• سه‌شنبه / ۲۹ دی ۱۳۹۴ / ۱۰:۳۰
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 0001275524
  • خبرنگار : 71531

کدام متخصصان می‌توانند سونوگرافی انجام دهند؟

کدام متخصصان می‌توانند سونوگرافی انجام دهند؟

متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی و فلوشیپ طب مادر و جنین با تاکید بر لزوم تقویت آموزش و نظارت در این رشته، گفت: نباید با جدال‌های انحصارطلبی از هدف اصلی یعنی ارتقای سلامت جامعه باز بمانیم.

متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی و فلوشیپ طب مادر و جنین با تاکید بر لزوم تقویت آموزش و نظارت در این رشته، گفت: نباید با جدال‌های انحصارطلبی از هدف اصلی یعنی ارتقای سلامت جامعه باز بمانیم.

دکتر حمیرا وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری ادانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان اینکه در تاریخچه سونوگرافی، بخش زنان و مامایی در دنیا جزو اولین گروه‌هایی بوده که برای موارد تشخیصی از سونوگرافی بهره برده و در کشور ما نیز به همین صورت بوده است، گفت: چالش بزرگی که وجود دارد و در کتاب‌های مرجعی مانند کتاب کالن نیز آمده، این است که چه کسی سونوگرافی را انجام دهد.

وی افزود: در فصل اول این کتاب گفته شده که شایع‌ترین مسئله مورد تناقض درباره سونوگرافی، فرد انجام دهنده آن است و خود این کتاب جواب داده که منطقی‌ترین پاسخ به این تناقض این است که افرادی می‌توانند کار سونوگرافی را انجام دهند که به میزان کافی آموزش دیده باشند. بنابراین انجام این کار در کتب مرجع محدود به یک رشته نشده است.

وی با بیان اینکه در کشور ما برای هر رشته تخصصی و فوق تخصصی یک برنامه آموزشی قرار دارد، ادامه داد: برای رشته تخصصی زنان، آموزش سونوگرافی دیده شده؛ به طوری که در برنامه‌های آموزشی این گروه نوشته شده که انجام 200 سونوگرافی بارداری و 100 سونوگرافی زنان لازم است تا افراد بتوانند گواهینامه و دانشنامه پایان دوره را دریافت کنند و چه به صورت کتبی و چه به صورت مصاحبه مورد ارزیابی قرار گیرند.

وفایی درباره برنامه آموزشی پره‌ناتولوژیست‌ها نیز گفت: در برنامه آموزشی طب مادر و جنین نیز انجام 100 سونوگرافی در سه ماهه اول حاملگی، 100 سونوگرافی در سه ماهه دوم، 80 مورد در سه ماهه سوم، 80 سونوگرافی بررسی عروقی، 80 سونوگرافی لگن، انجام 50 مورد اکو و کاردیوگرافی قلب جنین، 50 مورد بایوفیزیکال پروفایل، 20 مورد نمونه برداری از پرزهای جفتی، 10 مورد نمونه‌گیری از خون جنین، شش مورد تزریق خون داخل رحمی و 50 مورد آمینیو سنتز که تحت هدایت سونوگرافی انجام می‌شود، ضروری است و فارغ التحصیلان فلوشیپ طب مادر و جنین باید این مراحل را بگذرانند.

وی با بیان اینکه وظیفه "طب مادر و جنین" تشخیص و درمان حاملگی‌های پرخطر، اداره حاملگی‌های پرخطر، تشخیص ناهنجاری‌های جنینی و اداره حاملگی‌های دارای ناهنجاری‌های جنینی است، گفت:‌ متخصصین این طب حتی درمان‌های داخل رحمی و جراحی جنین را نیز انجام می‌دهند. دستیاران فوق تخصص نازایی نیز به همین صورت است.

وی در پاسخ به اینکه چه عواملی منجر به سونوگرافی از سوی متخصصین "طب مادر و جنین" و "زنان و زایمان" می‌شود، گفت: در واقع نه تنها به دلیل کم بودن رادیولوژیست این کار انجام می‌شود، بلکه از طرفی متخصصین زنان و زایمان در تمام شهرها مقیم هستند و همچنین بر اساس طرح انطباق بهتر است یک زن سونوگرافی زن دیگری را انجام دهد. حتی در زمینه مباحثی مانند کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد ممکن است نیاز به سونوگرافی اورژانسی پیدا کنند که در این مواقع متخصص زنان بیشتر در دسترس است؛ چرا که هم از نظر تعداد نسبت به متخصصین رادیولوژی بیشتر هستند و هم در بیمارستان‌ها مقیم‌اند.

این متخصص و جراح زنان، زایمان و نازایی و فلوشیپ طب مادر و جنین در ادامه تاکید کرد: من فکر می‌کنم به جای اینکه حس انحصار طلبی و عرق رشته‌ای را داشته باشیم، بهتر است که این آموزش‌ها را در اختیار متخصصین زنان قرار داده و وزارت بهداشت نیز نظارت خوبی روی کیفیت کار داشته باشد تا بتوانیم گرهی از مشکل بیمار باز کنیم. بنابراین هدف ما باید ارتقای سلامت جامعه باشد.

وفایی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها یک سونوگرافیست که شاید یک کارشناسی علوم بهداشتی داشته باشد، کار سونوگرافی را انجام می‌دهد، گفت: البته این کارشناس آموزش‌های لازم را دیده است.

وی درباره چگونگی حل مسئله خود ارجاعی با استفاده از متخصصین زنان و زایمان در این رشته، گفت: خود ارجاعی مسئله‌ای است که درباره همه رشته‌های پزشکی ممکن است وجود داشته باشد. برای حل این مسئله نباید صورت مسئله را پاک کرد، بلکه باید نظارت را بهبود بخشیده، گاید لاین‌های مناسب تدوین کرده و اخلاق حرفه‌ای را بالا بریم. مهم این است که ایندیکاسیون‌های عینی داشته باشیم و نظارت مناسبی روی آنها انجام دهیم تا هر کاری بر اساس روند مشخص خودش پیش رود.

وی افزود: مکانیزم نظارتی ما در صورتی مناسب خواهد بود که با مطالعه دقیق ایندیکاسیون‌ها آن را مشخص کرده باشیم. در کشوری مانند انگلستان که سعی می‌کند در هزینه‌کرد سیستم درمانی دقت کند، فرمی به بیمار داده و دلایل سونوگرافی را از او می‌خواهند؛ اگر دلایل کافی داشت این کار را برایش انجام داده و هزینه آن را پرداخت می‌کنند اما اگر خود بیمار تمایل به انجام آن داشته باشد بیمه و وزارت بهداشت آن کشور هزینه‌ها را پرداخت نمی‌کند. بنابراین در کشور ما نیز اگر فرم‌های ارجاع بیمار مشخص شوند، می‌توان به راحتی میزان هزینه اثربخشی را ارزیابی کرده و هزینه‌های سیستم درمانی را کاهش دهیم.

وفایی درباره انحصار سونوگرافی در رشته رادیولوژی گفت: متاسفانه با این کار مردم ضرر خواهند کرد. معمولا همپوشانی در بسیاری از رشته‌ها وجود دارد و شاید بهتر باشد که برای ارتقای سلامت مردم به جای انحصار طلبی، آموزش‌ها و نظارت را تقویت کنیم و هر کس که آموزش کافی دید گواهی گرفته و بتواند کاری را انجام دهد و در عین حال از آنجایی که مسئولیت قانونی بر عهده اوست باید پاسخگوی عملکرد خود نیز باشد. بنابراین اگر بخواهیم در جدال‌های انحصارطلبی و خصومت آمیز بین رشته‌ای قرار گیریم که نه برای مردم و نه برای جامعه پزشکی مناسب است، ممکن است اصل هدف بهداشت و درمان یعنی ارتقای سلامت را به فراموشی بسپاریم.

وفایی همچنین ضمن ارایه پیشنهادی در این زمینه گفت: تأسیس کمیته سونوگرافی در وزارت بهداشت با حضور فعال انجمن زنان و فلوشیپ‌های مربوطه، انجمن رادیولوژی، سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت جهت ارتقای کیفیت سونوگرافی و اعطای دیپلمای سونوگرافی بر اساس ضوابط و طبق اصول علمی می‌تواند کارساز باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۲:۰۶

هيچ بقالي نمي گويد ماست من ترش است. انحصارگرايي توجيه جديد کارهاي غير علمي و بعضا سودجويانه است

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۴:۱۹

اگه راست مي گين چرا وقتي وزارت خونتون قانون داره که بابت سونوگرافي شما زناني ها نبايد پول بگيرين چندين برابر معمول از ما پول مي گيرين .من تو دوران حاملگيم توسط متخصص زنان 8 بار مجبور شدم که سونوگرافي کنم وقتي هم گفتم نمي خواهم گفتن اگه نمي خواهي ديگه به مطب من نيا . اين حرفا برا ما ديگه رنگي نداره .وقتي تو يه شهر سه تا متخصص زنانه که هر سه تاشون مي گن تا سونوگرافي رو تو مطبشون انجام نديم ديگه نيان وبراي هر ويزيتم سونو مي کن و پول جدا مي گيرن خوب امسال ما کجا برند اين کار دزدي نيست!سوء استفاده از موقعيت نيست!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۶:۱۵

چي شد درآمده راديولوژيست ها كم شده كه اتقد شلوغش كردن بشينيد كارتون رو بكنيد مگه چندتا پرناتلوژيست داريم كه انقد ترسيدين

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۶:۱۸

من ترجيح ميدم دکتر زنان منو سونو گرافي بکنه .هم راحت ترم هم در وقتم صرفه جويي ميشه هم اينکه هميشه مبلغ کمتري پرداخته ام.وقتي کسي که ميخواد منو عمل بکنه سونو گرافي ميکنه دقيقتر کار ميکنه

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۲۰:۳۸

در حال حاضر بيشتر کساني که در حال گذراندن دوره تخصصي راديولوژي هستند خانم هستند . تا دو سال ديگه مشکلي از جهت پيدا کردن راديولوژيست خانم نيست

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۶:۳۸

بسيار عالي و بجا توضيح دادن وقتي متخصص زنان اموزش ديده چرا نبايد از اين اموزش در جهت منيج بيمارانش استفاده تا مبادا منافع مادي گروه ديگه به خطر بيفته !

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۹:۲۱

باسلام به همكاران محترم متخصص زنان قضيه در ايران متفاوت از بقيه كشورهاست است در ايران از ابتداي ورود دستگاه سونوگرافي در اختيار متخصصين راديولوژي قرار گرفته است وتعداد زيادي از نخبگان پزشكي بواسطه همين امر وارد اين رشته شده اند بديهي است اگر قرار بود سونوگرافي محدود به رشته راديولوژي نباشد اين افراد وارد اين رشته نميشدند پس كسي اين كار را در انحصار خود نگرفته بلكه اكثر افرادي كه وارد اين رشته شده اند با اين زمينه اين رشته را در يك رقابت ازمون دستياري انتخاب كرده اند بحث اينكه كه ميتواند انجام دهد يا كه نميتواند نيست بحث اينست كه شما فرض نماييد شما متخصصين محترم زنان تمام سونوگرافيهاي زنان را انجام دهيد و هزينه ان را دريافت كنيد بقيه رشته ها نيز اين كار را بكنند تكليف فارغ التحصيلان اين رشته كه هشتاد درصد انان منبع درامدي غير سونوگرافي ندارند چه ميشود و اصلا چه لزومي به گرفتن اين همه دستيار راديولوژي ميباشد شما بزرگواران از بابت ويزيت و جراحي درامد داريد ولي همكاران راديولوژيست شما كه اكثرا به مراكز سي تي وام ار راهي ندارند چكار كنند كمي منصف باشيد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۸:۱۴

دوستان عزيزي که واضحا متخصص يا رزيدنت زنان هستيد و کامنت گذاشتيد (دوست عزيزي که از واژه ي پريناتولوژيست استفاده کردي) شما هم بجاي دخالت تو کار بقيه ي رشته ها سعي کنيد کار خودتون رو خوب و با کيفيت انجام بديد. پزشک مسلط و کار درست هميشه مريض داره و نيازي نداره با روش هايي که در اونها تسلط کافي نداره مردم رو تيغ بزنه.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۸:۳۱

من يك رزيدنت سال يك رشته راديولوژي هستم . به طور متوسط هر روز در بخش سونوگرافي بيمارستان مهديه حدود سي تا چهل سونوگرافي بارداري و زنان انجام ميدم ، يعني در ماه حدود هزار سونوگرافي زنان . و تازه همه اين سونوگرافي ها با نظارت استاد و رزيدنت سال بالا انجام ميشه و خيلي موارد نياز به مشورت با اساتيد برای تشخيص درست هست . چطور فقط با انجام صد يا دويست سونوگرافي متخصصين زنان فكر ميكنند توانايي انجام اين كار تخصصي را دارند ؟!؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۸:۵۲

من ترجيح ميدم پيش کسي سونو بشم که 4 سال درسشو خونده نه متخصص زناني که تو 4 سال کلا 100 تا سونو ديده .

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۸:۵۵

خانم دکتر عزيز کاملا مشخصه به فکر جيبتي. با اين حرفها شما اگر به فکر سلامت مردم هستي کار خودت رو درست انجام بده نه اينکه پاتو تو کفشي کني که برات گشاده

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۸:۵۸

چرا فرافکني ميکنيد هر شهري که متخصص زنان مقيم داره متخصص راديولوژي هم داره و راديولوژيست ها هم مقيم همه بيمارستان ها هستند واقعا سونوگرافي اينقدر براتون جذابه که حاضريد به خاطرش هر دروغي رو بگيد خوبه از فردا هم ماماها بيان سزارين رو از زناني ها بگيرن؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۹:۳۵

بحث کار تخصصي انحصارطلبي حساب نميشود،وگرنه با اين ديد هرتخصصي انحصار طلبي است.متخصصن زنان اگر دلسوز ملت بودند با پول کلان سونوگرافي را که هنوز براي آن آموزشي نديده اند انجام نميدادند. شرم آورترين حربه بازي با کلمات اين چنيني است.اميدوارم بيداري ملت مانع از چنين سوء استفاده هايي شود.هرچند اگر نشود بايد به حال اين ملت فقط افسوس خورد.

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۱۹:۴۷

شما اگر سعي کنيد که رشته خودتون رو ياد بگيريد اينقدر پرونده هاي ديه رو دوشتون سنگيني نخواهد کرد.اين ژستا رو بذاريد کنار، حداقل براي منافعتون خودتون رو از مردم عادي نشون نديد، جرات داشته باشيد.شما بيماري هستي که با هزينه کمتر پيش متخصص زنان سونو شدي؟! اگر فکر مردم بوديد هر روز التماس راديولوژيست نمي کرديد براتون گزارشي بنويسه که بيمارو سزارين کنيد! حالا کسي نميدونه خودمون که ميدونيم. خيلي دل خوش نکنيد به اين که کاراتون بدون نظارت ميمونه.راديو تا جون در تنش هست جلوي شما مي ايسته

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۲۰:۴۵

متاسفانه ما متخصصين زنان به دليل مشغله كاري انقدر در موردحق انجام سونوگرافي منفعلانه عمل كرديم كه باعث شديم راديولوژيست هاي محترم گستاخي و زياده خواهي رو تا جايي برسونن كه بفرمايند فوق تخصصين پره ناتال هم ديگه سونو نكنن.!!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۲۹ ۲۱:۳۳

متخصص زنان پنج تا پنج تا بيمار را با هم ويزيت ميكنن ديگه چطور وقت سونوگرافي ميكنن كه سررشته اي هم ازش ندارن؟حتما براي پوله ديگه ،اگه مجاني بود عمرا سونو ميكردن؛همون بهتر كه وزارتخونه باهاشون برخورد كنه تا وقتشون را بذارن واسه مريض نه سونوگرافي الكي

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۰۶:۴۸

سلام من خاله ام متخصص راديولوژي است زماني كه انها براي سو نو نبلغی مي گرفتند، متخصص زنان من علاوه بر آن، ويزيت هم براي سونوگرافي مي گرفت و وقتي گفتم مايلم سونو را جاي ديگه انجام بدهم منشيشون گفت پس براي زايمان هم پزشك ديگري را انتخاب كن چون تمايل داشتم در بيمارستان مجاور خانه‌مان زايمانم انجام بدهم و اين پاسخ همه متخصصين زنان آن بيمارستان همين بود نهايتا به اجبار همون متخصص اولي را انتخاب كردم و در طي حاملگي چندبار توسط ايشان سونو شدم و چند بار هم مرا به بيرون ارجاع دادند كه نزد خاله ام سونو شدم. ايشان به من ميگفت متخصصين زنان براي سونو حق دريافت وجه ندارند ولي وقتي مريض چاره اي ندارد و وزارتخانه هم هيچ نظارتي ندارد چكار ميشه كرد بيچاره ما مريضها

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۰۷:۱۰

خانم دكتر عزيز چه نظارتي وقتي قانونا اجازه پول گرفتن نداشتيد چون مي دونستيد مريض بيچاره چاره اي ندارد تا چند برابر براي سونو پول گرفتيد بدون اينكه حتي يك دستخت به بيمار بدهيد و وزارتخانه هم يا نخواست يا نتونست جلوتون را بگيره واي به حالي كه مجوز هم بگيريد خدا به داد ما برسد

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۰۷:۳۳

من اصلا از مطرح كردن اين سوال از جانب شما تعجب مي كنم. من پزشك عمومي هستم. وقتي پزشكي تنها كارش تصويربرداري است و هر روز صدها تصوير سونوگرافي يا سيتي و ام آر آي بيماريهاي مختلف را ميبيند هنگام ديدن جنين بهتر مي تواند قضاوت كند يا متخصص زناني كه در بايد زايمان طبيعي و سزارين و معاينه و... انجام بده و فقط تو دوره چندساله رزيدنتي صد تا سونو حاملگي كرده كه برابر است با يكروز سونو راديولوژيستها من موندم چند تا كليه سالم ايشان ديده كه مي خواهد در جنين كليه پلي كيستيك تشخيص بدهد. آيا زناني هيچ تا سونومغز نوزاد انجام داده كه ميخواهد در جنين اژنزي و هيدروسفالي و... را تشخيص بدهد؟ آيا گرافي اندام را دايما جواب ميزنه كه وقتي ميخواهد اندامهاي جنين را سونو كنه بتونه داورفيسم و انواع ان را تشخيص بده و ..... من كه بعيد ميدونم تازه وقتي راديولوژيست هست چرا زنان؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۵:۰۵

به نظر شما علم راديولوژيستي كه چند سال درسش را خواندن و جزو دروس اصليش سونوگرافيست و از ابتدا اشنا با مباني فيزيك و علم سونوگرافي شده با كسيكه دوره كوتاه مدت سونو رو گذرونده قابل قياس است ؟؟؟

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۶:۵۰

واقعا برا اين مردم متاسفم. چطوري با 100 تا سونو اينا کاربلد شدن. اونوقت واسه هر سزارين 2 ميليون ميگيرن بسشون نيست!!

avatar
۱۳۹۴-۱۰-۳۰ ۱۷:۵۱

اگه زناني ها بخوان سونو بکنند فردا اورولوژي ها و جراح ها و داخلي ها هم مي خوان اينکار رو انجام بدن . کار رو بايد دست کاردانش سپرد.

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۰۱ ۱۴:۱۳

سونوگرافي رو سه ماه دوره ببيني ياد ميگيري

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۰۲ ۲۱:۴۳

کساني که در دوره فلوشيپي يا فوق تخصص دوره سونوگرافي را آموزش مي بينند (فوق تخصصين پريناتولوژي نه متخصصين زنان) مي توانند سونوگرافي مربوط به زنان حامله راانجام دهند. اولا تعداد اين فوق تخصص ها خيلي کم مي باشد در ثاني جهت سلامت مادر و نوزاد نتيجه بهتري دارد .در ضمن تا چند سال گذشته نوار عصب و عضله را فقط متخصصين توانبخشي انجام مي دادند .در 7 سال گذشته متخصصين نورولوژي نيز نوار عصب و عضله را نيز انجام مي دهند.آيا درآمد توانبخشي ها کم شده است؟

avatar
۱۳۹۴-۱۱-۰۴ ۰۱:۳۱

راديولوژيستها با عبارات ردگم کن مانند "اجحاف به بيماران" به شعور مخاطب توهين ميکنند. دليل مخالفتشان صرفا ترس از دست دادن درآمد است . طبق قانون پزشک ميتواند از هر وسيله تشخيصي استفاده کند. بهترين قاضي خود بيمارانند. چنانچه ببينند که غير راديولوژيست، سونو بلد نيست و "گران ميگيرد" و يا غيرضروري سونو ميکند، نزد او نخواهند رفت و خودبخود مطبش کساد ميشود. اما وقتي بيمار باشعور ميبيند که کيفيت سونو غير راديولوژيست بهتر از راديولوژيست است او را ترجيح ميدهد. در ساير کشورها نيز غير راديولوژيستها سونو ميکنند از جمله در اتريش و آلمان تقريبا هيچ غيرراديولوژيستي نيست که سونو رشته خودش را انجام ندهد. در آمريکا نيز انجمنهاي تخصصي رشته هاي مختلف، از انجام سونو توسط غيرراديولوژيست حمايت ميکنند. هر کسي ارگانهاي رشته خود را بهتر از راديولوژيست ميشناسد و به علاوه، با گرفتن تاريخچه طبي، در جريان مشکلات بيمار است و سونو را با در نظرداشتن يافته هاي ويزيت انجام ميدهد و اين به نفع بيمار نيز هست. طبيعتا در هر صنفي تعدادي خلافکار هستند که قانون با آنها برخورد ميکند و جاي نگراني نيست.