• سه‌شنبه / ۱ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۰۳
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98050100442
  • منبع : نمایندگی گیلان

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان:

گفتگو را حذف کنیم خشونت جایگزین می‌شود

گفتگو را حذف کنیم خشونت جایگزین می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان، جامعه امروز را شدیدا نیازمند گفت وگو، مفاهمه و استدلال دانست و گفت: اگر گفت وگو را حذف کنیم، خشونت و درگیری جایگزین آن می شود.

دکتر رضا علیزاده در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به آمار بالای نزاع و خشونت های کلامی در پرونده های قضایی کشور، فقدان مهارت شنیدن صحبت های طرف مقابل را یکی از مشکلات اساسی دانست و گفت: گفت وگو در سطوح مختلف جامعه از تنش ها می کاهد، زیرا اگر گفت وگو را حذف کنیم، خشونت و درگیری جایگزین آن می شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با بیان اینکه گفت وگوی سالم و اخلاقی یکی از مشخصه های جوامع توسعه یافته است، اظهار کرد: گفت وگو به انتقال دانسته ها کمک می کند و در نهایت توسعه عقلانیت و رشد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را موجب می شود.

علیزاده با اشاره به برگزاری مسابقات مناظره دانشجویان برای هشتمین سال متوالی، خاطرنشان کرد: «مناظره» زمینه گفت وگو علمی، منطقی و مستدل را فراهم می کند و دانشجویان به عنوان قشر نخبه و آینده ساز می توانند از این فضا برای بررسی دیدگاه ها و اختلاف نظرهای خود استفاده کنند.

وی یکی از مهمترین نکات مد نظر در مناظره را رعایت احترام طرف مقابل و نقد منصفانه دانست و یادآور شد: مناظره این حس را به جامعه منتقل می کند که گفت وگو باید پایه های علمی و استدلالی قوی و متقن داشته باشد.

عضو هیئت داوران مسابقات ملی مناظره دانشجویان در گیلان با اشاره به وجود گزاره های فراوان علمی، آموزشی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، زیست محیطی و... در جامعه ما، اضافه کرد: مناظره های علمی باید به سمت گزاره های مورد نیاز جامعه برود تا کارآمدی داشته باشد.

علیزاده با بیان اینکه فرهنگ مناظره هنوز در جامعه ما نهادینه نشده است، اظهار کرد: سازمان دانشجویان معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی به دنبال ترغیب جوانان به ویژه دانشجویان برای گام برداشتن در مسیر گفت وگوی اخلاق محور از طریق مناظره است و طی سال های اخیر شاهد رشد کمی و کیفی مسابقات مناظره دانشجویان هستیم.

این مدرس دانشگاه آسیب های اجتماعی، نرخ بیکاری و مشکلات اقتصادی را از جمله گزاره های مناسب جهت مناظره در سطح ملی دانست و متذکر شد: در استان گیلان نیز موضوعاتی همچون طلاق، ابعاد مختلف خانواده، خشونت کلامی، مهاجرت، پسماند و محیط زیست باید در مناظرات مورد توجه قرار گیرد تا هشداری برای مردم و مسئولان باشد.

وی با تاکید بر لزوم تداوم برگزاری اینگونه مسابقات، تصریح کرد: دست اندرکاران برگزاری مسابقات مناظره دانشجویی نتایج حاصل از مناظرات را در سطح استان و کشور در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha