• سه‌شنبه / ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ / ۱۴:۲۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 97113015985
  • منبع : نمایندگی علوم پزشکی شهید بهشتی

آغاز همایش بین‌المللی "سامانه‌های سطوح آبگیر باران" از فردا

آغاز همایش بین‌المللی "سامانه‌های سطوح آبگیر باران" از فردا

هفتمین همایش بین‌المللی سامانه‌های سطوح آبگیر باران در ایران، اول و دوم اسفندماه به همت پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، هفتمین همایش ملی سامانه‌های سطوح آبگیر باران به همت پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور و انجمن علمی سیستم‌های سطوح آبگیر باران ایران در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار می‌شود. 

حدود ۹۰ درصد از سطح کشور را مناطق اقلیمی خشک و نیمه‌خشک در برگرفته است. در این شرایط، استحصال آب باران می‌تواند کلید حل بحران‌های آب، گرد و غبار و فرسایش خاک باشد.

بر همین اساس این همایش با محورهای "مدیریت بحران کم‌­آبی با تأکید بر بهره­‌وری آب سبز و کاهش تبخیر"، "استحصال آب باران با تأکید بر ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی، مشارکت‌های مردمی در حوزه­‌های آبخیز"، "کارایی سامانه‌­های سطوح آبگیر باران در حفاظت آب و خاک با تأکید بر تثبیت کانون‌های گرد و غبار و کاهش فرسایش و رسوب"، "نقش سطوح آبگیر باران در سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی با تأکید بر ترسیب کربن و کاهش گازهای گلخانه‌ای"، "مدیریت و ساماندهی خشکه‌رودها در راستای تقویت سطوح آبگیر باران"، "ارزیابی و کاربرد روش­‌های سنتی و نوین استحصال آب باران و تلفیق آن­ها"،"کاربرد سامانه­‌های سطوح آبگیر باران در حفاظت اراضی شیب­دار و تولید محصولات زراعی، باغی و دارویی دیم"، "استحصال آب باران در مناطق مسکونی، صنعتی و شهری"، "ارزیابی اثربخشی و عملکرد طرح‌های استحصال آب باران" و " مکان‌یابی و طراحی سامانه های سطوح آبگیر باران" برگزار می‌شود.

در این همایش، علاوه بر ارائه راهکارهایی برای غلبه بر بحران‌های مذکور، سیاست‌ها و برنامه‌های کشور از جمله توسعه باغات در اراضی شیبدار، تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی و تأمین آب به صورت غیر متمرکز برای جوامع روستایی و شهری مهیا و پشتیبانی خواهد شد. گام‌نهادن در این مسیر، با فراهم کردن شرایط برای تولید محصولات کشاورزی و باغی فرصت‌های زیادی برای اشتغال ایجاد می‌کند و در حل مشکل بیکاری موثر خواهد بود.

به رغم وجود سوابق طولانی و ارزشمند، در سال‌های اخیر کشور با چالش‌های متعددی نظیر افزایش جمعیت، گسترش شهرها، بیکاری، خودکفایی در تأمین غذا، تغییر کاربری اراضی و خشکسالی‌های پیاپی روبرو شده است. برخی از این چالش‌ها، بحران‌های حادی از قبیل گرد وغبار،  کمبود آب، افت شدید آب‌های زیرزمینی، نزاع بر سر آب را در پی داشته است. 

لذا، بسیاری از اندیشمندان، پژوهشگران، کارشناسان و مدیران دستگاه‌های اجرایی، دانشجویان و سازمان‌های مردم نهاد به پژوهش و بحث در خصوص مبحث تأمین آب کافی و یافتن راه‌حل برای بحران‌های مذکور مشغول هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha