• سه‌شنبه / ۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97100401966
  • خبرنگار : 71567

وزیر علوم در حاشیه دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت؛

بودجه هزار میلیاردی برای پژوهش درباره پاکسازی تالاب انزلی/ بودجه پژوهشی ما محدود است

بودجه هزار میلیاردی برای پژوهش درباره پاکسازی تالاب انزلی/ بودجه پژوهشی ما محدود است

وزیر علوم از آغاز پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی دانشگاه‌ها در حوزه محیط زیست خبر داد و گفت: آمادگی انجام پروژه‌های بزرگ تحقیقاتی بیشتری نیز در عرصه‌های دیگر نیز داریم.

به گزارش ایسنا، دکتر منصور غلامی در حاشیه دومین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور که امروز در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد،   در جمع خبرنگاران حاضر شده و در خصوص وضعیت ارتباط دانشگاه ها با دولت و صنعت، گفت: ما در وزارت علوم تلاش کردیم که ارتباط دانشگاه ها با دولت را گسترش دهیم و در این رابطه دانشگاه های ما به خصوص دانشگاه های بزرگ در کشور خوشه های علمی تشکیل دادیم و این خوشه ها در بخش های مختلف تخصصی مسائل را بررسی و تحلیل می کنند که این تحلیل ها را به معاون اول رئیس جمهور، وزرا و سایر نهادهای مرتبط منتقل می کنند. در واقع بخشی از این خوشه های علمی را در حوزه های اقتصاد، اجتماعی و رسانه ای روز گذشته در جلسه ای با حضور معاون اول رئیس جمهور ارائه دادیم. این جلسه بسیار خوبی بود که با استقبال خوب مسئولان مواجه شد که امیدواریم این حرکت با دولت ادامه داشته باشد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: روز گذشته توانستیم سه بخش از این خوشه ها را که از سوی دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفته بود را  به دولت ارائه دهیم اما خوشه های دیگری نیز بسته به موضوعات و تخصص های مختلف در دانشگاه ها بررسی می شوند. در  بخشی از این برنامه ریزی هایی که برای ارتباط بیشتر با دانشگاه ها داشتیم و همان بخش ارتباط با صنعت است که نمونه آن را امروز با محیط زیست مشاهده کردیم. در واقع دانشگاه ها پروژه های تحقیقاتی بزرگ ملی را در عرصه محیط زیست شروع کرده اند.

وزیر علوم در خصوص بودجه پروژه های دانشگاه ها در ارتباط با محیط زیست، اظهار کرد: آمار و ارقامی در خصوص این بودجه ها اعلام شده که در واقع پروژه تالاب انزلی که برای پاکسازی بدون تخریب محیط زیست قرار است انجام گیرد رقم آن حدود هزار میلیارد تومان است. این بودجه در مراحل مختلف دریافت خواهد شد. به طور کلی وزارت علوم این آمادگی را دارد فعالیت های تحقیقاتی را با سازمانها و نهادها انجام دهد اما متاسفانه بودجه پژوهش بسیار پایین و همانند سال گذشته است.

غلامی گفت: ما باید قدردان باشیم که صنعت و استادان دانشگاه ها در چند سال گذشته رویکرد خوبی در این زمینه داشتند ضمن اینکه این ارتباط هنوز هم کم است و حتما باید توسعه یابد. به طور کلی ارزیابی من این است که مشکلات در بخش صنعت به معنای عام آن وجود دارد و شاید محدودیت های زیادی دارند برای اینکه بخواهند فناوری های جدیدی ایجاد کنند. بخش دیگری از موانع در دانشگاه ها است که به دلیل رویکردهای سنتی در حوزه آموزش بسیاری از استادان مشغول آموزش نیروی انسانی هستند تا اینکه به سمت صنعت حرکت کنند بنابراین ما باید این زمینه را باز کنیم تا ارتباط صنعت و دانشگاه ها توسعه یابد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha