• دوشنبه / ۲۴ دی ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97102412978

در گفت‌وگو با مدیرعامل هلدینگ دانشمند تأکید شد

تحقق خدمت‌رسانی به اقشار مردم از طریق مدل نوآوری فراگیر

تحقق خدمت‌رسانی به اقشار مردم از طریق مدل نوآوری فراگیر

مدیرعامل هلدینگ دانشمند با تأکید بر آن که این هلدینگ با تیمی جوان به عنوان بازوی تحقیق و توسعه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی عمل می‌کند، خاطرنشان کرد: در این مجموعه مدل "نوآوری فراگیر" را با نگاه به جمعیت میانه و پایین هرم توزیع ثروت و خدمت‌رسانی به این افراد دنبال کرده‌ایم که در طیفی از آموزش و ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به افراد، تا تحقق "بازرگانی فراگیر" و برنامه‌ای جامع برای کاهش قیمت تمام شده کالا از طریق کاهش هزینه‌های حمل و نقل را دربرمی‌گیرد.

دکتر سید حامد عسگری با حضور در خبرگزاری ایسنا، با بیان اینکه در مجموعه بنیاد مستضعفان و مجموعه دانشمند دو مدل نوآوری پیگیری می‌شود، مدل ابتدایی را "مدل نوآوری باز" نامید و توضیح داد: بر این اساس درهای بنیاد مستضعفان به روی جوانان دانشمند و شرکت‌های دانش بنیان باز است، بدین منظور که نیازهای فناورانه شرکتهای ما را مرتفع سازند.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری که "تا چند سال آینده باید ۵۰ درصد تولید ناخالص ملی از تحقیق و توسعه به دست آید" خاطرنشان کرد: بنیاد مستضعفان را به عنوان الگوساز در کشور می‌شناسیم و تلاش داریم تا تحقیق و توسعه را به جایگاه واقعی خودش از طریق برقراری ارتباط صنعت و دانشگاه برگردانیم.

مدیرعامل هلدینگ دانشمند در همین زمینه به "مدل نوآوری فراگیر" اشاره کرد و گفت: در این مدل تلاش بر آن است تا فعالیت‌هایی نزدیک به هدف اصلی بنیاد، یعنی رسیدگی به احوال مستضعفان، انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به یک و نیم سال است که مطالعه حوزه‌های دانش بنیان و نیز مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در هلدینگ دانشمند آغاز شده است، تأکید کرد: این مطالعات ما را به کل نگری، جمع‌گرایی و نوآوری فراگیر رساند.

مشاور رئیس بنیاد افزود: بر این اساس مستضعف کسی است که ظرفیت بالقوه برای خروج از ضعف را دارد، اما فرصت بالفعل کردن آن را ندارد که باید چنین بستری از طریق ایجاد فرصتهای برابر فراهم شود؛ در نگاه نوآوری فراگیر نگاه ما به جمعیت میانه و پایین هرم توزیع ثروت بوده و اساس آن است که خیر و منفعت به جمع کثیری از مردم برسد.

عسگری ضمن تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری و مشارکت حداکثری مردم بر این مدل، یادآور شد: خروجی مدل فراگیر نوآوری با حضور و بسیج مردم محقق خواهد شد؛ ضمن آن که گفتمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر جایگاه ویژه اقتصاد دانش‌بنیان در گفتمان اقتصاد مقاومتی نیز باید مطالبه مردم از کل نهادها و دست‌اندرکاران باشد.

وی با اشاره به آن که کار خود در هلدینگ دانشمند را در سال ۹۴ و با تقویت مجله دانشمند شروع کرده است، خاطرنشان کرد: مجله دانشمند قدیمی‌ترین مجله علمی در کشور است که بصورت ماهانه و در تیراژ کثیر چاپ می‌شود و ما نیز ذیل تقویت مجله سعی کردیم شکل و محتوای آن را به روزتر کنیم.

مدیرعامل هلدینگ دانشمند با اشاره به راه‌اندازی تحریریه آنلاین در سایت این مجله، توضیح داد: در این تحریریه فرصت برابری برای همگان فراهم شده تا بتوانند مطلب علمی مناسبی متناسب با موضوعی که فیلد آن مشخص شده بنویسند. در این وبگاه نقد و نمره دهی بر اساس نظرات خود افراد انجام شده و مقاله‌ای که بیشترین امتیاز را کسب کند، در نسخه چاپی مجله به چاپ خواهد رسید.

عسگری با بیان اینکه امروز معنای بسیج علمی ایجاد فرصت برابر برای افراد در حوزه علمی است، یادآور شد: امیدوار هستیم که ظرف یکی دو سال آینده مجله دانشمند در قالب مجموعه مقالاتی که با مشارکت خوانندگان و نویسندگان فراهم شده، منتشر شود.

وی از دیگر اقدامات این هلدینگ را انجام مطالعات پیرامون کاهش قیمت خدمات و کالا در کشور عنوان کرد و توضیح داد: در این خصوص از حمل و نقل بار بین شهری شروع کردیم. مصرف کننده نهایی در کشور باید هزینه بار را پرداخت کند، در حالی که از طریق کاهش بهای تمام شده به تولید ملی کمک کرده‌ایم.

مدیرعامل هلدینگ دانشمند افزود: بر این اساس مدل بازرگانی فراگیر دنبال می‌شود و تلاش بر این است که هزینه مالی زنجیره تامین مواد اولیه و کالا کاهش یابد که ما در این خصوص از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان موجود (حدود پنج یا شش شرکت) استفاده کرده و سعی داریم مسائلی همچون حمل و نقل، هزینه مالی و نیز استانداردسازی برای تولیدات محلی را به بهترین شکل سازماندهی کنیم.

وی سپس به حوزه آموزش پرداخت و با اشاره به اینکه این حوزه از پایه‌های اصلی توانمندسازی مستضعفان در جامعه به شمار می‌آید، اظهار کرد: موسسه سینا وابسته به این هلدینگ مدل فراگیر را دنبال کرده و در قالب طرح امام رضا (ع)، بستری را فراهم آورده تا فرصت‌های شغلی متعدد بصورت دورکاری برای جوانان مناطق محروم ایجاد شود. همچنین امکان بهره‌مندی از  مشاوره مجازی کسب وکار  و مشاوره‌های تخصصی در حوزه‌های روانشناسی، حقوق، بهداشت و سلامت را برای مستضعفین بصورت فراگیر مهیا کرده است.

عسگری در پایان خاطرنشان کرد: در پس مدل نوآوری فراگیر یک داستان فلسفی عمیق نهفته است. آن هم اینکه در مدل سرریز اقتصادی توسعه غربی در نهایت افراد غنی، غنی‌تر و افراد فقیر فقیرتر می‌شوند در حالیکه ما به دنبال کاهش فاصله طبقاتی همراه با پیشرفت عمومی جامعه هستیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha