• دوشنبه / ۵ بهمن ۱۳۹۴ / ۰۹:۴۷
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 94110502441
  • خبرنگار : 71402

/به‌روز رسانی شد/

کری در لائوس: امیدواریم تا یکی دو روز آینده تاریخ نشست سوریه مشخص شود

کری در لائوس: امیدواریم تا یکی دو روز آینده تاریخ نشست سوریه مشخص شود

وزیر امور خارجه آمریکا که به کشور کمونیست لائوس سفر کرده بود، ابراز امیدواری کرد که به زودی تاریخ نشست آتی سوریه مشخص شود؛ سفر کری یکی از نادرترین سفرهای یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی به سرزمین دشمن سابق واشنگتن محسوب می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا که به کشور کمونیست لائوس سفر کرده بود، ابراز امیدواری کرد که به زودی تاریخ نشست آتی سوریه مشخص شود؛ سفر کری یکی از نادرترین سفرهای یک مقام عالی‌رتبه آمریکایی به سرزمین دشمن سابق واشنگتن محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، سفر مذکور پیش از نشست مهم ماه آتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبران بلوک آسه‌آن در آمریکاست. اوباما نیز قرار است تابستان سال جاری میلادی به این کشور کوچک آسیای جنوب‌شرقی سفر کند.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بدو ورود به این کشور به رویترز گفت: با استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در سوریه توافق کردیم تا قبل از مشخص شدن مواضع از سوی طرف‌های ذیربط دعوت نامه‌ای برای شرکت کنندگان در نشست ژنو ارسال نشود. امیدوارم ظرف یک یا دو روز آینده مواضع به طور دقیق در این خصوص مشخص شود.

کری گفت: اظهارات اخیر مقام‌های سوری مبنی براینکه حاضر به هیچ گونه مصالحه‌ای در سر میز مذاکرات نیستند و شکایت مخالفان مبنی براینکه مجبور به مذاکره شده‌اند نشان از "تنش و شایعه" دارد. وزیر خارجه آمریکا هرگونه تفرقه میان حامیان مخالفان را رد کرد و گفت که حمایت آمریکا از دشمنان اسد به قوت خود باقی است.

کری در لائوس همچنین با وزیران امور خارجه روسیه، فرانسه، ترکیه و عربستان گفت‌وگوی تلفنی داشت تا در رابطه با مقدمه‌چینی ژنو رایزنی کند.

حزب کمونیست از 1975 و پایان جنگ ویتنام بر کشور فقیر لائوس حکمرانی می‌کند اما روابط میان لائوس و آمریکا با معاشرت اوباما و مجمع کشورهای جنوب‌ شرق آسیا (آسه‌آن) ارتقا یافته است؛ به عنوان وزنه تعادل قدرتی در مقابل قدرت منطقه‌ای چین.

لائوس امسال ریاست آ سه‌ آن 10 عضوی را به دست دارد و شاهد نشست‌های دیپلماتیکی خواهد بود که این کشور منزوی و به ‌شدت کنترل‌ شده را بیشتر در کانون توجه و بررسی قرار می‌دهد.

یکی از مقام‌های وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این سفر در جمع خبرنگاران گفت: پس از دهه‌ها روابط مشکل‌دار میان لائوس و آمریکا و گذشت یک دوره بیگانگی و سوءظن متقابل، واقعا تغییری مهم در مناسبات دوجانبه به وجود آمده است.

از آنجایی که جنگ آمریکا در ویتنام حاصل تحرکات پنهانی سیا بوده که نهایتا به بمباران این کشور ختم شد، آمریکا با وعده خنثی‌سازی بمب‌های عمل‌نکرده در لائوس که حاصل دوران جنگ ویتنام است و نیز از طریق طرح‌های آموزشی و بهداشتی روابط خود را تا حدی با لائوس ترمیم کرده است.

هواپیماهای آمریکایی بین سال‌های 1964 تا 1973 بیش از دو میلیون تن بمب برلائوس ریخت و حدود 580 هزار عملیات بمباران داشت و این اقدامات به بهانه قطع مسیر تدارکاتی مبارزان ویتنامی از طریق شمال این کشور همسایه انجام شد. حدودا 30 درصد از بمب‌ها منفجر نشد و 50 هزار تن بر اثر انفجارها از زمان پایان جنگ ویتنام کشته شده‌اند.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که خودش از کهنه‌سربازان جنگ ویتنام است، دومین وزیر امور خارجه آمریکاست که از اواسط دهه 50 میلادی به لائوس سفر می‌کند. پیش از وی هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا در سال 2012 به لائوس رفته بود.

کری در پایان سفر یک‌ روزه‌اش به لائوس گفت که آمریکا کمک‌های مالی برای پاکسازی بمب‌های منفجر نشده را افزایش می‌دهد. با این حال وی تاکید کرد که رقم نهایی هنوز تایید نشده و مذاکرات در این رابطه ادامه دارد.

آمریکا برای یافتن و خنثی‌سازی بمب‌های دوران جنگ ویتنام از کمک پنج میلیون دلاری در سال آغاز کرد و تدریجا آن را در سال گذشته به 15 میلیون دلار رساند و امسال هم احتمالا 5 / 19 میلیون دلار می‌شود. به گفته کری که یکشنبه شب وارد وینتیان شد، اوباما تابستان به لائوس می‌رود و احتمالا بسته حمایتی در آن زمان نهایی می‌شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین گفت که لائوس می‌خواهد حقوق دریایی‌اش در دریای چین جنوبی حفظ شود و خواستار رویارویی نظامی نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha