• یکشنبه / ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ / ۱۳:۱۳
  • دسته‌بندی: باشگاه دانشجویان
  • کد خبر: 98112014612
  • منبع : باشگاه دانشجویان

کارگاه عملی "داکر" برگزار می‌شود

کارگاه عملی "داکر" برگزار می‌شود

انجمن علمی کامپیوتر دانشگاه صنعتی خواجه‌نصیر کارگاه عملی داکر (Docker) را برگزار می‌کند.

به گزارش باشگاه دانشجویان ایسنا، داکر (Docker) یک پلتفرم متن باز است که بر مبنای سیستم‌عامل لینوکس راه‌اندازی شده است. البته اگر از سیستم‌عامل دیگری همانند ویندوز و مک استفاده کنید هم می‌توانید از داکر و قابلیت‌های آن بهرمند شوید.

 داکر با استفاده از دو قابلیت مهم موجود در کرنل لینوکس به نام‌های Cgroups و Namespace امکانی را فراهم آورده است که پروسه‌ها و نرم‌افزارها به صورت مجزا در محیط کاملا ایزوله‌ای بر روی کرنل لینوکس راه‌اندازی شوند. به این محیط و بسته‌ی ایزوله، کانتینر (Container) می‌گویند. البته تا این‌جای کار سرویس داکر کار خاصی انجام نداده و این موضوع را تمامی Linux Containerها نیز دارا هستند. اما داکر امکانی را فراهم آورد که بتوان به راحتی با این قابلیت ارتباط برقرار کرده و از آن نهایت استفاده را کرد.

 همچنین داکر، امکانی را فراهم می‌کند که بتوان به راحتی با کانتینرها کار کرد. داکر این امکان را فراهم می‌کند که بتوان نرم‌افزار و کدهایی که آماده شده است را با سرعت خیلی زیادی تست و در محیط عملیاتی (Production) استفاده کرد. داکر این زمان را به شدت کاهش می‌دهد و البته که کیفیت آن را نیز بالا خواهد برد. با استفاده از داکر به خوبی می‌توان مواردی که برای یک پروژه نیاز است را در کنار هم جمع‌آوری کرد و به صورت کامل آنها را در یک پکیج قرار داد. یعنی به اختصار هر آن چیزی که یک نرم‌افزار نیاز خواهد داشت اعم از پکیج‌های وابسته (Dependency Package) و کتابخانه‌های (library) مورد نیاز در یک کانتینر آماده خواهد شد و همواره همراه نرم‌افزار در هر محیط که نیاز به راه‌اندازی دارد منتقل خواهد شد. در کل، داکر یک سرویس بسیار مناسب و کارآمد برای استفاده در محیط‌های راه‌اندازی، آزمایشگاهی و عملیاتی است.

نکته‌ی مهمی که نیاز است که حتما به آن توجه شود این است که برای استفاده از آن باید دانش کافی در زمینه‌ی داکر و میکروسرویس (Micro Service) را داشت.

کارگاه عملی داکر Docker، با تدریس احمد رفیعی (بنیانگذار سایت آموزشی داکرمی) روز پنجشنبه یکم اسفند، طی دو جلسه، ازساعت ۹ الی ۱۳ و ۱۴ الی ۱۸، در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی برپا می‌شود.

علاقمندان جهت ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس bit.ly/docker-wp-kntu مراجعه کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha