• سه‌شنبه / ۳۱ تیر ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 99043123226
  • خبرنگار : 71604

با تلاش پژوهشگران کانادایی صورت می‌گیرد

تشخیص کووید-۱۹ با نوعی آزمایش خون

تشخیص کووید-۱۹ با نوعی آزمایش خون

پژوهشگران کانادایی سعی دارند با نوعی آزمایش خون، به تشخیص ساده‌تر کووید- ۱۹ کمک کنند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌دیلی، شاید نوعی آزمایش خون که پیامدهای احتمالی را در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی پیش‌بینی می‌کند، به روش خوبی برای تشخیص و درمان کووید- ۱۹ تبدیل شود.

پژوهشگران "دانشگاه آلبرتا" (U of A)، سطح پپتید "آنژیوتانسین"(Angiotensin) را در خون ۱۱۰ بیمار که به خطر سکته یا حمله قلبی، به نارسایی قلبی مبتلا شده بودند، بررسی کردند. پپتیدهای آنژیوتانسین، پروتئین‌هایی هستند که سیستم قلبی- عروقی را تنظیم می‌کنند و در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و کووید- ۱۹ دچار تغییر می‌شوند.

پژوهشگران در بررسی‌های خود دریافتند که نسبت بالای میان پپتیدهای مفید و مضر می‌تواند به پیامدهای بهتری از جمله کاهش خطر مرگ و زمان بستری شدن در بیمارستان بیانجامد. بدین ترتیب، بررسی کردن تنها یک نوع از پپتیدها نمی‌تواند اطلاعات کافی را فراهم کند.

"گوین اودیت"(Gavin Oudit)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما نشان می‌دهد که ما باید هر دو جنبه را در نظر بگیریم و هم پپتید خوب و هم پپتید بد را مورد بررسی قرار دهیم. اگرچه اطلاعات این پژوهش به نارسایی قلبی مربوط هستند اما می‌توانند پیامدهای خوبی برای بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ نیز به همراه داشته باشند.

اودیت در مقاله‌ای که اخیرا منتشر کرد، توضیح داد که ارتباط میان نارسایی قلبی و کووید- ۱۹، حاصل نقش مهمی است که آنزیمی موسوم به "ACE2" بر عهده دارد. این آنزیم، در بسیاری از اندام‌های بدن مانند قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و روده تولید می‌شود.

آنزیم با افزایش تولید "آنژیوتانسین ۷-۱" که پپتید خوب است و سرکوب "سیستم رنین-آنژیوتانسین"(RAS) که "آنژیوتانسین II" یا همان پپتید بد را تولید می‌کند، به محافظت از قلب می‌پردازد.

آنزیم ACE2، به عنوان یک گیرنده کروناویروس نیز شناسایی شده که عامل بیماری کووید- ۱۹ است. نشانه‌های شدید این بیماری می‌توانند سینه‌پهلو، نارسایی قلبی، مشکلات عصبی و از بین رفتن برخی از اندام‌های بدن را شامل شوند.

اودیت گفت: این همان دلیل مشکل‌آفرین بودن کروناویروس است زیرا این ویروس تکامل می‌یابد تا به هدف مورد نظر خود متصل شود.

وی افزود: ویروس، گیرنده بی‌نقصی را برای اتصال پیدا می‌کند که همان آنزیم محافظ سیستم قلبی‌- عروقی، ریه‌ها، کلیه‌ها و سیستم عصبی مرکزی است.

اودیت ادامه داد: بروز بیماری‌های قلبی- عروقی، یک ویژگی اصلی در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ است. به خصوص، کسانی که بستری شده‌اند و حال وخیم‌تری دارند.

نظر اودیت این است که آزمایش برای تعیین نسبت میان پپتید خوب و بد باید به صورت منظم انجام شود تا امکان تعیین خطر پیامدهای منفی را هم در بیماران مبتلا به نارسایی قلبی و هم در بیماران مبتلا به کووید- ۱۹ فراهم کند.

به گفته اودیت، کشف نسبت میان پپتیدهای خوب و بد می‌تواند ارتباط میان بیماری‌های قلبی- عروقی و کووید- ۱۹ و همچنین نقش آنزیم ACE2 را در هر دو بیماری مشخص کند. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha