• دوشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۳:۱۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97051407665
  • خبرنگار : 71567

/راهکار دانشگاهیان برای حمایت از تولید داخلی/

کاهش سفرهای خارجی دانشگاه امیرکبیر به دلیل محدودیت‌های ارزی/طرح جدید عمرانی نداریم

کاهش سفرهای خارجی دانشگاه امیرکبیر به دلیل محدودیت‌های ارزی/طرح جدید عمرانی نداریم

رییس دانشگاه امیرکبیر از کاهش تعداد سفرهای خارجی این دانشگاه به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای و ارزی خبر داد و گفت: ما به هیچ عنوان موافق قطع یا کاهش این نوع سفرها در مراکز دانشگاهی نیستیم و معتقدیم باید این بخش از برنامه دانشگاه‌ها تقویت شود.

دکتر سیداحمد معتمدی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن اعلام این مطلب حمایت از تاسیس شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد قراردادهایی پژوهشی در دانشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای حمایت از تولید داخل و کمک به رفع مشکلات فعلی کشور و همچنین تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: خوشبختانه رشد خوبی در زمینه‌ی تعداد قراردادهای پژوهشی دانشگاه امیرکبیر اتفاق افتاده است و ما طی چند سال گذشته با رشد ۲.۵ برابری در زمینه انعقاد قراردادهای پژوهشی با صنایع مواجه بودیم، ضمن این‌که تعداد مراکز نوآوری و رشد این دانشگاه از ۲۰ مرکز به ۱۲۰ مرکز افزایش یافته است که البته درخواست‌های زیادی نیز در این زمینه به دانشگاه ارسال شده است.

وی همچنین یادآور شد: اصولا توسعه قراردادهای‌ پژوهشی و تقویت ارتباط با صنعت یکی از اهداف دانشگاه نسل سوم است که دانشگاه امیرکبیر نیز تعداد قراردادهای پژوهشی خود را افزایش داده و فعالیت‌های این دانشگاه کاملا در راستای رفع نیازهای کشور و حل معضلات جامعه شکل گرفته است.

دکتر معتمدی در ادامه به نقش دانشگاهیان در رفع محدودیت‌ها و بحران فعلی ارز در کشور اشاره کرد و گفت: طی چند سال گذشته خرید چندانی در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی و آموزشی از خارج کشور برای دانشگاه امیرکبیر صورت نگرفته و ما همواره در این زمینه با مشکل بودجه‌ای و ارزی مواجه بوده‌ایم.

وی با اشاره به کاهش سفرهای خارجی دانشگاه امیرکبیر به دلیل محدودیت‌های ارزی تاکید کرد: سفرهای علمی به خارج از کشور بر دو نوع است که در نوع اول اعضای هیات علمی دانشگاه به منظور حضور در کنفرانس‌ها و همایش‌های علمی و  استفاده از فرصت‌های مطالعاتی به خارج از کشور اعزام می‌شوند که البته تعداد این سفرها طی سال‌های اخیر افزایش نیافته است.

کاهش سفرهای خارجی در دانشگاه‌ها پدیده خوبی نیست

معتمدی همچنین یادآور شد: کاهش تعداد سفرهای خارجی به هیچ عنوان در دانشگاه‌ها پدیده خوبی به نظر نمی‌رسد و باید تلاش‌های خود را برای افزایش این سفرها و جبران کاهش سفرهای قبلی افزایش دهیم. به همین منظور ما تلاش خواهیم کرد تا حد ممکن تعداد این سفرها کاهش چندانی نداشته باشد. طرحی با عنوان طرح تابستانی فرصت مطالعاتی اساتید را در دانشگاه طراحی نموده‌ایم.


رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص سفرهای نوع دوم که شامل سفرهای علمی، اداری، دانشگاه می‌شود نیز گفت: معتقد هستیم سفرهای علمی اعضای هیات علمی و دانشجویان به هیچ عنوان نباید قطع شود بلکه باید این سفرها را تقویت نماییم، اما در خصوص سفرهای اداری تلاش خواهیم کرد این نوع سفرها کاهش پیدا کند تا مصرف ارز خارج از عرفی در این زمینه نداشته باشیم.

دکتر معتمدی خاطرنشان کرد: میزان ارز مصرفی دانشگاه‌ها بسیار ناچیز و کمتر از دستگاه‌های دیگر موجود در کشور است. در واقع به طور طبیعی این صرفه‌جویی از قبل در دانشگاه‌ها اتفاق افتاده است، اما در عین حال براساس بخشنامه جدید وزیر علوم سعی خواهیم کرد در این زمینه صرفه‌جویی‌های خود را داشته باشیم.

طرح جدید عمرانی نداریم

وی همچنین با تاکید بر این‌که پروژه‌های عمرانی جدیدی در دانشگاه امیرکبیر نخواهیم داشت، تاکید کرد: طبیعتا سازمان برنامه و بودجه نیز از تاسیس طرح جدید عمرانی در دانشگاه‌ها حمایت نخواهد کرد و ما در حال حاضر سه طرح بالای ۵۰ درصد در دانشگاه داریم که بنا داریم این‌ طرح‌ها تا پایان سال جاری به بهره‌برداری برسد.

دکتر معتمدی در خصوص برون‌سپاری خدمات رفاهی و پشتیبانی دانشگاه امیرکبیر، گفت: این اتفاق از سال‌های قبل در دانشگاه اتفاق افتاده است و بخش عمده قراردادهای شرکتی در دانشگاه به معنی برون‌سپاری بسیاری از خدمات رفاهی و دانشجویی نظیر تغذیه به مراکز خصوصی خارج از دانشگاه است.

برنامه‌ای برای راه‌اندازی رشته‌های جدید نداریم

وی یادآور شد: به هیچ عنوان برنامه‌ای برای راه‌اندازی رشته‌های جدید در دانشگاه امیرکبیر نداریم، چرا که اغلب رشته‌های فنی – مهندسی در این دانشگاه دایر است و اگر هم رشته‌های بین‌رشته‌ای که جزو برنامه‌های راهبردی دانشگاه می‌باشد راه‌اندازی شود، سعی می‌کنیم از پتانسیل دانشگاه در حوزه اساتید و غیره استفاده نماییم و بار زیادی از نظر هزینه‌ای برای دانشگاه نخواهیم داشت.

تحصیل بیش از ۲۴۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه امیرکبیر

رییس دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پایان افزایش تعداد دانشجویان خارجی را یکی‌دیگر از برنامه‌های راهبردی این دانشگاه توصیف و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۲۴۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه امیرکبیر مشغول تحصیل هستند که امیدواریم این آمار برای سال جاری و همچنین سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha