• سه‌شنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۲ / ۱۲:۱۳
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 92082817183
  • خبرنگار : 71431

اقدامات روان درمانی برای قربانیان اسید به موازات عمل‌های جراحی پیش رود

یک روانپزشک کودک ضمن تشریح ابعاد و پیامدهای ناشی از حادثه اسیدپاشی روی طاهره بهرامی و دختر خردسالش، خواستار روان‌کاوی و ارائه مشاوره‌های روانی به این افراد به موازات انجام عمل‌های جراحی شد.

یک روانپزشک کودک ضمن تشریح ابعاد و پیامدهای ناشی از حادثه اسیدپاشی روی طاهره بهرامی و دختر خردسالش، خواستار روان‌کاوی و ارائه مشاوره‌های روانی به این افراد به موازات انجام عمل‌های جراحی شد.

دکتر میترا حکیم شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به حادثه‌ای که برای طاهره بهرامی و «پانیذ» دختر خردسالش رخ داده، گفت: اتفاقی که برای این کودک و مادرش رخ داده، در دراز مدت تاثیر منفی بسیاری در زندگی «پانیذ» خواهد گذاشت و در صورتی که نسبت به رفع آن اقدام نشود، ممکن است وی دچار اختلالات و استرس پس از حادثه شود.

وی با بیان اینکه در کودکانی که دچار سوختگی‌های معمولی نظیر سوختگی با آب‌جوش و ... شده‌اند، با تاثیرات منفی بسیاری بروز می‌کند، گفت: در این افراد گاه به نوعی حادثه تداعی شده و ممکن است فرد به تپش قلب، گرگرفتگی و ... دچار شود.

این روانپزشک کودک ادامه داد: همچنین در مواردی دیده شده که کودکان همان حادثه‌ای که برایشان رخ داده را شبیه‌سازی کرده و آن را روی عروسک‌هایشان انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در چنین موردی کودکان دچار احساس درماندگی و ناامیدی می‌شوند، گفت: در درازمدت نیز با توجه به اینکه شخصیت کودکان در کودکی کامل شکل نگرفته بود، تاثیرات نامطلوبی روی شخصیت آنان دیده می‌شود.

حکیم شوشتری راه جلوگیری از چنین مواردی را استفاده از متخصصان بازی درمانی کودکان دانست و گفت: همان‌طور که در آزارهای جنسی نیز باید با استفاده از متخصصان مجرب بازی درمانی به کودکان کمک کرد، در این نوع موارد نیز باید از طریق بازی درمانی با کودکان ارتباط برقرار کرده و آنان را مورد حمایت‌های عاطفی قرار داد.

وی با بیان اینکه بیش از 50 درصد از کودکانی که دچار سوختگی می‌شوند، تحت تاثیر اختلالات قرار می‌گیرند، افزود: با توجه به اینکه طاهره نیز مانند کودکش دچار سوختگی شده، این موضوع می‌تواند رابطه بین «پانیذ» و مادرش را نیز تحت تاثیر قرار دهد و حتی ممکن است دچار دلسوزی برای مادرش شده یا به خاطر اینکه هنگام حادثه نتوانسته برای مادرش کاری کند، دچار احساس گناه یا عذاب وجدان شود.

به گفته این روانپزشک کودک، در برخی از موارد دیده شده به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در چهره و نوع سوختگی، امکان برقراری ارتباط و تماس عاطفی میان مادر و فرزند نیز سلب شود.

لزوم انجام روان درمانی و روان کاوی به موازات عمل‌های جراحی

وی با تاکید بر اینکه برای بهبود این وضعیت، انجام عمل‌های جراحی ضرورت دارد، افزود: چرا که تغییر چهره در خود پنداری کودکان و شکل‌گیری هویتشان تاثیر بسزایی دارد.

این روانپزشک کودک در عین حال افزود: به موازات انجام عمل‌های جراحی باید اقدامات روان‌کاوی و روان درمانی نیز پیش برود، تا این افراد به لحاظ روانی خلایی را احساس نکنند.

حکیم شوشتری همچنین درباره هزینه‌های بالای عمل‌های جراحی و همچنین هزینه‌بر بودن اقدامات روان کاوی نیز گفت: به نظر می‌رسد در رابطه با نحوه هزینه‌های اقدامات روانی و روان‌کاوی برای این افراد، باید در سمینارهای روان‌شناسی و روان‌پزشکی این موضوع طرح شود و در آنجا تصمیمی برای این موضوع اتخاذ شود، تا بتوان به شکل رایگان یا با تخفیفات ویژه این افراد را مورد مداوا قرار داد که البته در این صورت نیز باید این هزینه‌ها از سوی نهادهای دیگر تامین شده و این افراد تحت حمایت قرار گیرند.

وی درباره زمانی که برای روان‌کاوی و درمان روانی این افراد باید صبر شود نیز به ایسنا گفت: با توجه به اینکه شخصیت افراد متفاوت بوده و شدت حادثه نیز در هر یک از قربانیان اسیدپاشی ممکن است متفاوت باشد، نمی‌تواند زمان دقیقی را اعلام کرد. اما آنچه که مشخص است، این است که دوره درمان طولانی است.

به گفته این روانپزشک کودک، در نوع روابط و تعاملات «طاهره و «پانیذ» با یکدیگر نیز باید اقدامات روانشناسی و روان کاوی انجام شود و باید با بررسی رابطه‌ای که میان این دو تن وجود دارد، آن را ریشه‌یابی کرد و دید هر یک از این افراد درباره مشکل خود با طرف مقابل چه دیدگاهی دارند؟

به گزارش ایسنا، با توجه به اینکه قربانیان اسیدپاشی از سوی هیچ یک از نهادهای قانونی و دولتی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد، به نظر می‌رسد برای درمان فیزیکی و روحی آنان باید نهادی وجود داشته باشد که بتواند ضمن حمایت از آنان، هزینه‌های درمانی را نیز تا حد زیادی تامین کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha