• دوشنبه / ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 98051407230
  • خبرنگار : 71567

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد

۳ پدیده کلیدی توسعه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها

۳ پدیده کلیدی توسعه ارتباطات بین‌المللی دانشگاه‌ها

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ایجاد شبکه جهانی دانش، بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها و توسعه همکاری‌های بین دانشگاهی را سه پدیده مهم و کلیدی در عرصه توسعه تعاملات بین‌المللی دانشگاه‌ها در دنیا عنوان کرد و گفت: تقویت ارتباطات علمی دانشگاه‌ها بدون توجه به مبانی علوم انسانی امکانپذیر نخواهد شد. چرا که این حوزه سهم مشترکی در عرصه علم جهانی ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، دکتر حسین سلیمی در نشست رؤسای دانشگاه‌های متولی کارگروه همکاری‌های علمی بین‌المللی و سفرای کشورهای هدف با محوریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، چالش‌ها و راه‌های برون رفت که امروز در وزارت علوم برگزار شد، به سه پدیده مهم در عرصه فعالیت‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: یکی از این پدیده‌های مهم توجه به راه اندازی شبکه جهانی دانش است که امروز بسیاری از پدیده‌های اجتماعی و کنش‌های گروهی را در جهان ما شکل می‌دهد. بنابراین توجه به این پدیده از سوی کشورهای مختلف بسیار با اهمیت است.

وی در ادامه تصریح کرد: پدیده دوم در حوزه فعالیت‌های جهانی امر بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها است که روند در حال فراگیر شدن در دانشگاه‌های جهان امروز به شمار می‌رود و پدیده سوم نیز موضوع همکاری‌های بین دانشگاهی است که این سه پدیده با اینکه از یکدیگر جدا هستند، اما به شدت با یکدیگر ارتباط دارند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین خاطرنشان کرد: ما در حوزه سه پدیده فوق نیازمند همکاری در حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی هستیم. چرا که در حوزه نظام جهانی دانش بخشی از آن تحت تاثیر یافته‌های یک قسمت کوچکی از دنیا قرار دارد، در حالی‌که در سرزمین‌های مختلف از جمله ایران یافته‌های بزرگی در حوزه علوم انسانی وجود دارد که می‌تواند در شبکه جهانی دانش تاثیر مثبتی داشته باشد.

دکتر سلیمی یادآور شد: در زمینه بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها بدون باز شدن درهای علوم انسانی امکان همکاری‌های نزدیک در حوزه‌های تکنولوژی و مهندسی و همچنین علوم پایه به وجود نمی‌آید. چرا که فهم مشترک از دریچه علوم انسانی خارج می‌شود.

به گفته وی در شرایط جدید تحریم موانع زیادی برای همکاری‌های بین‌المللی در زمینه‌های تکنولوژی و علوم پایه وجود دارد، در حالیکه ما هیچ مانعی در حوزه علوم انسانی برای همکاری دانشگاهی نداریم.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد دانشگاه‌های اروپایی و دانشگاه‌های جهان از مبانی علوم انسانی در ایران و از تحقیقات جدید این حوزه هیچ چیزی نمی‌دانند. شاید باز شدن باب مراوده باعث شود دانشمندان کشورهای بزرگ ارتباطات نزدیکتری در این حوزه برقرار کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha