• چهارشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ / ۰۲:۱۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98051508027
  • منبع : نمایندگی دانشگاه تهران

/به بهانه سی و نهمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی/

تأکید رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه بر استفاده از ظرفیت‌های ملی جهاد دانشگاهی

تأکید رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه بر استفاده از ظرفیت‌های ملی جهاد دانشگاهی

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تأکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های ملی جهاد دانشگاهی گفت: در این راستا قطب‌بندی علمی در سطح استان‌ها و مراکز در موضوعات متعدد حوزه علوم انسانی از قبیل اقتصاد، مدیریت ، مطالعات اجتماعی ، آموزش و ... پیشنهاد می‌شود.

دکتر تیمور مرجانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به فعالیتهای پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران، اظهار کرد: امروزه مهم‌ترین مولفه سازمانی که با توجه به تغییرات اقتصاد جهانی در سازگاری، بقاء و توسعه بنگاه‌ها می‌تواند موثر واقع شود، سرمایه انسانی سازمان‌هاست. از این‌رو بهره‌مندی از منابع انسانی برخوردار از دانش شناختی، مهارت‌های پیشرفته، فهم سیستمی و خلاقیت خودانگیخته، راه گریزناپذیری است که سازمان‌های پویا و پیشرو در راستای مواجهه با چالش‌ها و موانع عصر دانایی و تغییر، ملزم به طی آن هستند.

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: از این‌رو پژوهشکده مطالعات توسعه برای برطرف کردن دغدغه‌های کشور در خصوص مباحث مطروحه ترکیبی از چندین گروه پژوهشی کسب و کار، گروه پژوهشی آموزش و توسعه، گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی و فرهنگی و گروه پژوهشی مدیریت را به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه علمی کشور راه‌اندازی کرده است.

مرجانی در راستای تبیین رویکردهای مرتبط با توسعه سرمایه انسانی، گفت: بسیاری از سازمان‌های آینده‌نگر، به دنبال طراحی برنامه‌‏های جدی و منظم استعدادیابی و جانشین‌پروری برای برآورد و تأمین نیازهای حال و آینده خود در این زمینه هستند. برای این منظور تشکیل کانون سنجش و ارزیابی از جمله فرایندهایی است که در سطح بین‌المللی از اعتبار و مقبولیت بالایی برخوردار شده است. پژوهشکده مطالعات توسعه نیز با اتکا بر همین ضرورت‌ها به دنبال توسعه بهره‌برداری از ظرفیت‌های مدیریتی کشور است.

وی با اشاره به برقراری ارتباط با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف طی سنوات گذشته، گفت: برخی مأموریت‌ها، در سطح ملی تعریف شد که از آن جمله می‌توان به حوزه کودکان بازمانده از تحصیل و شناسایی عوامل موثر برای برون‌رفت از این مشکل اشاره کرد، در حوزه پایش و سنجش محیط‌های کسب و کار هم ورود جدی کرده‌ایم که در این راستا عوامل تأثیرگذار در کسب و کار به‌ویژه کسب و کار دانش‌بنیان شناسایی می‌شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه با اشاره به حوزه ارزیابی و توسعه شایستگی مدیران دستگاه‌های اجرایی کشور به عنوان یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت این پژوهشکده در سال‌های اخیر افزود: هم‌اکنون به مدت ۳ سال است که در توسعه سرمایه انسانی در خانواده، مدرسه، دانشگاه و محیط کسب و کار ورود کرده‌ایم که تاکنون حلقه مفقوده‌ای بشمار می‌رفته است.

مرجانی، تعدد و تنوع پروژه‌های سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی را بازخورد کیفیت فعالیت‌های پژوهشی این مرکز دانست و گفت: با انجام این پروژه‌ها در حوزه علوم انسانی با اقبال و اعتماد سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی روبرو شدیم.

این عضو هیات علمی گفت: صنعت به‌دنبال نیروی انسانی کارآمد است؛ اما همواره عنوان می‌کند دانشگاه نیروی کارآمدی تربیت نمی‌کند، دانشگاه هم به دور از مشکلات بودجه‌ای مطرح می‌کند مدارس، دانش‌آموزان خوبی را به دانشگاه تحویل نمی‌دهند و مدارس هم از همکاری نامناسب خانواده‌ها گلایه دارند. باتوجه به این موارد و با قدری تامل می‌توان حلقه مفقوده توسعه سرمایه انسانی را یافت، در خانواده "استعدادسنجی و هدایت فرزندان"، در مدرسه "استعدادسنجی و هدایت تحصیلی"، در دانشگاه "استعدادسنجی و هدایت شغلی" حتی با رویکرد استارتاپ‌ها که در دل دانشگاه‌ها نهفته است، می‌توان بر روی سرمایه کلان انسانی برنامه‌ریزی کرد.

مرجانی با اشاره به وجود بیش از ۱۰۰ واحد جهاد دانشگاهی در سراسر کشور گفت: در این واحدها مراکز و پژوهشکده‌های متعددی فعالیت می‌کنند که باید از پتانسیل آن‌ها در این مسیر استفاده کرد. از  این رو نتیجه می‌گیریم سرمایه انسانی زیربنای همه فعالیت‌ها بوده و می‌توان دغدغه‌های محیط‌زیست و کسب و کار را به کمک سرمایه انسانی با کیفیت برطرف کرد.

وی ادامه داد: در حوزه مدیریت دانش هم ارزیابی، استقرار و پیاده‌سازی مدیریت دانش برای همه دستگاه‌های اجرایی در قالب یک شبکه دانشی واحد در سطح کشور از برنامه‌های امسال است که با همراهی و مساعدت سازمان اداری و استخدامی کشور در حال برنامه‌ریزی و اجرا است.

رئیس پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران افزود: در عین حال در حوزه رفاه اجتماعی هم با طرح کلان توانمندسازی حاکمیت و جامعه با توجه ویژه به حوزه رفاه اجتماعی طرح‌های متعددی تعریف شده که با اتمام این پروژه‌ها به مرور شاهد ثمرات ارزشمند آن در سطح جامعه خواهیم بود.

مرجانی با انتقاد از وجود برخی موازی‌کاری‌ها در ادامه بر ضرورت هم‌افزایی تأکید کرد و گفت: باید حمایت‌های لازم در حوزه علوم انسانی انجام شود، هم‌چنین باید از پتانسیل‌های بیرونی و از تجربیات دیگر کشورها استفاده و از آن‌ها الگوبرداری شود که این مهم نیز نیازمند برقراری ارتباطات بیشتر است.

به گزارش ایسنا، پژوهشکده مطالعات توسعه با بهره‌مندی از منابع انسانی متخصص، سابقه اجرای بیش از ۳۰۰ طرح پژوهشی، خدمات تخصصی و مشاوره‌ای و دارا بودن گروه‌های پژوهشی مرتبط با «مطالعات توسعه» در سازمان جهاد دانشگاهی تهران، برای پاسخگویی به نیازها و مشکلات علمی و فنی فرا روی توسعه کشور تأسیس شد.

با توجه به سابقه پژوهش‌های انجام شده از دهه ۷۰ شمسی، از ابتدای سال ۱۳۸۵ با بررسی اسناد و مدارک علمی و راه‌اندازی کمیته‌های تخصصی بحث امکان‌سنجی پژوهشکده مطالعات توسعه آغاز شده و در سال ۱۳۸۸ با  تصویب هیات امنای جهاد دانشگاهی، پژوهشکده به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

هم‌چنین در سال ۱۳۹۵ موافقت اصولی پژوهشکده از شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد.

پژوهشکده مطالعات توسعه سازمان جهاد دانشگاهی تهران به مثابه یکی از سازمان‌های یادگیرنده در سال‌های اخیر موفقیت‌های خوبی را با اتکاء به آموزه‌های علمی به دست آورده است که از این نظر جزو واحدهای نمونه جهاد دانشگاهی سازمان تهران محسوب می‌شود، زمینه اصلی فعالیت این پژوهشکده نیز هم‌اکنون توسعه سرمایه‌ انسانی است که در همین راستا مأموریت‌های متعددی را برای تحقق این مهم تعریف کرده است،

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha