• دوشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۹ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 99110604069
  • خبرنگار : 71452

در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بین جهاد دانشگاهی و سازمان بسیج سازندگی عنوان شد:

جهاد دانشگاهی پرچم‌دار و پیشرو در مباحث علمی و پژوهشی کشور است

جهاد دانشگاهی پرچم‌دار و پیشرو در مباحث علمی و پژوهشی کشور است

تفاهمنامه همکاری مشترک بین جهاد دانشگاهی و سازمان بسیج سازندگی با هدف ایجاد و توسعه همکاری‌های مشترک در تمام زمینه‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی به امضای دکتر حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی و سردار سرتیپ دوم پاسدار محمد زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور رسید.

به گزارش ایسنا، سردار زهرایی در این نشست ضمن تبریک ایام دهه مبارک فجر گفت: فصل مشترکاتی بین دو سازمان بسیج سازندگی و جهاد دانشگاهی وجود دارد؛ نخست اینکه هر دو سازمان مولود انقلاب اسلامی هستند. از عمر جهاد دانشگاهی ۴۰ سال و سازمان بسیج سازندگی ۲۰ سال می‌گذرد. نکته حائز اهمیت دیگر این است که هر دو سازمان بر اساس یک تفکر شکل گرفته‌اند و در این تفکر، واژه مشترک "جهاد" وجود دارد که در جهاد دانشگاهی، جهاد علمی و در سازمان بسیج سازندگی، جهاد انسانی است. یکی دیگر از وجوه مشترک این دو سازمان، خروجی کار هر دو است؛ خروجی کار جهاد دانشگاهی، فناوری علمی- پژوهشی و خروجی کار بسیج سازندگی، فناوری انسانی و فرهنگی است. این وجوه مشترک باعث می‌شود بتوانیم کارهای مشترک زیادی با هم انجام دهیم.

وی تأکید کرد: سابقه ۴۰ ساله جهاد دانشگاهی نشان داده است که پرچم‌دار و پیشرو در مباحث علمی و پژوهشی کشور است؛ هم در جایی که از علم تا عمل را ثابت کرده است و هم اینکه توانسته این فناوری علمی- پژوهشی را بومی کند. شاید این مسئله در دانشگاه صرف، قابل انجام نباشد، اما جهاد دانشگاهی، فناوری علمی- پژوهشی را با انقلاب اسلامی تطبیق داده است.

سردار زهرایی افزود: ما نیز در سازمان بسیج سازندگی برابر آنچه مقام معظم رهبری از ما مطالبه دارند، به نسل انقلابی جدید می‌پردازیم. ادعا نداریم که به تربیت نسل می‌پردازیم، بلکه بیشتر به شناسایی و تبدیل ظرفیت‌های بالقوه به بالفعل و توانمندسازی این نسل می‌پردازیم؛ در ایجاد پیوند بین نسل جدیدی از انقلاب و نسلی که طلایه‌دار و پرچم‌دار هستند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور گفت: دفاع مقدس نوینی داریم. زمانی در دفاع مقدس، امیران و سردارانی بودند که خوش درخشیدند. امروز، دفاع مقدس نوین ما به آدم‌های نوینی از جنس این نوع دفاع نیاز دارد. دو مؤلفه مشترک در هر دو دفاع مقدس می‌بینیم؛ یکی اینکه عمود این خیمه، ولایت است. هر عزیزی که دل در گرو انقلاب اسلامی دارد و پیرو ولایت است، حتماً با آغوش باز از آنها استقبال می‌کنیم. دوم اینکه قاعده این خیمه، مردم کشور هستند. دفاع مقدس با این دو اصل، یعنی پیروی از ولایت و بسیج‌کنندگی آحاد ملت (مردم) به پیروزی رسید. این اتفاق در دفاع مقدس نوین باید به شکل اولی‌تر محقق شود، چراکه پیچیدگی استکبار بیشتر شده است و باید مسلح‌تر وارد این حوزه شویم.

سردار زهرایی خاطر نشان کرد: بسیج سازندگی در این کار مشترک (با جهاد دانشگاهی) سه موضوع را می‌تواند در دستور کار قرار دهد. اول موضوع جهادگران است. متولی هدایت، نظارت، سازماندهی و ساماندهی گروه‌های جهادی در کشور هستیم و ۴۲ هزار گروه جهادی در کشور در تخصص های مختلف درحال کار هستند. حوزه انسانی بسیج سازندگی هم خود احتیاج به آموزش دارد و هم می‌تواند از ایده تا عمل را دنبال کند، زیرا در این گروه‌ها دانشجو، پزشک، معلم، دانش آموز، صنعتگر حضور دارند.

رئیس سازمان بسیج سازندگی افزود: نقش دیگر بسیج سازندگی البته نه به عنوان متولی در اقتصاد، کمک به مردم‌پایه کردن اقتصاد یا همان اقتصاد مقاومتی است؛ نه در جنبه بسیج‌شوندگی، بلکه در جنبه بسیج‌کنندگی. به دنبال ایران قوی توسط مردم و از طریق با کسب و کارهای خرد، مشاغل کوچک، صنایع کوچک هستیم. البته با نگاه به اینکه به تمام حلقه‌های زنجیره ارزش توجه کنیم و کاری نکنیم که به تعطیلی (مشاغل) بیانجامد. برای این کار نیز به عقبه علمی – پژوهشی نیاز داریم.

سردار زهرایی تأکید کرد: اگر بگوئیم سازمان بسیج سازندگی این توان را دارد که تمام مباحث علمی- پژوهشی، چه جهادگران، چه صندوق‌های قرض الحسنه و کارآفرینی را به سرانجام برسانیم، یک ادعای واهی است. نیاز داریم و یک ضرورت است که در کنار مجموعه‌هایی مثل جهاد دانشگاهی قرار بگیریم تا عقبه علمی پیدا کنیم.

طرح جامع بسیج سازندگی برای محرومیت‌زدایی از روستاها

وی خاطر نشان کرد: سومین موضوع، نقطه عزیمت کار ماست. روستاها، مهاجرت معکوس و ماندن مردم در روستاها هدف است. به همین دلیل، اکثر مشاغلی که مدنظر داریم، در روستاها هستند. طرح جامع محرومیت‌زدایی برای روستاها تعریف شده است. زیرساخت های زیادی در روستاها وجود دارد، اما آنچه به روستاها نرفته است، فناوری انسانی است. شکل‌گیری گروه‌های جهادی، صندوق‌های قرض‌الحسنه و کارآفرینی با این هدف است که پیوند و انسجام بین مردم اتفاق بیفتد.

رئیس سازمان بسیج سازندگی گفت: موضوع دیگر در زمینه اشتغال در روستاها و در زنجیره ارزش این است که در مشاغلی که خود مردم احساس نیاز می‌کنند و یا در آن تبحر دارند، کار ریشه‌ای و پژوهشی انجام نشده است. در محلات حاشیه شهر نیز به محلات آسیب‌پذیر اجتماعی تمرکز داریم.

سردار زهرایی افزود: این سه موضوع، شبکه نیروی انسانی، هم در آموزش خودشان به عنوان جامعه هدف و هم در پرداختن به مسائلی که احصاء می کنند؛ برای مردم‌پایه کردن اقتصاد مقاومتی، چه کارآفرینانان، چه عرصه‌های جهادی در اقتصاد مقاومتی و چه صندوق‌های قرض‌الحسنه؛ آمایش، نیازسنجی، مطالعات تطبیقی و و هر آنچه به پایدارسازی مردم در روستاها با رویکرد اشتغال پایدار کمک می‌کند، می‌تواند در دستور کار سازمان بسیج سازندگی و جهاد دانشگاهی قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: شبکه جهاد دانشگاهی در کل کشور گسترده است و سازمان بسیج سازندگی نیز در کل کشور دارای این شبکه گسترده‌ای است و پشتیبانی به نام سازمان بسیج و ۵۴ هزار پایگاه در سراسر کشور داریم و در عین حال، خود مردم که بسیج را از خود می‌دانند و بی‌منت پای کار می آیند.

سردار زهرایی خاطر نشان کرد: در بسیج سازندگی و شبکه نیروی انسانی این سازمان، جسارت عمل، شجاعت، انقلابی‌گری را داریم و به دنبال این هستیم که عقبه علمی مطمئن برای نیروها فراهم کنیم، چون جامعه به خدمات تخصصی نیاز دارد. امیدواریم این تفاهمنامه همکاری مشترک، فتح بابی شود تا عقبه علمی و پژوهشی خوبی پیدا کرده و بتوانیم شبکه نیروی انسانی را دلگرم کنیم.

با اتکا به توان علمی و فناورانه کشور، هیچ مشکلی در زمینه پیشرفت و توسعه نخواهیم داشت


دکتر حمیدرضا طیبی نیز در مراسم امضای این تفاهمنامه همکاری مشترک گفت: مجموعه توانمندی‌های جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف در کنار گستره جغرافیایی فعالیت‌های ما، همچنین توانمندی‌های بسیج سازندگی با گستره جغرافیایی فعالیت این سازمان، و از همه مهم‌تر، روحیه جهادی و همفکری که بین دو سازمان در بحث توسعه کشور وجود دارد، اگر در کنار یکدیگر قرار بگیرند، یقیناً می‌تواند هم‌افزایی بسیار زیاد و خوبی در برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد.


رئیس جهاد دانشگاهی افزود: معتقدم با اتکا به توان علمی و فناورانه و فرهنگی کشور، کشور هیچ مشکلی در زمینه پیشرفت و توسعه نخواهد داشت، پیشرفتی که سعادت دنیا و آخرت را برای مردم کشور به همراه داشته باشد و این کار شدنی است.

دکتر طیبی تأکید کرد: سعی کردیم در حد معقول و توانایی خود، الگوسازی‌های خوبی داشته باشیم. همکاری دو سازمان و ایجاد این هم‌افزایی می‌تواند به توسعه و پیشرفت کشور براساس آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی کمک کند.

جهاد یک فرهنگ و تفکر است

دکتر محمدرضا پورعابدی معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی نیز در این مراسم گفت: جهاد دانشگاهی، نهاد مولود مبارک انقلاب اسلامی است و با الهام همه‌جانبه از آرمان‌های این انقلاب بزرگ و بنیان‌گذار کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) تشکیل شده است. جهاد یک فرهنگ و یک تفکر است. 

وی، تولید و تدوین فناوری بومی برای حل مسائل و مشکلات کشور، تجاری‌سازی نتایج تحقیقات، انتشار دانش از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش‌های تخصصی، توسعه فرهنگ اصیل خودباوری و اعتقاد به توان داخل، ترویج کارآفرینی را از مهم‌ترین اهداف جهاد دانشگاهی برشمرد. 

دکتر پورعابدی تأکید کرد: ۸۰ درصد منابع مالی این سازمان از طریق درآمدهای حوزه پژوهش و فناوری بدست می‌آید و ۲۰ درصد دیگر از طریق دولت تأمین می‌شود که در حوزه‌های فرهنگی و پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

وی افزود: جهاد دانشگاهی در افق سند ۱۴۰۴، چشم‌اندازی برای خود ترسیم کرده است که براساس آن، قرار است جهاد دانشگاهی نهادی با هویت اسلامی برخوردار از منابع انسانی متعهد و کارآمد، الهام‌بخش و مؤثر، پیشگام در توسعه علم و فناوری و فرهنگ با تعامل سازنده در عرصه ملی و بین‌المللی باشد. جهاد دانشگاهی نیز مانند کشور، برنامه‌های توسعه‌ای دارد و از سال آینده، برنامه هفتم توسعه جهاد دانشگاهی کلید خواهد خورد.  

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: در سال ۹۳ مسئولین جهاد دانشگاهی دیداری با مقام معظم رهبری داشتند و ایشان از جهاد دانشگاهی خواستند تا جهاد دانشگاهی نقش خود را در نقشه جامع علمی کشور مشخص کند. جهاد دانشگاهی به عنوان اولین نهاد، این مسئولیت و ماموریت را برعهده گرفت و ۷ مأموریت را برای خود تعریف کرد که مهمترین آنها تولید شامل توسعه فناوری‌های مورد نیاز جامعه، انتقال فناوری‌های مورد نیاز از خارج به داخل و توسعه آنها، بحث آموزش‌های تخصصی است.


توجه ویژه به بحث اشتغال دانش‌آموختگان و توسعه مشاغل خانگی

دکتر محمدصادق بیجندی نیز در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد برآمده از انقلاب اسلامی و به تعبیر مقام معظم رهبری، از رویش‌های مبارک و از ستون‌های انقلاب اسلامی است. در گذر بیش از ۴۰ سال فعالیت جهاد دانشگاهی، فعالیت‌های مختلفی در کشور توسط این سازمان انجام شده است، اما یکی از مباحث مهمی که جهاد دانشگاهی از دو دهه قبل به آن ورود پیدا کرده است، بحث اشتغال است. جهاد دانشگاهی با یک نگاه آینده‌پژوهانه، مشکل آینده کشور را حوزه اشتغال و به‌ویژه اشتغال دانش‌آموختگان دانسته و اقدام به تأسیس سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان کرد. 

دکتر بیجندی تأکید کرد: سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان در گذر زمان خدمات زیادی انجام داده و بیشترین منابع در حوزه اشتغال و کارآفرینی با همکاری همه اساتید دانشگاه‌ها و صاحبنظران، توسط این سازمان تهیه و تولید شده است. همچنین بیشترین تربیت مدرس کارآفرینی در کشور توسط این سازمان انجام شده است.  

معاون آموزشی جهاد دانشگاهی تاکید کرد: سال ۱۳۹۵ مطالعاتی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد و در سال مهر ۱۳۹۶ تعداد ۹ استان به صورت پایلوت برای پیاده‌سازی الگوی توسعه مشاغل خانگی با تمرکز بر مناطق کمتر برخوردار انتخاب شدند. اگر قصد داریم شغلی پایدار ایجاد کنیم، باید بازار فروش آن را تضمین کنیم و در این الگوی نوین از سمت بازار به سمت تولید حرکت کردیم و شبکه‌سازی بسیار خوبی در این زمینه انجام شد. 

دکتر بیجندی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم امضای این تفاهمنامه فتح بابی برای گسترش همکاری‌های این دو نهاد انقلابی و خدمت‌رسانی به مردم شریف ایران باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha