• سه‌شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 98092619332
  • خبرنگار : 71060

/یادداشت مهمان به مناسبت هفته پژوهش/

پژوهش در دانشکده‌های مهندسی و چالش‌های موجود

پژوهش در دانشکده‌های مهندسی و چالش‌های موجود

بهروز وحیدی، استاد تمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشمند یک درصد برتر پراستناد دنیا معتقد است: چنانچه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تداوم رشد تولید علم در ایران علاقمند باشد باید فکری اساسی برای حل مشکلات کند.

به گزارش ایسنا، این دانشمند یک درصد برتر به مناسبت هفته پژوهش یادداشتی در اختیار ایسنا قرار داده که در متن این یادداشت آمده است: «پژوهش در دانشکده‌های مهندسی درسال‌های بعد از انقلاب اسلامی رشد بسیار چشمگیری داشته و باعث افزایش رتبه ایران در تولید علم شده و جایگاه مناسبی از این نظر برای ایران ایجاد کرده است.

تداوم این رشد منوط به توجه ویژه و سرمایه گذاری مناسب در این زمینه است. چالش‌های مهم در این زمینه که باید به آن اشاره کرد را می‌توان: ۱- تخصیص بودجه‌های پژوهشی لازم برای تهیه تجهیزات مورد لزوم و تامین هزینه‌های پژوهشی مربوطه ۲- تامین اساتید دانشگاه برای اینکه بدون دغدغه معیشتی بر روی فعالیت‌های پژوهشی خود متمرکز شوند و همچنین اهمیت دادن به فعالیت‌های پژوهشی اساتید ۳- تامین دانشجویان دکترا برای تمرکز برروی فعالیت‌های تحقیقاتی خود دانست.

اما باید متذکر شد که متاسفانه به هیچکدام از چالش‌های ذکر شده بطور مناسب پرداخته نمی‌شود مثلا بودجه کافی برای خرید تجهیزات در اختیار آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و حتی آموزشی دانشگاه‌ها قرار نمی‌گیرد. روز به روز وضعیت معیشتی اساتید نامناسب‌تر می‌شود و اهمیتی که وزارتخانه برای اساتید نمونه قائل می‌شود برای پژوهشگران نمونه کشوری دانشگاه‌ها قائل نمی‌شود (مثلا برای اساتید نمونه سه سال امکان اضافه خدمت هست ولی برای اساتیدی که پژوهشگر نمونه کشوری هستند چنین امتیازی وجود ندارد). دانشجویان دوره دکترا برای تامین زندگی خود مجبور هستند از وقتی که باید صرف تحقیقات مربوط به رساله ایشان شود، بکاهند و در موسسات مختلف کار کنند.

چنانچه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به تداوم رشد تولید علم در ایران علاقمند باشد باید فکری اساسی برای حل مشکلات ذکر شده، بکند تا انشاالله تحقیقات و رشد علمی در دانشکده‌های مهندسی با سرعت مناسب و تداوم کافی ادامه داشته باشد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha