• شنبه / ۲۹ آذر ۱۳۹۹ / ۱۱:۴۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 99092922153
  • خبرنگار : 30057

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری مطرح کرد

گلایه از رونق صنعت مرغداری با "واردات" جوجه ۱روزه/پایش وضعیت سلامت جامعه با شناسایی باکتری روده

گلایه از رونق صنعت مرغداری با "واردات" جوجه ۱روزه/پایش وضعیت سلامت جامعه با شناسایی باکتری روده

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست حمهوری با تاکید بر اینکه جوجه یک روزه از خارج وارد کشور می‌شود، ولی این گونه اعلام می‌کنند که صاحب هشتمین تولیدکننده مرغ در دنیا هستیم، گفت: در حوزه واردات محصولات، فناوری‌های پیچیده در نزد کشور صادرکننده می‌ماند و ما فقط محصول نهایی را وارد می‌کنیم و این امر نشان می دهد که کسی در کشور مراقب فناوری نبوده و حواسش نیست که کدام فناوری باید در کشور نهادینه شود.

به گزارش ایسنا دکتر مصطفی قانعی امروز در مراسم رونمایی از  خط تولید استارتر لبنی توسط یک شرکت دانش بنیان مستقر در پارک فناوری پردیس با تاکید بر اینکه در روده ما حدود ۲۰۰ گرم باکتری وجود دارد که مدیریت سلامت بدن بر عهده این باکتری‌ها است، افزود: این باکتری‌ها وضعیت سلامت بشر را تعیین می‌کنند و مشخص می‌شود که چه کسی سکته می‌کند و چه کسی مبتلا به پارکینسون می‌شود. با توجه به این موضوع می‌توان چنین استنباط کرد، کشوری در سلامت مردم موفق است که بداند در روده مردمانش چه نوع باکتری‌هایی وجود دارد تا از این نوع باکتری‌ها استفاده کند.

وی دهه آینده را دهه پروبیوتیک‌ها دانست و ادامه داد: دلیل آن این است که شاهراه سلامت انسان به باکتری‌ها ختم می‌شود و سلامت باکتری‌ها به مدیریت پروژه پروبیوتیک بستگی دارد.

قانعی با تاکید بر اینکه اساس تولید استارترهای لبنی، باکتری‌ها هستند، خاطر نشان کرد: با استفاده از باکتری‌ها می‌توان متناسب با ذائقه مردم محصول تولید کرد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با گلایه از عدم استفاده از فناوری در کشور خطاب به معاون علمی رییس جمهوری عنوان کرد: همانطور که مستحضر هستید، جوجه یک روزه از خارج وارد کشور می‌شود و نگهداری آنها در کشور به انجام می‌رسد، ولی این گونه اعلام می‌کنند که صاحب هشتمین تولیدکننده مرغ در دنیا هستیم.

وی اظهار کرد: در چنین وضعتی وقتی قیمت ارز افزایش می‌یابد، مرغ نیز گران می‌شود؛ زیرا ما فناوری تولید مرغ نداریم و فقط آب و دانه به آنها می‌دهیم.

قانعی با بیان اینکه کشورهای صادرکننده، همواره پیچیدگی‌های فناوری را در کشورشان نگه می‌دارند و محصول دیگری را به کشور ما وارد می‌کنند، نمونه آن را باید در تولید محصولات کشاورزی دانست که بذر آن از سایر کشورها وارد ایران می‌شود و بار آبیاری و کشت آن بر عهده خودمان است، اضافه کرد: همچنین در حوزه لبنیات استارترها وارد کشور می‌شود و مابقی تولید بر عهده خودمان است.

رییس کمیته علمی ستاد ملی کرونا با تاکید بر اینکه در این مبادلات، فناوری‌های پیچیده نزد کشور صادرکننده می‌ماند و محصول حاصل از فناوری به کشور وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: این امر نشان می دهد که کسی در کشور ما، مراقب فناوری نبوده و حواسش نیست که کدام فناوری باید در کشور نهادینه شود. ما باید حواسمان به ورود محصولات به کشور باشد.

وی ادامه داد: یکی از شاهکارهای معاونت علمی در زمینه زیست فناوری این بوده که مراقب ورود چنین فناوری‌هایی از خارج به کشور بوده است تا از بسیاری مصیبت‌ها و بیماری‌ها و در ادامه آن پرداخت هزینه‌های گزاف درمان جلوگیری کند.

قانعی با بیان اینکه ما باید بتوانیم ماست و لبنیاتی تولید کنیم که برای مردم خودمان جذابیت داشته باشد و در عین حال مقرون به صرفه باشد، یادآور شد: زمانی که ما ترکیب غذایی خوبی داشته باشیم، می‌توانیم از بروز بسیاری از بیماری‌ها همچون سرطان جلوگیری کنیم؛ از این رو هدف ما از بین بردن سرطان‌ها با سبک‌های غذایی به روش رشد باکتریایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha