• سه‌شنبه / ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۵۱
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97021106435
  • خبرنگار : 71567

معاون آموزشی وزارت علوم:

اهمیت آموزش‌های مهارتی در کشور جدی گرفته نمی‌شود

اهمیت آموزش‌های مهارتی در کشور جدی گرفته نمی‌شود

معاون آموزشی وزارت علوم با تاکید بر اینکه اهمیت توجه به آموزش های مهارتی در کشور جدی تلقی نمی‌شود، گفت: اگر این نوع آموزش‌ها به صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد نگاه سیستم آموزشی ایران فراجهانی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر مجتبی شریعتی نیاسر در اجلاس سراسری روسای دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای اظهار کرد: اساسا در هرجایی که نام فنی و حرفه‌ای مطرح می‌شود به طور ناخودآگاه بحث مهارت و توانمندی در ذهن تداعی می‌شود. بنابراین بین این دانشگاه و علمی کاربردی یک پیوند ناگسستنی وجود دارد که می‌توانند در امر مهارت افزایی، توسعه و گسترش مهارت‌ها و قابلیت‌های نسل جوان ما نقش مهمی ایفا کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه در شرایط کنونی جامعه ما وضعیت فرهنگی خانواده‌ها در حدی است که میل به سوی رشته‌های تجربی و نظری بیشتر از دروس فنی و مهارتی است که  این نگرش خطا است.

معاون آموزشی وزارت علوم ادامه داد: یکی از گامهای بسیار جدی که از سال 93 آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد، بحث آمایش آموزش عالی بود. صاحب‌نظران مختلفی در بخش‌های مختلف آموزشی تیم‌های مختلفی تشکیل دادند و سرانجام در اسفند 94 بحث آمایش عالی مصوب شد. این را بدانید در اهمیت نظام مهارتی همین بس که از هشت بند تکلیفی آموزش عالی، یک بند به صورت مرتبط و یک بند به صورت نامرتبط به نظام مهارتی مربوط می‌شود.

وی همچنین در ادامه توجه به آموزش‌های مهارتی را جدی ارزیابی نمود و تاکید کرد: یکی از نکات ظریفی که در این بحث به آن پرداخته می‌شود، بحث "یکپارچه سازی مهارت‌های آموزشی" و ایجاد بستر سازی عملیاتی شدن آن در دانشگاه ها است که به عنوان یکی از افتخارات وزارت علوم در دانشگاه‌ها به شمار می‌رود که اگر به صورت جدی به آن توجه شود نگاه‌های فراجهانی به ایران و سیستم آموزشی مهارتی آن خواهد شد.

به گفته معاون آموزشی وزارت علوم، اهمیت آموزش‌های مهارتی را در سفری که اخیرا به آلمان داشتیم به صورت عینی مشاهده نمودیم که نظام مهارتی موجود در ایران در خارج از مرزهای ایران، بسیار باارزش و قابل توجه است. غافل از این که در خود ایران توجه‌ها بسیار کم و کمرنگ است.

دکتر شریعتی نیاسر در ادامه افزود: در هر صورت ما در شرایطی قرار گرفته‌ایم که یک هجمه حساب شده کارشناسانه و همه‌جانبه در جامعه نسبت به جایگاه نظام آموزش عالی مبتنی بر مهارت شکل گرفته است. اکنون وقت آن فرا رسیده است این معادله بر هم ریخته شود و با بالا بردن انگیزه تحصیل و روانه نمودن آن به سوی تولید، کارهای زیادی انجام بدهیم.

وی همچنین به حمایت همه جانبه سازمان برنامه و بودجه از راهکارهای تولیدی بخش‌های دانشگاهی اشاره کرد و افزود: با توجه به جایگاه آموزش‌های مهارتی، خواهیم توانست گامهای اساسی در آموزش عالی برداریم، همچنان که با اقدام اخیر شورای برنامه‌ریزی آموزش‌های مهارتی، این بخش مهم دانشگاهها، می‌تواند جایگاه حقوقی خود را پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha