌گذار کشور در استفاده از نظرات کارشناسانه دانشگاهیان و نخبگان برای اتخاذ تصمیم‌گیری‌های مهم، گفت: اگر تصمیمات مهم کشوری با بهره‌گیری از نظرات کارشناسانه دانشگاهیان و متخصصین گرفته شود، قطعا بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد، چرا که دانشگاهیان هم تجربه عملی و هم تجربه علمی بسیاری از موضوعات را در اختیار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha