• سه‌شنبه / ۱۱ دی ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۱
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 97101105796
  • خبرنگار : 71567

توضیح دانشگاه تهران درباره اعتراضات به برگزاری انتخابات شورای صنفی

توضیح دانشگاه تهران درباره اعتراضات به برگزاری انتخابات شورای صنفی

روز گذشته عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران در اعتراض به انتخابات شورای صنفی این دانشگاه در سازمان امور دانشجویان وزرات علوم حضور یافتند و ادعای تخلف مسئولان دانشگاه تهران در زمینه برگزاری انتخابات شورای صنفی را با مسئولان این سازمان درمیان گذاشتند.

در پی اعتراض عده‌ای از دانشجویان دانشگاه تهران به انتخابات شورای صنفی و حضور آنها در سازمان امور دانشجویان وزرات علوم و طرح ادعای تخلف مسئولان این دانشگاه در زمینه برگزاری انتخابات شورای صنفی، دکتر به نژاد معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌و گو با ایسنا، با تاکید بر این که ما در برگزاری انتخابات شورای صنفی موظف به اجرای آیین نامه موجود در این زمینه هستیم، گفت: متاسفانه عده‌ای از کاندیداهای انتخابات شوراهای صنفی به دلیل به حدنصاب نرسیدن مشارکت ۲۵ درصدی دانشجویان در انتخابات، خواستار سرپیچی دانشگاه از اجرای آیین نامه بودند که ما این اجازه را ندادیم. زیرا طبق قانون، در واحدی که حدنصاب در آن کسب نشود انتخابات میان دوره‌ای برگزار خواهد شد.

وی در توضیح حواشی ایجاد شده در خصوص برگزاری انتخابات شورای صنفی دانشگاه تهران، گفت: آیین نامه انتخابات شوراهای صنفی که به دانشگاه‌ها ابلاغ شده تاکید می‌کند که حداکثر ۲۵ درصد واجدین شرایط باید در انتخابات شوراهای صنفی دانشجویان مشارکت داشته باشند تا ما بتوانیم این انتخابات را به رسمیت بشناسیم. ما براساس این آیین نامه در دانشگاه تهران با مشارکت این تعداد از دانشجویان، می‌توانیم برگزاری انتخابات شوراهای صنفی را رسمیت بشناسیم  ولی متاسفانه برخی از کاندیداهای شوراهای صنفی برای این که بتوانند به شوراهای صنفی ورود پیدا کنند درخواست عدم رعایت آیین نامه شوراهای صنفی را از مسئولان دانشگاه تهران دارند.

وی تاکید کرد: دانشگاه تهران نیز شورای نظارت دانشگاه را به منظور بررسی انتخابات شورای صنفی تشکیل داد و در این شورا مصوب شد که انتخابات براساس آیین نامه موجود  برگزار شود، لذا امکان عدم رعایت آیین نامه موجود با توجه به مصوبه شورای نظارت دانشگاه وجود ندارد.

دکتر به نژاد در ادامه تصریح کرد: در مواقعی که میزان مشارکت دانشجویان برای شرکت در انتخابات شوراهای صنفی پایین باشد ما موظف به دونوع رفتار هستیم یا این که آیین نامه موجود را رعایت و اجرایی کنیم که در این صورت باید انتخابات به صورت میان دوره‌ای برگزار شود و یا اینکه بخواهیم با هر تعداد مشارکت دانشجویان انتخابات را برگزار کنیم که البته این مساله خلاف قانون است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران گفت: اگر مشارکت دانشجویان انتخابات شوراهای صنفی پایین باشد و ما بدون توجه به حداقل مشارکت، این انتخابات را برگزار کنیم مشکلاتی ایجاد خواهد شد چرا که وقتی شورای صنفی یک واحدی تشکیل شود آنها موظف به هدایت همه دانشجویان آن واحد هستند لذا قانون گذار برای اینکه منتخبین نمایندگان تعداد کثیری از دانشجویان باشد حداقل ۲۵ درصد از واجدین شرایط را موظف به مشارکت در انتخابات کرده است تا بتواند قوانین و درخواست‌های که دانشجویان دارند را برای عموم دانشجویان قلمداد کنند به همین جهت ما موظف به اجرای آیین نامه فعلی هستیم. 

وی همچنین در خصوص علت عدم تمایل دانشجویان برای مشارکت در انتخابات شوراهای صنفی نیز گفت: طبعا تمایل دانشجویان برای شرکت در انتخابات شوراهای صنفی مراکزی که مشکلات بیشتری داشته باشد، بیشتر خواهد شد . اما اگر این مشارکت در واحدی پایین‌ باشد به این معنی است که دغدغه مسائل صنفی دانشجویان کمتر است.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: انتخابات اخیر شوراهای صنفی دانشگاه تهران برای خوابگاه های دخترانه "چمران" و "فاطمیه" برنامه ریزی شده بود که خوشبختانه انتخابات شوراهای صنفی در خوابگاه چمران به حد نصاب رسیده و برگزار شده فقط درخوابگاه فاطمیه این حد نضاب کسب نشد و مقرر شد انتخابات میان دوره ای برگزار شود وتلاش می کنیم در آینده نزدیک و قبل از اتمام سال جاری این انتخابات را برگزار کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha