• چهارشنبه / ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۵:۴۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 97033014695
  • منبع : نمایندگی ایلام

در مراسم معارفه رئیس دانشگاه علمی کاربردی ایلام عنوان شد

تنها ۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

 تنها ۱۵ درصد دانشجویان کشور مهارتی هستند

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی

به گزارش ایسنا، دکتر «محمدعلی اخوان بهابادی» معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در مراسمی که با حضور معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی، برای معارف دکتر «اسفندیار محمدی» به عنوان رئیس واحد ایلام این دانشگاه  و تقدیر از زحمات دکتر «همایون مرادنژادی» برگزارشد، ضمن بیان سخنانی اظهار کرد: در شرایط فعلی با کمبود متقاضی و صندلی‌های خالی برای مراکز علمی کاربردی و حتی دانشگاه‌های دولتی مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه بر اساس برنامه ششم توسعه پیش‌بینی شده که ظرفیت رشته‌های مهارتی از ۲۰ درصد فعلی به ۳۰ درصد در پایان برنامه برسد، تصریح کرد: ۸۶۰ هزار دانشجوی مهارتی امروز حدود ۱۵درصد دانشجویان کشور  را تشکیل می‌دهد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی استان ایلام با بیان اینکه در دانشگاه علمی کاربردی ۴۵۰ هزار دانشجو، در دانشگاه فنی و حرفه‌ای حدود ۲۰۰ هزار دانشجو مشغول تحصیل هستند، گفت: تعداد محدودی دانشجوی مهارتی هم در دانشگاه‌های  آزاد و غیرانتفاعی‌ مشغول به تحصیل هستند؛ بنابراین افزایش این ۱۵ درصد به ۳۰ درصد تقریبا غیرممکن است.

اخوان ادامه داد: برنامه‌ها و مطالعات کاملی را در این زمینه داریم و مصوبه اخیر شورای اداری که در دی‌ماه تصویب شد و مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های اجرایی که بالغ بر ۳۳۰ مرکز است را باید تعطیل کنیم و عملا از بهمن ۹۶ به آنها دانشجو ندادیم وضعیت را کمی تشدید می‌کند چون بخشی از ظرفیت علمی کاربردی اینجا بود و انصافا بسیاری از این مراکز خیلی خوب بود.

وی گفت: هرچند استدلال این بود که این مراکز بودجه سنگینی را به دولت تحمیل می‌کنند اما در واقعیت این نبود، چون مراکزی وابسته به وزارت نیرو از ظرفیت‌های خود مراکز استفاده می‌کردند و به هیچ وجه بار مالی نداشت و از موسسات ۱۲ گانه تنها دو موسسه جهاد کشاورزی و صنعت آب و برق ردیف بودجه داشتند و هزینه سایر مراکز از محل دریافت شهریه اداره می‌شدند.

دانشگاه‌ها برای حل مشکلات کشور راهکار بدهند

«محمد نوذری» معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام نیر در این مراسم با تاکید بر ینکه کشور در زمینه محیط زیست، بحران آب، اقتصاد و آسیبهای اجتماعی با چالش هایی روبرو است که دانشگاه می تواند برای برون رفت از این مشکلات راهکارهای موثری ارائه دهد .

وی گفت: دانشگاه به عنوان نهادی مقدس، نقش بسیار مهمی در هدایت جامعه و آینده کشور دارد و خوب بودن حال کشور را در گرو پویایی و فعال بودن محیط دانشگاه است و  دانشگاه نشاط سیاسی، فرهنگی و علمی ایجاد می کند و اگر دانشگاه پویا و پرنشاط نباشد کشور هم این گونه نخواهد بود .

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام خواستار ایجاد ارتباط مستحکم بین مهارت و تخصص در دانشگاه شد و تاکید کرد: مقام معظم رهبری به منظور ترویج گفتگو در بین دانشجویان، کرسی های آزاد اندیشی را پیشنهاد دادند زیرا فضای دانشگاه نیازمند تبدیل شدن به فضای گفتگو است .

نوذری با تاکید بر اینکه دانشگاه باید از نظر سیاسی فعال باشد و دانشجو نقد خود را درباره کشور و دانشگاه خود به خوبی بیان کند، تصریح کرد: دانشگاه باشگاه سیاسی و جای شعار «زنده باد» و «مرده باد» نیست اما باید فرصت نقد و انتقاد با معیار و در چارچوب به دانشجویان داده شود .

وی، با بیان اینکه دولت وعده ی خود را در رابطه با دانشگاهیان عملی خواهد کرد، از دانشگاهیان خواست در تدوین سند اجتماعی و سند اربعین استان همکاری کنند.

دانشگاه باید بتواند مطالبات امروز مردم و جامعه را به قدردانی‌های فردا تبدیل کند

دکتر «محمد علی‌اکبری» رئیس دانشگاه ایلام نیز در این مراسم با بیان اینکه وضعیت آموزش عالی تغییر کرده است و همه‌ی دانشگاه‌ها به نحوی با صندلی‌های خالی مواجه هستند، اظهار کرد: باید این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و به متناسب با این شرایط حرکت کرد و برای این کار باید به فکر تدوین ۱۲ بودجه یک ماهه باشیم که ما این روش موفق را در دانشگاه ایلام تجربه کرده‌ایم.

وی با تاکید بر حرکت به سمت کیفی‌سازی در آموزش عالی گفت: مردم حق انتخاب دارند و ما باید به جای تبلیغات به فکر آماده سازی خود متناسب با شرایط جامعه باشیم و چاره‌ای جز بهره‌وری نداریم.

رئیس دانشگاه ایلام گفت: دانشگاه علمی کاربردی در جهت حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم و چهارم گام‌های بلندی برداشته اما باید ملزومات این حرکت مانند امکانات سخت‌افزاری از قبیل کارگاه و آزمایشگاه فراهم شود و از امکانات موجود هم نهایت بهره را برد.

علی‌اکبری حذف برخی رشته‌هانی علوم انسانی در این دانشگاه و تعریف رشته‌های جدید مهارتی را از تصمیمات خوب این دانشگاه عنوان کرد و گفت: دانشگاه موفق دانشگاهی است که توانمندی خود را برای شهرستان ، استان و کشور  خود به منصه ظهور بگذارد و مطالبه‌گری‌های امروز را به قدردانی‌های فردا تبدیل کند. 

انتقاد از کوتاهی در اجرای نقشه جامع علمی کشور

حجت‌الاسلام‌والمسلمین «محمد باقر هاشمی» مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این مراسم اظهار کرد: نقشه جامع علمی کشور کاملا روشن است اما متاسفانه همانگونه که در اسلامی شدن دانشگاه‌ها کوتاهی‌هایی صورت گرفت در اجرای این نقشه هم کوتاهی‌هایی شد که مضرات آن را می‌بینیم.

وی تصریح کرد: ما الان چون به زیان‌دهی برخی موسسات آموزش عالی رسیده‌ایم به دنبال تصحیح کردن راه هستیم اما اگر این دغدغه‌ها را از قبل داشتیم به این مرحله نمی‌رسیدیم و در حق برخی استعدادها و خانواده‌ها خیانت‌ها صورت نمی‌گرفت، چون برخی هزینه‌ها را بر خانواده‌ها تحمیل کرده‌ایم که امروز هیچ امیدی برای اشتغال و کار فرزندان خود ندارند که نتیجه می‌گیریم بعضی جاها به دانشگاه‌ها به عنوان بنگاه اقتصادی نگاه کرده‌ایم و چون امروز به صرفه نیست به فکر جمع کردن آنها افتاده‌ایم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی ایلام با انتقاد از افزایش مراکز آموزش عالی از ۳۱۳ به ۱۲۰۰ مرکز در سال‌های گذشته، تصریح کرد: این افزایش با چه برنامه‌، راهبرد و نگاه عمیقی و تحلیل و برآوردی  صورت گرفت؟

هاشمی  به اهمیت علم در باورهای دینی اشاره کرد و گفت: علم آقایی فردی، اجتماعی و بین‌المللی می‌آورد و غربی‌ها اگر آقایی می‌کنند تنها محور آقایی آنها به دست گرفتن علم و تبدیل آن به ثروت و قدرت است اما  در جایی که باید در اِعمال این آقایی عادلانه عمل کنند ظالمانه رفتار می‌کنند.

وی تصریح کرد:علم بسیار خوب است اما باید به نافع بودن آن نیز توجه داشت تا بتواند مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند، بنابراین صاحب‌نظران باید در سیاستگذاری درست در این زمینه عمل کنن و متناسب با شرایط جامعه رشته‌های جدید را راه‌اندازی کنند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم دکتر «اسفندیار محمدی» رئیس جدید دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اساس حرکت در دوره‌ جدید را برنامه استراتژیک عنوان کرد و گفت: سعی خواهیم کرد برای هر یک از مراکز استان برنامه ۵ ساله تدوین کنیم.

وی حاکم کردن رقابت و کیفیت بر فعالیت مراکز و سطح‌بندی آنها و حرکت به سمت کارآفرینی مراکز را از دیگر برنامه‌های خود اعلام کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha