• پنجشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۹ / ۰۲:۲۷
  • دسته‌بندی: فوتبال، فوتسال
  • کد خبر: 99092620771
  • خبرنگار : 71469

اتفاق عجیب در اقتصاد ورزش ایران؛

حق پخش مسابقات ورزشی ۱۵ میلیارد، قرارداد یک فوتبالیست ۱۰ میلیارد!

حق پخش مسابقات ورزشی ۱۵ میلیارد، قرارداد یک فوتبالیست ۱۰ میلیارد!

درحالی درآمدهای تبلیغاتی اختصاص یافته به ورزش ایران ناشی از پخش مسابقات در سال ۹۹ معادل ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده است که طبق اعلام مدیرعامل یک باشگاه، در لیگ برتر فوتبال ایران بازیکن یا بازیکنانی با قرارداد بیش از ۱۰ میلیارد تومان فعالیت دارند.

به گزارش ایسنا، بر اساس قانون بودجه سال ۱۳۹۹ مشخص شد که به استناد بند (پ) ماده (۹۲) قانون برنامه ششم توسعه، وزارت ورزش و جوانان و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف شدند درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی را به ردیف درآمدی شماره ۱۴۰۱۸۴ نزد خزانه‌داری کل‌ کشور واریز نمایند. وجوه واریزی از محل ردیف  ۴۹-۵۳۰۰۰۰ مندرج در جدول شماره (۹) این قانون به نسبت سی درصد ۳۰ درصد در اختیار وزارت ورزش و جوانان (برای کمک به فدراسیون‌های مربوطه) و ۷۰ درصد  در اختیار سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران قرار می‌گیرد.

درآمد حاصل از تبلیغات ناشی از پخش مسابقات ورزشی در قانون بودجه سال ۹۹ معادل ۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است و در صورت پرداخت سهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی از سوی سازمان صدا و سیما به وزارت ورزش معادل ۱۵ میلیارد تومان به این وزارتخانه در سال ۹۹ باید پرداخت شود؛ رقمی که مربوط به تمام رشته های ورزشی است که سهمی از پخش در صدا و سیما دارند.

به تازگی اما مدیرعامل پدیده شهر خودرو مدعی شد که در لیگ برتر فوتبال ایران بازیکنانی وجود دارند که رقم قرارداد آن‌ها بیش از ۱۰ میلیارد تومان است. این یعنی برخی تیم های لیگ برتری شاید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده باشند و شاهد جابجایی اعداد و رشد صورت حساب های مالی فوتبال ایران در فصل جاری هستیم و این مساله صرفا به این رشته ورزشی خلاصه نمی شود هرچند که نسبت بسیار بالاتری را در قیاس با سایرین به خود اختصاص داده است.

در عین حال میزان هزینه کرد باشگاه های ورزشی در رشته های مختلف به ویژه در حوزه فوتبال که نسبت به سایر رشته اعدام و ارقام درشت تری در آن جابجا می شود مشخص نیست اما اگر بخواهیم در مورد این رشته ورزشی که بیشترین میزان از پخش در صدا و سیما را به خود اختصاص داده و بیشترین توجهات به آن معطوف است صحبت کنیم، باید بگوییم سهم درآمدهای تبلیغاتی ناشی از پخش مسابقات ورزشی بسیار عجیب است، آن هم در شرایطی که به طور مثال تیمی همچون شهر خودرو مشهد با رقمی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان بسته شده و به گفته مدیرعاملش از نظر هزینه کرد با برخی تیم های فاصله بسیار زیادی دارد و نمی تواند با تیم های دولتی در این زمینه رقابت کند. این یعنی برخی تیم های ممکن است تا ۲ یا سه برای تیمی نظیر شهرخودرو هزینه کرده باشند.

ماجرای درآمدهای درآمدهای تبلیغاتی اختصاص یافته به ورزش ایران ناشی از پخش مسابقات در سال ۹۹ که معادل ۱۵ میلیارد تومان تعیین شده است زمانی عجیب تر به نظر می رسد که بخواهیم این رقم را نه تنها با هزینه کرد یک تیم در رشته فوتبال بلکه با دیگر تیم ها و رشته های ورزشی از جمله فوتبال، والیبال، بسکتبال، هندبال و... مقایسه کنیم. اینکه عدد ۱۵ میلیاردی تعیین شده با چه توجیه اقتصادی مدنظر قرار گرفته است و تا چه حد تامین کننده بخشی از هزینه های صورت گرفته در اقتصاد ورزش ایران است؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha