• سه‌شنبه / ۸ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۲:۳۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 96120703638
  • خبرنگار : 30057

در گفت‌وگو با ایسنا مطرح شد؛

منابع سرمایه‌گذاری حوزه دانش‌بنیان فراوان است/بانک‌ها، ترجیح معاونت علمی برای تامین مالی

منابع سرمایه‌گذاری حوزه دانش‌بنیان فراوان است/بانک‌ها، ترجیح معاونت علمی برای تامین مالی

در حالی که بر اساس ماده 5 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان صندوق نوآوری و شکوفایی در راستای حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است، معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی معتقد است میلیاردها تومان در کشور وجود دارد که می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند و اعتبارات این صندوق باید به سمت سرمایه گذاری هدایت شود.

به گزارش ایسنا، بر اساس اعلام دکتر علیرضا دلیری معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری منابع جدیدی برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شده است که از جمله آن می‌توان به بانک‌ها اشاره کرد که با توافق‌نامه‌هایی که میان معاونت علمی و 12 بانک منعقد شده است، از فروردین تا آذرماه سال جاری، 153 میلیارد تومان از منابع مالی به شرکت‌های دانش بنیان تومان پرداخت شده و در آبان ماه نیز این میزان به 400 میلیارد تومان رسیده است.

وی همچنین اعلام کرده است جمعا در چند سال گذشته حدود بیش از 1200 میلیارد تومان از منابع معاونت علمی و فناوری و صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تسهیلات پرداخت شده است که حدود 400 میلیارد تومان از منابع معاونت و مبلغ 830 میلیارد تومان از منابع 3 هزار میلیارد تومانی صندوق نوآوری و شکوفایی تامین شده است.

دلیری اضافه می‌کند که در 10 ماه گذشته بانک‌ها 2830 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند و صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این 10 ماه 300 میلیارد تومان پرداختی داشته که 90 درصد تسهیلات بانکی بوده است.

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی این را هم اضافه می‌کند که "البته حدود 250 میلیارد تومان از تسهیلات پرداختی بانک‌ها از محل سپرده صندوق نوآوری و شکوفایی است."

اینکه چرا در معاونت علمی همان گام‌هایی که در صندوق نوآوری و شکوفایی که بر اساس قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است، برداشته می‌شود، دکتر دلیری چنین پاسخ‌ می‌دهد:

- به اعتقاد شما میزان اعتبارات اعطا شده به شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی بیشتر از میزان اعتباراتی است که از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی اعطا شده است و از سوی دیگر شما بانک‌ها را بهترین منبع تامین مالی برای این شرکت‌ها می‌دانید. چرا تا قبل از راه‌اندازی صندوق نوآوری و شکوفایی چنین تفکری نبود؟

- خب در گذشته احساس می‌شد که باید پول دولتی به این شرکت‌ها تزریق شود؛ چون ریسک این شرکت‌ها بالا بود ولی وقتی که به حوزه دانش بنیان‌ها وارد شدیم و تجربیاتی به دست آوردیم، احساس کردیم که باید این فهم و بستر آن ایجاد شود.

- حالا که قرار است 3 هزار میلیارد به این صندوق تزریق شود، این تصمیم گرفته شد؟

- به نظر من این 3 هزار میلیارد صندوق نوآوری و شکوفایی باید در حوزه سرمایه‌گذاری برود، هر چند که بخشی از آن از منابع وام باشد؛ ولی باید اعتبارات صندوق اهرم شود برای سرمایه‌گذاری؛ به این معنی که وقتی هلدینگی می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند، صندوق نوآوری باید درصدی سرمایه‌گذاری کند تا ترغیبی برای سرمایه‌گذاری باشد.

اعتبارات صندوق برای اهرمی‌کردن سرمایه‌گذاری بسیار خوب است.

- علاوه بر آن صندوق نوآوری و شکوفایی هم با 12 بانک وارد همکاری برای اعطای وام و تسهیلات و سایر خدمات شده است.

آمارها در سایت وجود دارد.

- من کاری به آمارهای همکاری دو طرف با بانک‌ها ندارم ولی می‌خواهم بگویم فعالیتی که در معاونت علمی انجام می‌شود در صندوق هم انجام می‌شود؟

- آماری که من اعلام می‌کنم آماری است که در سایت بانک مرکزی قرار دارد و صندوق 3 هزار میلیارد تومان سرمایه داشته است و 830 میلیارد تومان آن هزینه شده است.

- همه این اعتبارات که به صندوق داده نشد.

- حدود 2400 میلیارد به این صندوق اعطا شده است و سپرده آن در بانک‌ها 700 میلیارد تومان سود داشته که با اضافه شدن این سود، اعتبارات این صندوق مبلغ 3 هزار و 150 میلیارد تومان شده است.

از این میزان 830 میلیارد تومان آن برای شرکت‌های دانش‌بنیان هزینه شده است؛ ولی بودجه معاونت علمی و فناوری 200 میلیارد تومان بوده که 4 تا 5 هزار میلیارد تومان پول را مدیریت کردم.

- پس به نظر شما صندوق نوآوری و شکوفایی نباید از شرکت‌ها حمایت کند؟

- نه. من این را نمی‌گویم و باید صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکت‌ها حمایت کند، ولی می‌گویم بستر بخش‌ها و بانک‌های خصوصی ممکن است در این زمینه بهتر جواب دهد. چون شرکت‌ها، شرکت‌هایی هستند که ارزش پرداخت تسهیلات سرمایه‌گذاری را دارند و تنها باید احساس شود این شرکت، شرکتی است که بازده خوبی خواهد داشت، کفایت خواهد کرد. منابع در کشور هست.

- دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری عضو هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی است. آیا ایشان هم قائل به این است که از این به بعد حمایت‌های معاونت از طریق بانک‌ها صورت گیرد؟

نمی‌گوییم معاونت. ما می‌گوییم بستر باید فراهم شود. مگر ما تا الان وام می‌دادیم؟ ما در ابتدا پول دادیم، کارگزاران وارد شدند و الان هم می‌گوییم برای بانک‌ها بستری فراهم شود تا به شرکت‌ها وام دهند.

- دکتر ستاری هم همین اعتقاد را دارد که از این به بعد قرار است بانک‌ها وام و تسهیلات به شرکت‌ها اعطا کنند؟

- ما می‌گوییم بانک‌ها بستر بهتری برای این امر هستند؛ چون وقتی پول در کشور هست و هزاران میلیارد پول هست، منابع دولتی باید بستر سازی برای تسهیلات کند.

- من هم می‌گویم چرا تا قبل از آنکه صندوق راه‌اندازی شود، چنین تفکری نبود؟

- در آن زمان مگر شرکت دانش‌بنیانی بود که صندوق راه‌اندازی شود؟

- در آن زمان 54 شرکت‌ دانش‌بنیان بود.

- در سال 92 تعداد 2 شرکت داشتیم و به 54 شرکت رسید و مصوبه آن صادر شد. در آن زمان به این حد تجربه نبود. فعالیتی در گذشته در این حوزه وجود نداشت. تا تجربه نباشد، چیزی از آن بیرون نمی‌آید.

- پس چرا جلوی فعالیت صندوق گرفته نمی‌شود؟ آیا قرار است صندوق ملغی شود؟

نمی‌دانم.

- شما در زیر مجموعه نهادی هستید که رییس شما در صندوق نوآوری و شکوفایی سمت دارد و عضو هیات عامل این صندوق است؟

- ما وظیفه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم و اگر در این راه هر فردی همراهی کرد، ما با آنها همراهی می‌کنیم و اگر همراهی نکرد، پشت سر می‌گذاریم و می‌رویم تا به هدفمان برسیم. زمانی تصور بر این بود که منابع صندوق نوآوری و شکوفایی می‌تواند کمک‌کننده باشد و الان احساس کردیم که منابع در کشور زیاد است.

در صندوق توسعه ملی مصوبه‌ای که هفته قبل گرفتم، حدود 3 تا 4 هزار میلیارد تومان تزریق می‌شود با سود کمتر از صندوق نوآوری و شکوفایی.

- در راس این صندوق رییس‌جمهور هم هست.

- رییس جمهور مصوب کرد.

در حوزه وقف نیز مصوباتی داریم که منابع مالی زیادی دارد. برای حمایت از شرکت‌ها منابع زیادی وجود دارد؛ لذا وظیفه ما این است سیاستگذاری کنیم تا منابع را مدیریت کنیم در این حوزه.

- سرنوشت صندوق نوآوری و شکوفایی چه می‌شود؟

- سرنوشت این صندوق را از صندوق بپرسید.

- معاونت علمی به این حوزه وارد شده است.

- هیات امنای آن باید تصمیم گیری کند.

به گزارش ایسنا، اعضای هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی شامل رییس جمهور (رییس هیئت امنا)، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، رییس بنیاد ملی نخبگان و سه نفر به انتخاب رییس‌جمهوری می‌شود.

بر اساس ماده 5 قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب مجلس شورای اسلامی به منظور کمک به تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات و شکوفاسازی و کاربردی کردن دانش فنی از طریق ارائه کمک و تسهیلات قرض‌الحسنه و تسهیلات بدون اخذ هرگونه تضمین و مشارکت با اختیار بخشش تمام یا بخشی از سهم مشارکت به شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان، صندوقی تحت عنوان صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به شورای‌ عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رئیس شورا تأسیس می‌شود.  

منابع مالی صندوق شامل کمک‌های دولت، اعتبارات مندرج در بودجه سالانه، هرگونه کمک و سرمایه‌گذاری اشخاص حقیقی و حقوقی و شرکت‌های دولتی وابسته و تابع، نهادهای عمومی غیردولتی و شهرداری‌ها و شرکت‌های وابسته و تابع است.  

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha