• شنبه / ۱۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 98101410717
  • خبرنگار : 71624

چهاردهمین سالروز درگذشت فرزند صالح انقلاب

چهاردهمین سالروز درگذشت فرزند صالح انقلاب

امروز چهاردهمین سالروز درگذشت مردی است که اگر اقدامات و تلاش‌های وی نبود، شاید هزاران زن و مرد امروز از لذت چشیدن طعم مادر و پدر شدن محروم مانده بودند.

به گزارش ایسنا، چهارده سال پیش در چنین روزی، دکتر سعید کاظمی آشتیانی، بنیانگذار پژوهشگاه رویان درگذشت. دکتر کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۴۰ در تهران زاده شد. وی در سال ۱۳۵۸ تحصیل در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران را آغاز کرد. دکتر آشتیانی با شروع جنگ تحمیلی در جبهه‌های جنگی حضور یافت و پس از آن در سال ۱۳۷۰ پژوهشکده رویان را در زمینه درمان ناباروری تاسیس کرد. کاظمی آشتیانی پس از دریافت مدرک کارشناسی ارشد خود در رشته فیزیوتراپی، رشته‌ جنین‌شناسی را برای دکتری در دانشگاه تربیت مدرس انتخاب کرد.

 تاسیس "رویان" نقطه عطفی در درمان ناباروری در ایران به شمار می‌آید. عبدالحسین شاهوردی در پرونده ویژه‌ای که سایت دفتر تنظیم و نشر آثار مقام معظم رهبری به مناسبت سالگرد درگذشت کاظمی آشتیانی منتشر کرده است، می‌گوید:« در دهه‌ شصت، دومین گروه بیمارانی که برای درمان به خارج از کشور می­‌رفتند، گروه ناباروران بودند؛ یعنی بعد از بیماران قلبی، بیشترین مراجعه به خارج از کشور را این گروه داشتند. این مسئله، هزینه­‌های زیادی را به مردم و دولت تحمیل می­‌کرد. علاوه بر آن، مسائل ناباروری، مسائل فرهنگی را هم با خودش به دنبال دارد.» همین موضوع باعث شد دکتر کاظمی آشتیانی به تاسیس "رویان" همت گمارد.

به دستور رهبر معظم انقلاب به بنیاد مستضعفان، ساختمان زعفرانیه به مجموعه "رویان" اختصاص یافت و علاوه بر آن، به گفته‌ رئیس فعلی پژوهشگاه رویان، مقام معظم رهبری ۶ میلیون تومان برای تاسیس این پژوهشکده  اختصاص دادند. "رویان" هشتم خرداد ماه سال ۱۳۷۰ به عنوان مرکز جراحی محدود با هدف ارائه خدمات درمانی به زوج‏‌های نابارور و پژوهش و آموزش در زمینه علوم باروری و ناباروری تاسیس شد. "رویان" در حال حاضر، سه پژوهشکده و دو مرکز خدمات تخصصی ناباروری دارد.

دکتر آشتیانی، همزمان با اداره "رویان"، ریاست جهاد دانشگاهی دانشگاه علوم پزشکی ایران را که خود در سال ۱۳۶۱ موسس آن بود نیز برعهده داشت. دوران مدیریت وی بر "رویان" با موفقیت‌هایی همچون گسترش روش‌های پیشرفته درمان ناباروری، ‌تولید و تکثیر و انجماد سلول‌های بنیادی جنینی و همانندسازی (کلونینیگ) ‌حیوانات رقم خورد.

مرحوم سعید کاظمی آشتیانی در کارنامه خود حضور در کنگره‌های متعدد بین‌المللی و برگزاری جشنواره بین‌المللی رویان را دارد. دکتر کاظمی آشتیانی در سال ۱۳۸۳ به دلیل نقش بسزایی که در رشد طب تولید مثل، فناوری سلول‌های بنیادی و همانندسازی در ایران داشته است به عنوان چهره ماندگار شناخته شد. وی ۱۴ دی ماه سال ۱۳۸۴ و در سن ۴۴ سالگی بر اثر "ایست قلبی" درگذشت.

مقام معظم رهبری یک روز پس از فوت دکتر کاظمی آشتیانی در پیامی از وی چنین یاد کرد: «سعید کاظمی آشتیانی شخصیت ارزشمند کانون امید و ابتکار و نوآوری بود. افسوس خوردم. وی یکی از فرزندان صالح انقلاب و از رویش‌های مبارکی بود که آینده‌ درخشان علمی در کشور را نوید می‌دهند.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بازدیدی که در سال ۱۳۸۶ از "رویان" انجام دادند، درباره علت علاقه خود به دکتر کاظمی آشیانی چنین می‌گویند: «علت اینکه من به مرحوم سعید کاظمی اینقدر علاقه داشتم و الان هم در دلم و در ذهنم برای آن جوان عزیز، ارزش و جایگاه قائلم، همین است. حرکت او، نحوه‌ کار او، مدیریت او، پیگیری او، یک مجموعه‌ کاملی بود از آن چیزی که آدم دوست می‌دارد و آرزو دارد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۴ ۱۵:۴۸

خدا رحمتش کند انسان صادقی بود