• سه‌شنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۰
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98032813207
  • منبع : نمایندگی قم

رییس دانشگاه قم بیان کرد

تعامل دانشگاه قم و دانشگاه‌های آفریقای جنوبی، زمینه‌ساز پیشرفت‌ها

تعامل دانشگاه قم و دانشگاه‌های آفریقای جنوبی، زمینه‌ساز پیشرفت‌ها

رییس دانشگاه قم گفت: تعامل و همکاری دانشگاه قم با دانشگاهای آفریقای جنوبی، زمینه‌ساز پیشرفت‌های متقابل علمی،آموزشی و پژوهشی است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین دکتر عسکر دیرباز در دیدار مسئول بین الملل وزارت علوم آفریقای جنوبی از دانشگاه قم، عنوان کرد: کشور آفریقای جنوبی کشور مهمی در قاره آفریقا است و بزرگانی مانند نلسون ماندلا در این کشور حضور داشتند که جزو شخصیت‌های جهانی هستند و اقدامات آنها در تاریخ جهان ثبت شده است و می‌تواند الگویی برای کشورهای دیگر و آزادی‌خواهان در سراسر جهان باشد.

وی افزود: دانشگاه قم یک دانشگاه دولتی است و زیر نظر وزارت علوم جمهوری اسلامی فعالیت می‌کند و می‌توانیم در زمینه‌های علمی و پژوهشی، با وزارت علوم آفریقای جنوبی همکاری داشته باشیم.

رئیس دانشگاه قم بیان کرد: با تقویت بخش بین الملل و افزایش همکاری‌های دانشگاه قم با وزارت علوم کشور آفریقای جنوبی و دانشگاه‌های این کشور بسیار می‌تواند مفید و اثربخش باشد و امیدواریم این دیدار مقدمه‌ای برای همکاری‌های بعدی باشد.

وی ادامه داد: پیشرفت‌های علمی باید در خدمت پیشرفت و تعالی جامعه قرار بگیرد و کشور ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در این زمینه تلاش‌های بسیاری داشته است و با ارتباطات مناسب می‌توان از تجربیات یکدیگر در جهت ارتقا کشورهای ایران و آفریقای جنوبی قدم برداشت.

دیرباز اظهار کرد: تبادل استاد و دانشجو و همچنین برگزاری همایش‌های مشترک، مواردی است که باید در همکاری‌ها مورد توجه قرار بگیرد تا علاوه بر پیشرفت‌های علمی، در نزدیکی ملل و آشنایی متقابل با فرهنگ و تمدن دو کشور تأثیر بسزایی داشته باشد.

وی گفت: هیئت رئیسه دانشگاه قم نیز علاقه‌مند است و این آمادگی را دارد تا با بازدید از دانشگاه‌های آفریقای جنوبی، از تجربیات علمی و پژوهشی این کشور نیز بهره‌مند شود.

در ادامه این جلسه معاونین دانشگاه و رؤسای دانشکده‌های مختلف به معرفی دانشکده پرداختند و زمینه‌های همکاری با دانشگاه‌های آفریقای جنوبی را بیان کردند.

لزوم آشنایی مردم آفریقای جنوبی با فرهنگ و تمدن ایرانی

به گزارش ایسنا، دکتر غالب جچی، در این نشست طی سخنانی، عنوان کرد: شهر قم را به عنوان حرم اهل بیت می‌شناسیم و دانشگاه قم قطعاً ظرفیت‌های بسیاری از لحاظ علمی دارد.

وی افزود: به منظور شناسایی ظرفیت‌های علمی و فنی دانشگاه‌های ایران و بررسی زمینه‌های همکاری به ایران سفر کردیم و از دانشگاه‌های برجسته بازدید کردیم.

معاون امور بین الملل وزارت علوم آفریقای جنوبی بیان کرد: متأسفانه در آفریقای جنوبی، شناخت درست و کافی از کشور ایران وجود ندارد و نیاز است که نویسندگان و فرهنگ ایرانی به شکل مطلوب‌تری به مردم و دانشجویان آفریقای جنوبی معرفی شود تا با تمدن ایرانی آشنا شوند.

وی ادامه داد: علاقه مند هستیم تا با فرهنگ ایرانی و مفاخر ادبی ایران همانند حافظ و سعدی بیشتر آشنا شویم و دانشجویان آفریقای جنوبی با زبان فارسی آشنا شوند و آن را فرابگیرند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های آفریقای جنوبی در مطالعات اسلامی ظرفیت‌هایی کمی دارند و به دنبال گسترش ظرفیت‌ها هستیم، همچنین در موضوع اقتصاد اسلامی و ساختار آن علاقه مند هستیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم و آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

جچی تصریح کرد: ۶۰ هزار دانشجوی خارجی در ۲۶ دانشگاه دولتی آفریقای جنوبی مشغول تحصیل هستند و در رشته‌های حقوق موفقیت‌های بسیاری را کسب کردند.

وی اظهار کرد: معمولاً برخی از جوانان برای تحصیل در حوزه علمیه به ایران و قم سفر می‌کنند ولی دوست داریم این موضوع به دانشگاه‌ها هم سرایت کند و برخی دانشجویان از آفریقای جنوبی برای تحصیل به دانشگاه‌های ایران و قم مراجعه کنند.

معاون امور بین الملل وزارت علوم آفریقای جنوبی تصریح کرد: تحریم‌ها تأثیرات زیادی را در دانشگاه‌ها و وضعیت ایران گذاشته است و محدودیت در اخذ ویزا کشورها مختلف نمونه‌ای از این تأثیرات است ولی ما علاقه مند هستیم هیئت‌های متعددی از دانشگاه‌های ایران برای تعامل و همکاری به آفریقای جنوبی سفر کنند.

وی تاکید کرد: در سال ۱۹۸۸ میلادی، دکتر معین وزیر علوم وقت ایران به اآفریقای جنوبی سفر کرد و از وضعیت دانشگاه‌ها بازدید کرد ولی مدت زمانی گذشته است و علاقه مند هستیم ارتباطات گسترش پیدا کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۳-۲۸ ۱۰:۴۸

چطوردانشگاه قم بادانشگاه بورکینافاسو تفاهم نکرد افریقای جنوبی غریزده اند؟!