• دوشنبه / ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۵:۰۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 95022716509
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

عضو شورای شهر اصفهان:

300 خانه تاریخی محلات اصفهان را قفل کرده است

300 خانه تاریخی محلات اصفهان را قفل کرده است

ایسنا/اصفهان یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت میراث فرهنگی در خصوص خانه‌های تاریخی که نمی‌گذارد این خانه‌ها به فروش برسند نه تنها کمکی به خانه‌های تاریخی نمی‌کند بلکه موجب می‌شود تا مردم به عمد روی به تخریب این خانه ها بیاورند.

یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: حرکت میراث فرهنگی در خصوص خانه‌های تاریخی که نمی‌گذارد این خانه‌ها به فروش برسند نه تنها کمکی به خانه‌های تاریخی نمی‌کند بلکه موجب می‌شود تا مردم به عمد روی به تخریب این خانه ها بیاورند.

ابوالفضل قربانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، در خصوص خانه‌های تاریخی و مشکلات ایجاد شده برای مردم اصفهان، اظهار کرد: ضوابط و قوانینی که سازمان میراث فرهنگی برای خانه‌های تاریخی وضع کرده است موجب نارضایتی گسترده‌ای در میان مردم شده است که بخشی از این نارضایتی به دلیل تجمع معتادان و انجام کارهای خلاف و انباشت زباله‌های خشک بوده است در واقع این موضوع، میزان امنیت و کیفیت محیط زیست محلات را کاهش داده و ساکنان محله‌ها را با مخاطراتی مواجه کرده است.

وی افزود: میراث فرهنگی باید در خصوص تعیین تکلیف این خانه‌ها هرچه سریع‌تر اقدام کند و یا اینکه خودش خانه را خریداری و به حفظ و نگهداری آن بپردازد؛ چراکه برخی از این خانه‌ها در گلوگاه‌ها واقع شده، تردد اهالی و رهگذران را با مشکل مواجه کرده به طوری که تردد برای خودروهای امدادی و اورژانس نیز امکان‌پذیر نیست.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه میراث فرهنگی هیچ حرکتی در قبال این خانه‌ها انجام نمی‌دهد و مردم را سرگردان کرده است، گفت: این حرکت میراث نه تنها کمکی به این خانه‌ها نمی‌کند بلکه موجب می‌شود تا مردم به عمد روی به تخریب این خانه ها بیاورند و در واقع مردم با بستن ناودان‌ها و یا رها کردن آب در پی این ساختمان‌ها موجب تخریب عمدی آن‌ها می‌شوند.

قربانی با اشاره به اینکه علت این حرکت مالکان، بلاتکلیفی است، افزود: مالکان خانه‌های تاریخی از سرمایه و ملک خودشان نمی‌توانند هیچ‌گونه بهره‌برداری داشته باشند به طوری که مالکیت این خانه‌ها به نوعی از مالکان آن‌ها سلب شده و اگر مالکی بخواهد برای نیازهای ضروری معیشتی خود ملکش را بفروشد، کاری بسیار سخت است.

وی تصریح کرد: خانه‌های واقع شده در حریم بناهای تاریخی نیز موجب مشکلات متعددی هستند و اصلاً از نظر اجتماعی برخی از محلات به خاطر وجود این خانه‌ها با معضل مواجه شده‌اند.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: میراث فرهنگی می‌تواند 10 تا 20 مورد از این خانه‌ها را شناسایی و برای حفظ و نگهداری آن‌ها اقدام و به مابقی این خانه‌ها اجازه تصمیم گیری به مالک بدهد چراکه برخی از این خانه‌ها دارای بیمار صعب العلاج هستند و به پول احتیاج دارند، اما توانایی فروش خانه را ندارند.

قربانی در خصوص خرید این خانه‌ها توسط شهرداری و ارایه چنین پیشنهادی گفت: شهرداری توانایی خرید و نگهداری این خانه‌ها را ندارد و اصلاً چنین میزان مبلغی در شهرداری موجود نیست.

وی خاطرنشان کرد: تاجایی که خبر دارم نزدیک به 300 خانه با چنین شرایطی در شهر اصفهان وجود دارد که محلات این شهر را قفل کرده و معضلات اجتماعی را موجب شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha