• دوشنبه / ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ / ۰۹:۳۴
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 95031709785
  • خبرنگار : 71498

بحران آب در چند روستا خودنمایی می کند؟

بحران آب در چند روستا خودنمایی می کند؟

بحران آب که تبدیل به یک غول بزرگ شده توانسته تعداد زیادی از شهرها و روستاها را در خود فرو ببرد وعطش کشور را روز به روز بیشتر کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، مسوولان وزارت نیرو بر این باورند که در حال حاضر ۵۰۰۰ روستا در سطح کشور با بحران آب مواجه هستند و به همین دلیل پروژه‌های زیادی به اجرا درآمده که ۲۳۳ طرح شبکه آب و سد سازی و ۱۲۰پروژه آبرسانی از مهمترین این طرح‌هاست.

در سال جاری ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژها مصوب شده که از این میزان اعتبار، ۱۳ هزار میلیارد ریال برای احداث سد و شبکه سازی در نظر گرفته شده که البته تعداد سدهای دارای ردیف اعتباری کشور ۱۴۳ مورد است و ۹۳ طرح سد سازی کشور نیز در اولویت اجرا قرار گرفتند این درحالی است که به گفته علی اصغر قانع، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور هفت هزار و 600 میلیارد تومان جهت تکمیل 924 مجتمع نیمه‌کاره آبرسانی روستایی در کشور نیاز است.

وی با بیان اینکه مقرر شده که دو هزار و 400 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از طریق بانک‌های ایرانی انجام شود، گفت: با این حال ما کماکان تا تامین 24 هزار میلیارد تومان منابع جهت تکمیل این طرح‌ها فاصله داریم، اما با در نظر گرفتن اولویت‌بندی بخش عمده‌ای از منابع مورد نیاز برای حدود 28 طرح از طریق این سرمایه‌گذاری تامین می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آبفای کشور با بیان اینکه باید از ظرفیت صنایع در این استان به خوبی استفاده شود و شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری مد نظر قرار گیرد، اظهار کرد: در سال 1393 برای اولین بار 200 میلیارد تومان از محل بودجه متمرکز در ردیف ملی برای کل پروژه‌های روستایی کشور در نظر گرفته شد و سال گذشته نیز کل بودجه این بخش به دو هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد اما تمام این مبلغ تخصیص نیافت.

همچنین رضا پوررجب، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان تهران از آبرسانی به حدود 250 روستای این استان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: حدود 12 مجتمع آبرسانی روستایی در سال جاری در سراسر استان در حال ساخت هستند که بیش 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گفته وی با اعتباری که در قانون بودجه کشور برای طرح‌های آب روستایی پیش‌بینی و قسط اول آن نیز پرداخت شده، مجتمع آبرسانی کوثر نیز که جزو بزرگترین مجتمع‌های آبرسانی است و سه شهرستان ری، ملارد و رباط کریم را تحت پوشش قرار خواهد داد به بهره‌برداری می‌رسد.

پور رجب با اشاره به احداث چهار مجتمع آبرسانی در منطقه پاکدشت اظهار کرد: این چهار مجتمع که در نهایت 110 روستا را تحت پوشش قرار خواهد داد، تا پایان سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد و مجتمع آبرسانی شهید تهرانی در شهر ری نیز بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مجتمع آبرسانی دماوند نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی تهران با اشاره به اعتباری که در اختیار پروژه‌های مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور قرار گرفته است، افزود: اعتبار کلی استانی و تبصره‌ها بیش از 100 میلیارد تومان بود و اعتبارات مصوب سال گذشته، حدود 46 میلیارد تومان تخمین زده شد که بیش از 80 درصد آن تخصیص و جذب شد.

باتوجه به اینکه آب یکی از حیاتی ترین و اصلی ترین رکن زندگی بشر است دولت نباید در تامین این مایه حیات حتی برای روستاییان نیز کم بگذارد و لازم است که تمام سیاست های مهم، اجرایی و عملیاتی شود تا هیچ انسانی در کشور مشکل نبود آب نداشته باشد که البته برای این موضوع نیز از ماه جاری 15 تومان در هر مترمکعب آب در قبض مشترکان اضافه شد .

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha