• جمعه / ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ / ۰۹:۲۳
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95023119316
  • خبرنگار : 80001

در سال‌های 80 تا 93

حوادث آتش‌سوزی کشور 4.5 برابر شده است

حوادث آتش‌سوزی کشور 4.5 برابر شده است

طی تنها حدود 13 سال حوادث آتش‌سوزی در کشور 4.5 برابر شده است.

طی تنها حدود 13 سال حوادث آتش‌سوزی در کشور 4.5 برابر شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، تا پیش از سال 1380 سالانه 4 هزار و 442 مورد آتش‌سوزی رخ می‌داد که میانگین روزانه آن 12.2 مورد بود. در سال 1380 این آمار به روزی 14.9 حادثه رسید. در سال 1385 نیز 9 هزار و 156 حادثه یعنی متوسط حدود روزی 25 حادثه و سال 1393 تعداد 21 هزار و 583 حادثه که میانگین روزی 55 آتش‌سوزی محسوب می‌شود واقع شد.

گسترش پدیده شهرنشینی، بی‌توجهی به ضوابط و مقررات ساختمانی توسط مجریان و ناظران ساختمانی و البته سهل‌انگاری شهروندان، مهم‌ترین عوامل تشدید آتش‌سوزی‌ها شده است. حالا دیگر بحث آتش‌سوزی تنها منحصر به خانه‌ها نیست بلکه اماکن و زیرساخت‌های عمومی همچون پل‌ها و پایانه‌ها را در بر می‌گیرد که باید محافظت شوند.

در این خصوص معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می‌گوید: حوادث آتش‌سوزی آثار وحشتناکی دارد که فوت یا معلولیت فقط بخشی از آن است و بخش مهم‌تر آسیب‌های اجتماعی است که دامن‌گیز خانواده‌ها می‌شود ضمن اینکه خسارت‌ها و صدمه‌ها اقتصادی ناشی از آتش‌سوزی بسیار بالاست. این حوادث در دنیا نیز وجود دارد که منجر به تدوین مقررات لازم برای مقابله با آن شده است و ما هم باید خود را با آن تطبیق دهیم.

همه‌ی اقلام ساختمانی باید مشمول گواهی‌نامه فنی ساختمان قرار گیرند و به آن دسته از اقلام ساختمانی آتش‌سا و آتش‌گیر که به افزایش سرعت آتش در ساختمان کمک می‌کنند توجه بیشتری شود.

در چند سال اخیر نیاز و تقاضا برای ساخت مسکن و ساختمان‌های جدید در کشور همواره رو به افزایش بوده و نگرانی در مورد کیفیت ساخت‌وسازها بیشتر شده است. این سبب شده تا به مقوله گواهینامه فنی پرداخته شود.

در این شرایط دستگاه‌های دولتی برای انجام وظایف و پاسخ‌گویی به انتظارات جامعه از یک طرف و بنگاه‌های اقتصادی برای کسب سود بیشتر از طرف دیگر مایل به سرعت بخشیدن هرچه بیشتر به ساخت‌وساز‌ها هستند. از نتایج این موضوع افزایش تقاضا برای مصالح و فناوری‌های جدید است که بتوانند سرعت ساخت‌وساز را افزایش داده و از میزان کارهای اجرایی یا نیروی کارگری لازم بکاهند، اما متاسفانه بسیاری از اوقات دیدگاه جامع‌نگرانه‌ای نسبت به مشخصات این مصالح و فناوری وجود ندارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha