• سه‌شنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 98050100189
  • خبرنگار : 71575

سوبخیدین: VAR به یک سال زمان نیاز دارد

سوبخیدین: VAR به یک سال زمان نیاز دارد

مدرس آموزش کمک داور ویدئویی می‌گوید اجرایی کردن این سیستم در برخی از کشورها به یک سال زمان نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، سوبخیدین، مدرس بین‌المللی داوری درباره برگزاری کلاس استفاده از VAR اظهار کرد: استفاده از کمک داور ویدئویی به این معنا نیست که کلیه اشتباهات از داوری حذف می‌شود. اصلا این طور نیست. کاری که کمک‌داور ویدئویی قرار است انجام دهد این است که اشتباه داوری به حداقل برسد و کمتر بشود.

وی افزود: اگر شرکتی که خدمات VAR را انجام می‌دهد، شرکت خوبی باشد، حداقل شش ماه نیاز به آموزش وجود دارد تا بتوان این سیستم را اجرایی کرد. فقط هم بحث آموزش داوران نیست. یعنی شرکتی که قرار است خدمات کمک‌داور ویدئویی را ارائه دهد باید آنقدر شرکت خوبی باشد که بتواند از فیفا مجوز بگیرد. اجرایی کردن کمک داور ویدئویی قطعا به زمان زیادی نیاز دارد. در برخی از کشورها یک سال هم زمان نیاز دارد. در واقع کمک داور ویدئویی در چهار حوزه اصلی که می‌تواند نتیجه مسابقه را تغییر دهد، ورود می‌کند. زمانی که گل به ثمر می‌رسد یا در پروسه به ثمر رسیدن گل، آفساید اتفاق می‌افتد. مورد بعدی، بحث پنالتی است که داور ممکن است اشتباه کند. گاهی هم داور خطا اعلام می‌کند اما باید ببینیم بیرون محوطه جریمه رخ داده یا داخل محوطه جریمه بوده است. درباره کارت قرمز مستقیم هم کمک داور ویدئویی می‌تواند مستقیم وارد شود.

مورد آخر هم درباره اشتباه در شناسایی بازیکن است. به طور مثال بازیکن شماره ۳ کارت زرد می‌گیرد اما داور به اشتباه به بازیکن شماره ۷ کارت زرد می‌دهد یعنی داور در شناسایی بازیکن خطاکار دچار مشکل شده باشد؛ این حوزه‌ای است که کمک‌داور ویدئویی می‌تواند به آن ورود کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که سیستم کمک داور ویدئویی به چند دوربین نیاز دارد، گفت: این به سیستم پخش تلویزیونی برمی‌گردد. هر چه تعداد دوربین‌ها بیشتر باشد، بهتر می‌توان به داور کمک کرد. من نمی‌توانم تعداد دوربین‌ها را بگویم اما هر چه دوربین بیشتر باشد، بهتر است.

او در پاسخ به این سوال که چه کشورهایی قرار است از این سیستم استفاده کنند، گفت: قطعا استرالیا، ژاپن، عربستان، چین و کشورهای دیگری هم هستند که می‌خواهند از این سیستم استفاده کنند اما کشورهایی که در آسیا صاحب فوتبال هستند، از این سیستم استفاده می‌کنند. بحث اصلی این است که ببینیم چه شرکتی خدمات کمک داور ویدئویی را ارائه می‌دهد. فیفا چند شرکت را برای این کار معرفی کرده و این کشورهایی که نام بردم، با آن شرکت‌ها کار می‌کنند. ایران سطح داوری خوبی دارد اما اگر کسی که مسئول اپراتور کمک داور ویدئویی است نتواند کارش را به خوبی انجام دهد، کمکی به داور انجام نمی‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای استفاده از کمک داور ویدئویی حتما باید از شرکت‌های مورد تایید فیفا استفاده شود، گفت: همان طور که در کلاس هم گفتم فیفا به برخی از شرکت‌ها اجازه داده که این سیستم را راه‌اندازی کنند اما اگر در کشور شما شرکتی وجود دارد که می‌خواهد این سیستم را راه‌اندازی کند، ابتدا باید از بخش بین‌المللی فوتبال مجوز بگیرد. اگر درباره صحت و نحوه استفاده از این سیستم توانست مجوز لازم را بگیرد، می‌تواند آن را اجرایی کند.

وی در پاسخ به این سوال که آخرین بار چه زمانی برای فوتبال ایران قضاوت کرده است، گفت: دقیقا یادم نیست در کدام مسابقه قضاوت کردم اما برای تیم ملی فوتبال ایران قضاوت کردم و برایم باعث افتخار است که چنین کاری کردم. همه داوران دوست دارند بازی‌هایی را قضاوت کنند که از کیفیت بالایی برخوردار است. فوتبال ایران کیفیت بسیار خوبی دارد و من هم از قضاوت در ایران لذت بردم.

 او در پاسخ به این سوال که آیا قضاوتش در دیدار ایران و بحرین در مقدماتی جام‌جهانی را به خاطر دارد یا خیر، گفت: در آن دیدار شش دقیقه وقت اضافه گرفتم که خیلی طولانی شد. بیشتر وارد جزئیات نشوید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha