• دوشنبه / ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۸
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97021005969
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای تاکید کرد؛

توجه به آموزش‌های مهارتی تنها راهکار رفع چالش آموزش عالی کشور

توجه به آموزش‌های مهارتی تنها راهکار رفع چالش آموزش عالی کشور

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با تاکید بر اینکه آموزش عالی نتوانسته مشکل اصلی کشور یعنی اشتغال را رفع کند، گفت: توجه به آموزش‌های مهارتی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد؛ همچنان که در حال حاضر بیش از 70 درصد فارغ‌التحصیلان مهارتی جذب بازار کار می‌شوند.

به گزارش ایسنا، دکتر صالحی‌عمران در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌ها و آموزشکده‌های دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای که امروز در دانشکده شریعتی این دانشگاه برگزار شد، از توسعه بی رویه و کمی آموزش عالی انتقاد کرد و افزود: آموزش عالی در کشور ما در دوره‌ای بر اساس یک نگرش مثبت و مبتنی بر عرضه و تقاضا گسترش پیدا کرده که اگر بخواهیم به ریشه‌های آن توجه کنیم، باید گفت که شکل‌گیری دانشگاه‌ها با به وجود آمدن دولت در جامعه ایجاد شد و با دولت‌سازی نیز ادامه پیدا کرد. از طرف دیگر، دانشگاه‌ها به عنوان راهی برای بازسازی کشور مطرح شدند.

وی در ادامه تصریح کرد: توسعه آموزش عالی بعد از جنگ تحمیلی ایران و عراق به اوج خود رسید، اما برخلاف گسترش کمی که ابتدا همزمان با عرضه و تقاضا پیش می‌رفت، میزان تقاضا رفته رفته کمتر شد و در حال حاضر با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که در این عرصه صورت گرفته با انبوه فراگیری آموزش عالی در کشور مواجه هستیم، ضمن اینکه تردیدهایی نیز در خصوص بازدهی آن مطرح شده است.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر مشکل اشتغال و آمار بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها بیانگر بی‌فایدگی توسعه کمی آموزش عالی طی چند دهه اخیر بوده، به طوری که نتوانسته نیروی انسانی را به خوبی ساماندهی کند.

به گفته وی، بر اساس آماری که درمورد رابطه بین فارغ‌التحصیلان و اشتغال در کشورها اعلام شده است، ایران از بین 130 کشور جهان رتبه آخر یعنی صد و سی‌ام را به خود اختصاص داده است.

دکتر صالحی‌عمران توجه و تمرکز بر آموزش‌های مهارت‌محور را راهکار فعلی بی فایدگی آموزش عالی توصیف کرد و گفت: یقینا سریع‌ترین، بهترین و مفیدترین راه حل رفع مشکلات فعلی آموزش عالی، توجه به آموزش‌های مهارتی است و خوشبختانه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به عنوان یکی از اصلی‌ترین این آموزش‌ها با قدمت 50 سال، در اختیار داشتن 220 هزار دانشجو، 73 دانشکده، 7000 پرسنل و 150 رشته تحصیلی که 96 رشته آن در دوره کاردانی و 47 رشته کارشناسی ناپیوسته و 7 رشته کارشناسی پیوسته بوده، یقینا می‌تواند چالش اخیر فارغ‌التحصیلان یعنی بیکاری را رفع کند.

رئیس دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با تاکید بر اینکه 70 درصد فارغ‌التحصیلان مهارتی جذب بازار کار می‌شوند، گفت: بیشترین دوره‌های آموزش مهارتی در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای با 51 درصد به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای اختصاص یافته و تنها 17 درصد این رشته‌ها به علوم انسانی تعلق دارد و در همین راستا 50 درصد کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های این دانشگاه نیز به رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای اختصاص دارد.

دکتر صالحی‌عمران در پایان از تصمیم دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای برای تجهیز آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های این دانشگاه در سال جاری خبر داد و گفت: در همین راستا حدود 200 میلیارد تومان از تسهیلات وام استفاده خواهیم کرد که امیدواریم بتوانیم طی سال جاری، آزمایشگاه‌های خود را تجهیز و بازسازی کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha