• سه‌شنبه / ۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97100402134
  • خبرنگار : 71567

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس:

دانشگاه‌ها خود را به تولید مقالات پراستناد محدود نکنند

دانشگاه‌ها خود را به تولید مقالات پراستناد محدود نکنند

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه ساختار ماموریت و فرهنگ خوبی در دانشگاه‌ها برای حمایت از فعالیت‌های پژوهشی و ارتباط آنها با صنعت وجود دارد، ‌ گفت: بر این اساس می‌توانیم با ارتباط با صنایع به سمت تولید پژوهش‌های کاربردی حرکت کنیم و نقش خود را به تولید مقالات بین‌المللی پر استناد خلاصه نکنیم.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا شاهوردی در دومین نشست مدیران، ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که امروز در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، دانشگاه را مجموعه‌ای از المان‌های مختلف نظیر استاد، گروه، بخش، دانشکده، مراکز رشد، فناوری و ... توصیف کرد و گفت: برای رسیدن به اهداف ترسیم شده در عرصه‌های مختلف اعم از پژوهشی، آموزشی، فناوری و ... باید همه مجموعه‌ها که همانند یک پازل در کنار یکدیگر قرار گرفته در فضای اکوسیستم دانشگاه بتوانند فعال باشند و با فضای بیرون از دانشگاه تعامل برقرار کنند. چرا که بدون این هماهنگی برقراری این ارتباط با نهادهای بیرونی و گره خوردن با جامعه و محیط امکان پذیر نخواهد بود.

وی در ادامه تصریح کرد: برای شکل گیری یک ارتباط جامع بین صنعت و دانشگاه باید عوامل بیرونی نظیر دولت، کارآفرینان و بخش‌های صنعتی وارد تعامل با مراکز دانشگاه شوند و این نهاد را برای ایجاد یک تحول عظیم به صورت خودجوش به حرکت در بیاورند. چرا که در دانشگاه‌ها قابلیت‌ها و توانمندی‌های بی نظیری در عرصه خدمات فناورانه، آزمایشگاهی، آموزشی، پژوهشی و ... وجود دارد و شکل گیری ارتباط با این نهاد می‌تواند بسیاری از مشکلات فعلی صنایع و صنعت را برطرف کند به شرطی که مدیریت و تلاش برای این ارتباط وجود داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر اعضای هیات علمی ما تلاش‌های زیادی در عرصه‌های پژوهشی و فناورانه انجام می‌دهند که این فعالیت‌ها یا به صورت مستقل با مراکز تحقیقاتی خارج از دانشگاه است یا اینکه در قالب تحقیقات تحصیلات تکمیلی صورت می‌گیرد اما به طور کلی نباید تلاش‌های تحقیقاتی ما در این دو حوزه متمرکز شود و باید رویکردهای مهمی برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی با ایجاد یک ارتباط منسجم با صنعت وجود داشته باشد، به گونه‌ای که حاصل فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه‌های ما به تولید مقالات بین المللی، مقالات پر استناد، کتب و ... خلاصه شود.

به گفته وی در حال حاضر ساختار خوب و قوی برای تعریف و شکل گیری ارتباط دانشگاه و صنعت صورت گرفته و ماموریت‌های خوبی نیز در این زمینه به دانشگاه‌ها محول کردیم. ضمن اینکه فرهنگ حاکم بر فضای دانشگاه‌ها در این زمینه نیز می‌تواند حرکت‌های علمی دانشگاهیان را در عرصه ارتباط با صنعت پشتیبانی کند.

دکتر شاهوردی در پایان گفت: همچنین به مهمترین الزامات ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و گفت: وجود هم افزایی پژوهشی بین اعضای هیات علمی استمرار و صبر برای ایجاد تحول، ارتباط سازمان یافته با بخش صنعت، مشخص بودن نیازهای کشور، اصلاح آئین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مناسب، فعال بودن لایه‌های مدیریتی پژوهشی، تدوین منابع مالی متنوع و متناسب، ایجاد روحیه مشتری مداری در دانشگاه‌ها، وجود همکاری‌های پژوهشی و بهره وری مناسب از امکانات سخت افزاری دانشگاه‌ها از جمله این الزامات است که اگر شکل بگیرد یقینا ارتباط خوبی نیز بین صنعت و دانشگاه به وجود خواهد آمد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha