• چهارشنبه / ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97022614581
  • خبرنگار : 71567

گسترش همکاری پژوهشی، علمی و هنری دانشگاه تهران با وزارت نفت

گسترش همکاری پژوهشی، علمی و هنری دانشگاه تهران با وزارت نفت

تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی، علمی و هنری با هدف همکاری و تبادل فکر، اندیشه و ارتباط صنعت با دانشگاه تهران و بهره‌مندی بیشتر از توان علمی، پژوهشی، صنعتی و هنری طرفین، بین رئیس دانشگاه تهران و معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت به امضاء رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران در جلسه انعقاد تفاهم‌نامه مشترک علمی و پژوهشی بین این دانشگاه و وزارت نفت با بیان اینکه ما الگوهای جدیدی را برای همکاری بین دانشگاه و صنعت ابداع کرده‌ایم، گفت: امروز این الگو به‌عنوان یک الگوی فراگیر در کشور مطرح می‌شود. تشکیل موسسات نوع سوم در قالب مشارکت دانشگاه و صنعت در حال فعالیت در حوزه‌های خود در سطح ملی و بین‌المللی هستند و این الگو را دانشگاه تهران با استفاده از ظرفیت‌های حقوقی خود به دانشکده‌ها، اعضای هیات علمی و متخصصین وزارتخانه‌های نفت و نیرو متصل کرد.

وی افزود: در این راستا یک زیست‌بوم همکاری مشترک بین متخصصین صنعت و محققان و پژوهشگران دانشگاه حاصل آمده و مرز بین صنعت و دانشگاه برداشته شده است. اگر چه سیستم کارفرمایی و پژوهشگری وجود دارد، اما در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری رویکردها، به‌گونه‌ای مشترک است.

رئیس دانشگاه تهران با تصریح اینکه ما بحث‌های حقوق و قانونی را در جای خود داریم، گفت: تعامل و همکاری محور همه حرکت‌هاست. امیدوارم با توجه به رویکرد مسئولان حاضر وزارت نفت این الگو بتواند در سطح جامعه پیاده شود. ضعف‌هایی که در حوزه‌های دیگر وجود دارد، ناشی از این مسئله است که صرفاً به مجموعه داخلی خود اتکاء دارند و به گونه‌ای در حوزه تکنولوژی و نوآوری درجا می‌زنند.

دکتر نیلی احمدآبادی از توسعه موسسات دانشگاه تهران با وزارت نفت در بخش‌هایی از جمله نفت سنگین، پالایش و گاز خبر داد و عنوان کرد: در حوزه‌ای که امروز مورد بحث است، باید گفت دانشگاه تهران خود یک میراث است. در سال‌های اخیر تعدادی از واحدهای دانشگاه تهران مورد مرمت قرار گرفته‌اند و از این لحاظ دانشگاه می‌تواند رویکرد خوبی را در این تفاهم‌نامه ارائه دهد. از طرف دیگر در حوزه تخصصی نیز پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران در کشور بی‌بدیل است و نگاه بین‌المللی دارد و در زمینه‌های تخصصی می‌تواند کارگشا باشد.

وی با اشاره به موزه‌هایی که در این جلسه مشترک و تحت عنوان موزه‌های نفت معرفی شدند، خاطر نشان کرد: تعدادی از این موزه‌ها ماهیت موزه‌های نسل اول را دارند و شاید بتوان آنها را به موزه‌های نسل سه و چهار تبدیل کرد، اینگونه موزه‌ها با توجه به بحث کارآفرینی و ایجاد خلاقیت و نوآوری که بحث روز شیوه‌های آموزشی است می‌توانند مخاطبان بسیاری را جذب کنند. دانشگاه تهران هم‌چنین می‌تواند در محتوای موزه‌ها در راستای این تفاهم‌نامه یاری رساند. من اطمینان دارم با نگاهی که در وزارت نفت است و با برنامه‌هایی که دانشگاه موظف به پیاده‌سازی آن خواهد شد، اتفاقات بزرگی بیفتد.

مهندس حبیب‌اله بیطرف، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز در جلسه مشترک امضای تفاهم‌نامه گفت: وزارت نفت به ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و فناوری دانشگاه‌های معتبر کشور باور دارد و در حوزه‌های مختلف از این ظرفیت‌ها استفاده می‌کند.

وی افزود: با توجه به این رویکرد در سال‌های اخیر توانسته‌ایم به راه‌کارهای عملی و کاربردی خوبی دست یابیم. به گونه‌ای که این همکاری بین صنعت و دانشگاه فقط در حد یک شعار نیست و از انجام یک پروژه و یا انتقال فناوری صرف فراتر رفته و تبدیل به ایجاد انستیتوهای تخصصی و مراکز ازدیاد برداشت شده است.‌

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با اشاره به حوزه میراث صنعتی و با یادآوری اینکه این جلسه مشترک به همین‌منظور تشکیل شده است، افزود: این زمینه هم به دیدگاه و رویکرد وزارت نفت بازمی‌گردد، ما به ظرفیت‌های علمی، پژوهشی و هنری دانشگاه‌های معتبر به‌ویژه دانشگاه تهران باور عمیق داریم. تفکر ما بر این است که با استفاده از این ظرفیت‌ها هم کار نفت بهتر انجام می‌گیرد و هم از ظرفیت‌های دانشگاه به نحو مطلوب استفاده می‌شود و در نهایت منجر به ایجاد و برجا ماندن نتایج مطلوب خواهد شد.

مهندس بیطرف تاکید کرد: ما باید در هر کاری از بالغ‌ترین و بهترین ظرفیت موجود داخلی استفاده کنیم که مهم‌ترین آنها ظرفیت دانشگاه‌های معتبر کشور است که در این زمینه می‌توانیم به نتایج بهتری دست یابیم. با توجه به وجود دو نهاد مدیریت موزه‌ها و مرکز اسناد در وزارت نفت و موسسه پژوهش‌های فرهنگ و هنر در دانشگاه تهران در صورتی که ظرفیت همکاری آنها فراهم شود، اطمینان دارم کارهای خوبی صورت خواهد گرفت.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه به این همکاری رسمیت می‌دهیم و چارچوبی برای تداوم آن تعریف می‌کنیم تا این کار به صورت یک همکاری مقطعی نباشد، بلکه در قالب یک تفاهم‌نامه رسمی ادامه پیدا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha