• چهارشنبه / ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ / ۰۱:۱۵
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1400021208429
  • خبرنگار : 71038

یک دیپلمات پیشین کشورمان مطرح کرد

اراده "محمد بن سلمان " جهت تغییر فضای فعلی بین ایران و عربستان

اراده "محمد بن سلمان " جهت تغییر فضای فعلی بین ایران و عربستان

یک دیپلمات پیشین کشورمان اظهار کرد: اظهارات اخیر "محمد بن سلمان" حکایت از تلاش او برای نشان دادن اراده جهت تغییر فضای فعلی بین ایران و عربستان است.

مجتبی امانی در گفت‌وگو با ایسنا، در ارتباط با اظهارات اخیر محمد بن سلمان در ارتباط با تمایل این کشور برای بهبود روابط تهران – ریاض و همچنین برخی از اخبار منتشر شده مبنی بر انجام مذاکراتی بین مقامات ایران و عربستان در بغداد تصریح کرد: آنچه که تا کنون از طرف محمد بن سلمان بیان شده حکایت از تلاش او برای نشان دادن اراده جهت تغییر فضای فعلی بین ایران و عربستان است. در مقابل مقامات ایرانی نیز چه قبل و بعد از این اظهارات همواره بر اهمیت گفت وگو با عربستان تاکید کرده اند و سخنگوی وزارت خارجه کشورمان نیز اخیرا اعلام کرده که ایران از هر گونه تحول در روابط دو کشور استقبال می کند.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر با بیان اینکه ایران بارها اعلام کرده که آماده گفت وگو و همکاری منطقه ای با کشور عربستان است اظهار کرد: اخباری در ارتباط با رایزنی مقامات دو کشور مطرح شده ولی از کم و کیف آن اطلاعی وجود ندارد و ادامه این گفت‌وگوهای احتمالی می‌تواند به نوعی تکمیل کننده مسائلی باشد که اخیرا از سوی مقامات دو کشور برای بهبود روابط مطرح شده است.

امانی با تاکید بر اینکه موارد اختلافی بین ایران و سعودی زیاد است، افزود: سعودی ها طی سال های اخیر به صورت گفتاری و عملی اقدامات زیادی علیه ایران کرده اند و به عنوان قدم اول برای بهبود روابط باید شاهد کاهش این اقدامات در صحنه جهانی باشیم تا بتواند این گفتار مثبت که از سوی همه مورد استقبال قرار گرفته در صحنه عمل نیز تفسیر و اجرایی شود تا دو کشور بتوانند گام های بعدی را به صورت جدی‌تر بردارند.

این دیپلمات پیشین کشورمان همچنین به اقدامات سعودی جهت ایجاد محور علیه ایران در منطقه و حمایت از گروه های تروریستی اشاره و  تصریح کرد: در طی سال های اخیر اقداماتی که سعودی ها در یمن انجام داده اند دل هر انسانی را به درد می آورد و اگر ایران شاهد این باشد که سعودی ها اقدامات شان در یمن را متوقف و تلاش کنند که یک دولت مبتنی بر اراده مردم  در این کشورایجاد شود از این موضوع استقبال خواهد کرد و سعی می کند در این فرآیند کمک کند.

رئیس پیشین دفتر حافظ منافع ایران در مصر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه ممکن است سعودی ها توقعاتی از کشور ما داشته باشند و به نظر می رسد این توقعات را بتوانند به راحتی در گفت وگوهای دو طرفه یا چند طرفه بیان کنند گفت: به نظر می رسد این مشکلات قابل حل است.

وی در پایان  اظهار کرد : اگر سعودی ها از دشمنی با مردم ایران دست بردارند این موضوع باب همکاری های زیادی را بین دو کشور باز می کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۰۵:۰۷

بعد از آمريکا و اسرائیل ، ال سعودی بدترین دشمن جمهوری اسلامی ایرانه .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۵:۰۷

توهم دوست و دشمن را نمیشناسی که اینطوری صحبت میکنی.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۰۸:۴۶

ایران چطور می تواند قول بدهد جلوی تندروان داخلی و آتش زنان سفارت را بگیرد..!!!؟

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۴:۳۴

عربستان بزودی بدست مجاهدان اسلام خواهد افتاد جای شک و تردید نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۰۹:۵۳

افراد خودسری که به سفارت عربستان حمله کردن و آتیشش زدن،ضمانت میدن که دیگه از این حماقتها نکنن؟!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۴:۲۹

شما هم ضمانت میدی این رابطه مثل فرجام بی فرجام نشه. تا قبل این شعارتون این بود که عرب نمیپرستید حالا چی شده.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۳:۰۸

بن سلمان و سعودی‌ها اراده‌ای از خودشون ندارن. الان اگه ترامپ رای آورده بود به تنش آفرینی ادامه میداد ولی چون حامی اصلیشو از دست داده میخواد تنش‌زدایی کنه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۲:۰۱

احسنت

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۳:۱۲

با شتر پیوند زدن عاقبتش اینه وقتی شتر بلند شد گربه آویزون میمونه

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۵ ۱۳:۱۶

اراده بن سلمان برای تسلیم در برابر ایران! مطمئنی....!

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۴:۱۷

روبهک از ناتوانی مهربان گردیده است.

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۴:۳۱

یمن رو نتونستم جمع کنن اونوقت در برابر ایران احتیاج به اراده نداره لوله میشه به راحتی آب خوردن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۳:۳۶

عبدالله جان اگه عربستان قول بده بعد از اون دوتا نوجوان بیگناه به تو تجاوز نکنه ماهم قول می دیم آتیشش نزنیم. وگرنه ما روی تو وامسال تو حساسیتم. حالا کار به اقدامات قبلیشون روی تو نداریم

avatar

این آقا مگه نمی گفت جنگ سوریه رو داخل ایران میکشیم ...چی شده دنبال سازشه ...این حیوانات فقط زبون گلوله فقط میفهمن چیزی بنام دیپلماسی نمی‌فهمم..میدان قوی باشیم این حیوانات خودشون میان برای سازش ...روحش شاد سردار سلیمانی .. ..با لب خند زدن نمیشه با این حیوانات مذاکره کرد ..

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۹:۰۷

پدرخوانده ی اینها زد زیر برجامت ، اینقدر ساده نباشید قدر مقاومت مردم را بدونید هوا ورتون نداره .

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۹:۲۶

حالا که این همه از دشمنی با همسایه ها سود بردیم آشتی رو هم تجربه کنیم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۰۹:۵۸

چی شد تا خبر از مذاکرات وین اومد عربستان خواست پیش دینی کنه ؟؟؟!!! ‌اینها هم شدن روسها که تا بتونن سنگ اندازی کنند و دیگران ساکت بمونن

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۱:۱۷

اونا وهابی هستن حتی از اون شال رو سر همشونم مشخصه نسل در نسل ارث رسیده وهابیت بهشون تو دین وهابیت برای مرده اشک ریختن حتی پیامبر و امام حسین و چیزی درخواست کردن ازشون و سرقبر مرده رفتن و... کفر و خونت حلاله همون جورکه ۱۰۰۰ نفر تو حج کشتن عمدی بوده چطور بعد ۱۰ سال هیچ اتفاقی نیفتاده تومکه این چیکارش میکنین؟

avatar

مگراین وهابیهای داعشی ومرتجع منطقه سعودی ضد شیعه نیستند ماباانها چه رابطه ای داریم این دشمن اصلی ما که توسط امریکا برای سرکوب انقلاب اسلامی بمیدان می اید از مسعولین متعهد وانقلابی مواظب باشید

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۲:۰۹

ایران اگرکشورقدرتمندی بودازسالهای پیش بایستی عربستان رابه خودش جذب می کرد ونبایدمنتظربماندتاعربستان این کارراانجام بدهدچون اتحاددوکشوربه نفع خاورمیانه مخصوصا ایران وعربستان است

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۶ ۱۳:۲۶

برای نجات مردم یمن هم که شده بایداین آشتی صورت بگیرد