• جمعه / ۳۰ فروردین ۱۳۹۸ / ۱۱:۲۸
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98013013202
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

قائم مقام وزیر علوم:

مأموریت همه دانشگاه‌ها کمک به مسئولان در رفع مشکلات کشور است

دکتر عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت ممیزه مرکزی در همایش ملی توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه‌گذاری منطقه ترشیز در کاشمر گفت: تقریباً همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ مأموریت دارند به مسئولان در رفع مشکلات کشور کمک کنند.

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالرضا باقری، در این همایش ملی که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر و با حضور ارائه‌دهندگان مقالات و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد؛ تاکید کرد: به رغم نارسایی‌های فراوان، اما رویکرد توسعه و کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد مورد توجه وزارت علوم است.

وی افزود: پرداختن به موضوع توسعه پایدار حتی در مراکز آموزش عالی مثل کاشمر جای تقدیر دارد و این نشان می‌دهد آموزش عالی وارد عرصه‌های اجتماعی شده و علاوه بر تأمین نیروی انسانی مورد نیاز کشور درخصوص مسائل پیرامون خود و ضرورت پاسخگویی به نیازهای جامعه توجه دارد.

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: مراکز آموزش عالی سرمایه‌های ملی و جزو افتخارات کشور هستند به طوری که امروز تعداد بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ در رتبه‌بندی‌های جهانی حضور دارند و افتخارآفرینند.

وی تصریح کرد: باید دانشگاه‌های بزرگ کشور را به دلیل توسعه فعالیت‌های ملی و بین المللی و واحدهای دانشگاهی کوچک‌تر را به خاطر توسعه نیازهای منطقه‌ای و ملی مورد توجه و حمایت قرار داد.

وی با اشاره به لزوم آینده‌نگری در جوامع انسانی گفت: انسان در کره زمین از همه ظرفیت‌های موجود بی‌محابا استفاده کرده و می‌کند و رشد جمعیت امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد کرده زیرا باید با استفاده از منابع موجود روی همین کره امکانات مورد نیاز بشر را تأمین کرد.

دکتر باقری ادامه داد: توسعه اقتصادی، اجتماعی و حفظ محیط زیست سه مؤلفه توسعه پایدار است که باید به جد به آن‌ها توجه داشت که مؤلفه مهم اقتصاد پایدار، توسعه پایدار کشاورزی است.

وی ارتقای امنیت غذایی و کیفیت تغذیه، کاهش فقر و افزایش درآمد مردم را مؤلفه‌های مهم در توسعه کشاورزی پایدار ذکر کرد و افزود: باید بهره‌برداری را با حداقل پیامدهای تخریب به محیط زیست همراه کنیم و به توسعه کشاورزی با استفاده از تکنولوژی‌های موجود بپردازیم.

قائم مقام وزیر علوم گفت: خاک، ذخایر ژنتیکی، هوا، سرمایه، بازار، نیروی ماهر و تکنولوژی مهم‌ترین عوامل اثرگذار در کشاورزی است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، دکتر باقری در پایان اظهار کرد: هرچند برای رفتن به سمت توسعه کشاورزی پایدار راه حل‌های وجود دارد اما ابتدا باید کشاورزی را از منبع‌بنیان به سمت دانش‌بنیان ببریم و اگر بخواهیم افزایش درآمد کشاورز، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم‌ها را که سه مؤلفه مهم در کشاورزی دانش‌بنیان هستند، داشته باشیم ابتدا باید تحقیقات کشاورزی را توسعه دهیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۱-۳۱ ۰۸:۳۵

امروز، موقعیت و رتبه علمی کشورمان، در سایه حضور دانشگاهیان تلاشگر و استعدادهای جوانانمان رشد کرده و در دنیا استعداد ایرانیان مورد توجه است. اما، خروجی چهل سال جلسه پشت جلسه و سمینار و سخنرانی های ما کجاست و چه نتیجه ای داشته است؟ وزارت علوم بدلیل حضور نخبگان و جوانان کشور، تشکیلات منحصر به فرد و نیروی محرکه سازنده بالقوه ای است که از آن بدرستی استفاده نشده و نمیشود. راه حل استفاده درست از این نیروی محرکه عظیم ، آماده بودن بستر برای بهره برداری از نبوغ و استعدادهاست . با ساختار فعلی وزارت علوم، بعد از صد سال دیگر هم همین فرمایشات برای حرکت های مقطعی متناسب با شرایط روز تکرار خواهند شد تا آمدن وزیران محترم دیگر و مشاوران و معاونان عزیز دیگر. نیاز امروز ، تغییر ساختار است. تا حالا، زحمات بسیاری از دانشگاهیان هدر رفته و هنوز هم به هدر میرود و استعداد نخبگان و جوانان ما برای پیشرفت و توسعه میهن اسلامی بطور کامل، بکار گرفته نشده و نمیشود. ترس از حضور نظرات و سلیقه های متفاوت و نگرانی از طرح آنها در عرصه مدیریت ؛ زحمات دانشگاهیان زیادی را در دعوا های جناحی بر باد داده و با محافظه کاری و بی تفاوتی، نظاره گر بازنشستگی زود هنگام و اجباری و خانه نشینی دستوری، به ناحق و غیر منصفانه استعدادها ی زحمتکشان عرصه علم و نوآوری دانشگاه ها و به نتیجه نرسیدن شایسته استعدادهای جوانانمان بوده ایم. توجه داشته باشیم که ماموریت ما آموزش و پژوهش هدفمند و مورد نیاز به جوانان کشور برای پیشرفت میهن اسلامی است که با ترکیب و ساختار فعلی؛ هر حرکتی در جهت کمک به دولت هم، ناپایدار و مقطعی و گذرا خواهد بود. نیاز است که، بجای سرگرم شدن به انجام حرکت های مقطعی ، تعییر ساختار را ، بعنوان پیش نیاز هر حرکت مثبت و مفید به حال کشور، در دستور کار خود قرار دهیم و در اینصورت است که بدون نیاز به توصیه و سفارش، تمامی استعدادها بطور خودکار در خدمت ملت و میهن و دولت قرار خواهند گرفت.