• چهارشنبه / ۲۸ آذر ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97092814190
  • منبع : نمایندگی دانشگاه هنر

رئیس دانشگاه هنر در مراسم هفته پژوهش این دانشگاه:

اولویت سنجی در پژوهش امری ضروری است

اولویت سنجی در پژوهش امری ضروری است

رییس دانشگاه هنر گفت: برای پژوهش پیرامون اولویت‌ها باید زمانبندی مشخصی را قلمداد کنیم و اگر این اتفاق نیفتد ممکن است پژوهش‌هایی با توجه به نیازهای شخصی یا در ابعاد کوچک اجتماعی شکل بگیرد و بعد به همان میزان برای ما سود دهی داشته باشد اما وقتی سراغ نتایج آن در ابعاد جهانی و گسترده‌تر می‌رویم خیلی قابل استفاده نباشد، بنابراین پیشنهاد مشخص من این است در دانشگاه هنر به سمتی برویم که اولویت را بسنجیم و براساس آن شروع به حرکت کرده و طبق نیازهای جامعه گام برداریم.

به گزارش ایسنا، دانشکده‌های موسیقی، هنرهای تجسمی، علوم نظری و مطالعات عالی هنر، سینما و تتاتر، حفاظت و مرمت، هنرهای کاربردی، معماری و شهرسازی و پردیس بین المللی برنامه های مختلفی را درقالب ارایه مقاله، نشست علمی- هنری، و اجراهای هنری در حوزه های تخصصی مربوطه به مناسبت هفته پژوهش که از روز شنبه ۲۴ آذرماه جاری شروع شده بود برگزار کردند. به همین مناسبت دانشگاه هنر، شب گذشته مراسم افتتاح رسمی هفته پژوهش را با حضور سید حسن سلطانی، رییس دانشگاه هنر، دکتر محمدرضا آزاده فر (معاون پژوهشی و فناوری)، دکتر علیرضا رازقی (معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی)، دکتر سید بهشید حسینی (معاون اداری و مالی)، دکتر علیرضا مستغنی (رییس دانشکده معماری و شهر سازی) و جمع کثیری از دانشجویان در تالار فارابی دانشکده هنرهای کاربردی برگزار کرد.

در ابتدای این مراسم، سلطانی با تبریک هفته پژوهش به تشریح و اهمیت امر پژوهش و آثار ارزنده آن در جامعه پرداخت و اظهار کرد: امیدواریم وظیفه و تعهد اجتماعی که بر دوش تک تک ما است را بتوانیم به خوبی انجام دهیم و هریک در جایگاه خود بهترین نقش را ایفا کنیم.

وی در ادامه افزود: فضاهای آموزش عالی دانشگاه هنر، سال ها متمرکز بر آموزش بود، بعدها توجه به سمت پژوهش رفت و در سالیان اخیر، دانشگاه‌های نسل سوم و بعد نسل چهارم، به عنوان دانشگاه هایی که کار آفرین هستند و در آینده قرار است با این کارآفرینی، پژوهش و رشد امور علمی، تمدن ساز شوند و در فضای علمی کشور حرکت کنند، در دستور کار قرار دارند.

رییس دانشگاه هنر بیان کرد: نسبت به مقوله پژوهش کمی کم توجه هستیم. در این راستا توجه به امر پژوهش، باید حلقه واسطی بین فضای کار آفرینی و کاربردی بودن در سطح جامعه باشد تا امور علمی که برای رشد این مقوله نیاز هست، به خصوص در زمینه هنر، با شتاب بیشتری حرکت کند.

او گفت: اگر در زمینه آموزش هنر بازنگری شود، می‌بینیم حدود یک قرن پیش، فضا های آموزش هنری رویه شاگرد و استادی را طی می‌کرد. یعنی تمام توجه و رویکرد آموزشی آن مشابه شدن به استاد بود. بعدها که هنرستان در فضای آموزشی شکل گرفت، نوع آموزش از فرد به فرد و سینه به سینه به یک فضای کاملا گروهی تبدیل شد.

سلطانی بیان کرد: امروز در فضای دانشگاه هنر و فضای آموزش عالی کشور و جهان نگاه می‌کنیم با گستردگی ارتباط آموزشی را می بینیم و این ارتباط آموزشی گسترده این امکان را فراهم می کند که در آن واحد با صدها و هزاران استاد و دانشجو در ارتباط باشیم و گستره بسیار وسیعی در زمینه آموزش ایجاد کنیم، که البته اگر در فضای آموزشی، بنایمان این باشد که همان روش های قبل را ادامه دهیم قطعا از بخشی از این توانمندی و پتانسیل غفلت خواهیم کرد و این عامل سبب می شود پژوهش‌های ما در ابعاد گسترده و در سطح جهانی بروز و ظهور پیدا نکند.

وی گفت: بد نیست یادآوری کنم قبل از هر چیز باید به اولویت های پژوهشی که می تواند تعهد اجتماعی ما را در سطح ملی و جهانی پاسخ گو باشد دست پیدا کنیم.

رییس دانشگاه هنر در ادامه افزود: به‌هرحال دانشگاه باید متفاوت از آموزش‌های انفرادی و آموزش‌هایی در ابعاد کوچک عمل کند چرا که تعهد خاصی نسبت به جامعه پیرامون خود دارد، ما امروز اگر نتوانستیم پاسخگوی نیازهای جامعه مان باشیم، چه در ارتباط با مسایل کار آمد بودن در سطح جامعه و چه در ارتباط با به کار گیری این نیاز ها و آنچه که آموزش می‌دهیم و آنچه که فرا می‌گیریم بر اساس پژوهش مان، نتوانیم کاربری آن را در سطح جامعه تعریف کنیم متاسفانه فضای خاصی ایجاد می شود که بیش از ۴۰ درصد کارشناسان ما امروز در سطح کشور بیکار هستند یا به عبارتی دیگر، ۴۰ درصد بیکاران کشور را کارشناسان تشکیل می‌دهند،   همه اینها ما را متوجه این نکته خواهد کرد که لازم است به مسئله پژوهش توجه خاص داشته باشیم و قبل از شروع پژوهش باید نیازهای بومی و بین المللی را جستجو و براساس آن حرکت کنیم.

 در پایان مراسم، به مناسبت هفته پژوهش مقالات متعددی ارایه شد که مهمترین آنها به شرح زیر است:
عکاسی به مثابه عملی تتاتری(تخیل و بررسی کتاب صحنه آرایی در عکاسی)،
تحلیل تجربه ای از حفاظت، مرمت و احیای میراث جهانی گنبد سلطانیه
بررسی سطح و نگاره های محراب چهار گانه مسجد ملک کرمان
بهره های متقابل نقد ادبی و نقد موسیقیایی در حوزه آثار مکتوب (مطالعه موردی : موسیقی شعر)
ساماندهی مکان یابی برنامه ریزی و طراحی فضا های کالبدی مراکز آموزش عالی (دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و پارک های علم و فناوری تحولات نمایش های تخت حوضی در سه دهه اول دوره پهلوی)
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha