• یکشنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 97102312277
  • خبرنگار : 71060

به بهانه جلسه دیشب شورای عالی عتف مرورشد

حرف تا عمل جهانگیری درباره پژوهش/ماموریت جدید شورای عتف

حرف تا عمل جهانگیری درباره پژوهش/ماموریت جدید شورای عتف
عکس تزئینی است

طی حدود یک ماه گذشته حدود سه جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور در حوزه‌های پژوهشی کشور برگزار شده است که این امر را می‌توان نشانه‌ای مثبت از توجه دولت به این حوزه برشمرد.

به گزارش ایسنا، چندی پیش وزیر علوم از اهتمام ویژه دولت نسبت به استفاده و بهره‌گیری از ظرفیت و پتانسیل دانشگاه‌های کشور خبرداده و اظهار کرد: به جرأت می‌توان گفت که ایده گفت‌وگوی دولت و دانشگاه، امروز به یک اقدام جدی و عملیاتی تبدیل شده و ظرفیت‌ها و پتانسیل دانشگاهی برای حل مشکلات کشور، بر هیچکس پوشیده نیست.

منصور غلامی در عین حال به جلسه خوشه‌های مشورتی دانشگاه‌های کشور که با حضور معاون اول رییس جمهور برگزار شد، اشاره و عنوان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم برنامه‌های مشخصی برای ورود گسترده‌تر نخبگان دانشگاهی و استادان و پژوهشگران در حل معضلات مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و... در دستور کار قرار داده که مورد استقبال مسئولان ارشد کشور قرار گرفته است.

بر اساس همین اظهارات غلامی نیز در این مدت پنج خوشه در دانشگاه‌های مهم شهر تهران طراحی شده تا معضلات زیست محیطی از سوی آنها مورد بررسی قرار گیرد. در هفته‌های گذشته نیز جلسه‌ای میان مدیران این دانشگاه‌ها و اسحاق جهانگیری برگزار شده و اخباری از آن منتشر شد.

وزیر علوم درباره این جلسه گفته بود: موارد بسیار خوب و رویکرد مثبتی از سوی دکتر اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس جمهور در این جلسه مطرح شد که نشان‌دهنده برنامه‌ها و حمایت ویژه دولت از ورود جدی‌تر دانشگاهیان در فضای تصمیم گیری به منظور حل مشکلات و معضلات صنعت و جامعه است.

توجه به ظرفیت‌های علمی در روز سخت کشور

اسحاق جهانگیری در مراسم روز پژوهش امسال نیز به شخصه بر این رویکرد تاکید و  با اشاره به برخی دیدگاه‌ها درباره توجه به توسعه علمی و ضرورت آن، اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود توسعه علمی بیشتر برای دوران فراغت از مشکلات، تنگناها و شرایط بی‌مساله‌گی کشور است و حال که کشور با مشکلاتی مواجه شده و وضعیت اقتصاد، آب و محیط زیست در شرایط خوبی قرار ندارد، صحبت کردن درباره توسعه علمی و پیگیری فناوری‌های روز نیاز کشور نیست. این در حالی است که اتفاقا توسعه علمی دقیقا برای روزهای سخت و شرایطی است که کشور با چالش‌های بسیار مواجه می‌شود و زمانی که دشواری‌ها بیشتر می‌شود بیش از سایر ایام باید به توسعه علمی توجه کنیم.

معاون اول رییس جمهوری در این مراسم اضافه کرد: در اقتصاد، مسائل اجتماعی و روابط بین‌المللی زمانی که با مسائل جدی و مشکلات مواجه می‌شویم حتما توسعه علمی و توجه به فناوری‌های روز و پژوهش‌های کاربردی می‌تواند ما را در غلبه بر مشکلات کمک کند. امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که به دنبال کشف فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید برای توسعه علم باشیم.

وی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها درباره توجه به توسعه علمی و ضرورت آن، ادامه داد: گاهی گفته می‌شود توسعه علمی بیشتر برای دوران فراغت از مشکلات، تنگناها و شرایط بی‌مساله‌گی کشور است و حال که کشور با مشکلاتی مواجه شده و وضعیت اقتصاد، آب و محیط زیست در شرایط خوبی قرار ندارد، صحبت کردن درباره توسعه علمی و پیگیری فناوری‌های روز نیاز کشور نیست. این در حالی است که اتفاقا توسعه علمی دقیقا برای روزهای سخت و شرایطی است که کشور با چالش‌های بسیار مواجه می‌شود و زمانی که دشواری‌ها بیشتر می‌شود بیش از سایر ایام باید به توسعه علمی توجه کنیم.

معاون اول رییس جمهوری اضافه کرد: در اقتصاد، مسائل اجتماعی و روابط بین‌المللی زمانی که با مسائل جدی و مشکلات مواجه می‌شویم حتما توسعه علمی و توجه به فناوری‌های روز و پژوهش‌های کاربردی می‌تواند ما را در غلبه بر مشکلات کمک کند. امروز شرایط کشور ایجاب می‌کند که به دنبال کشف فرصت‌ها و ظرفیت‌های جدید برای توسعه علم باشیم.

وی با بیان این‌که جایگزینی صادرات محصولات دانش‌بنیان به جای نفت اقدامی دور از دسترس نیست، خاطرنشان کرد: کشورهایی مشابه ما وجود دارند که این اقدام را در سال‌های گذشته آغاز کرده‌اند و در دوره‌ای حداکثر ۲۵ ساله توانستند رشد علمی بالایی کسب کنند و به اهداف خود دست یابند.

اعتبارات پژوهش یکی از دغدغه‌های جدی است

اما حضور جهانگیری در برنامه‌های عرصه علم و پژوهش به این موارد محدود نشده و جلسه شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری (عتف) نیزعصر روز گذشته(شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه با تأکید بر اهمیت تحقیق و پژوهش در توسعه کشور گفت: دولت برای برنامه های پژوهشی و تحقیقاتی کشور اهمیت فراوانی قائل است زیرا پژوهش و تحقیق نقش پراهمیتی در توسعه و پیشبرد برنامه های کشور دارد.

وی  با اشاره به اینکه به هر میزان که در زمینه پژوهش و تحقیق هزینه و سرمایه گذاری کنیم ضرر نکرده ایم، خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های جدی میزان بازدهی اعتبارات پژوهشی و تحقیقاتی بوده است. باید این باور در جامعه ایجاد شود که اعتبارات هزینه شده در بخش پژوهش می تواند برای کشور بازدهی داشته و گرهی از مشکلات پیش روی باز کند.

معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به اینکه دستگاه های اجرایی نیز آنطور که باید موضوع پژوهش و تحقیقات را مورد توجه قرار نمی دهند، از دبیرخانه شورای عالی عتف خواست این موضوع را آسیب شناسی کرده و گزارش آن را به شورا ارائه دهند.

البته ظاهرا این حضورها همچنان ادامه داشته و فردا نیز قرار است اسحاق جهانگیری در بیست و چهارمین جشنواره علمی تحقیقاتی، علوم پزشکی رازی حضور داشته باشد

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha