• سه‌شنبه / ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400051913921
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۱۹ مرداد

تردیدها درباره طرح ساماندهی فضای مجازی/تکذیب یک ادعا/تبرئه مرتضوی

تردیدها درباره طرح ساماندهی فضای مجازی/تکذیب یک ادعا/تبرئه مرتضوی

طرح ساماندهی فضای مجازی/ تکذیب ادعایی درباره حقوق بازنشستگی روحانی/ آخرین خبر از پرونده سعید مرتضوی از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، تقاضای جمعی از نمایندگان برای لغو رسیدگی به طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت.

در این جلسه رای‌گیری برای لغو این طرح به صورت استمزاجی صورت گرفت و نمایندگان با آن موافقت کردند.

اما این موضوع در جلسه علنی هم مطرح شد و نمایندگان بر بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی در کمیسیون مشترک اصرار کردند و پس از بررسی های لازم، مجلس با درخواست عده‌ای از نمایندگان به منظور لغو بررسی این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی مخالفت کرد.

سید نظام الدین موسوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم  توضیحاتی را درباره تفاوت نظر استمزاجی نمایندگان در خصوص لغو اصل ۸۵ شدن طرح صیانت از حقوق کاربران و مصوبه امروز مجلس ارائه و تاکید کرد که در جلسه غیر علنی چیزی تصویب نمی کنیم. آنچه قانون مشخص می کند در جلسه علنی است و مصوبه مجلس در مرعا و منظر مردم انجام می شود.

در همین جلسه مجتبی توانگر به عنوان نماینده متقاضیان درخواست لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی در فضای مجازی براساس اصل ۸۵ قانون اساسی تاکید کرد: بنده با تک تک طراحان این طرح صحبت کردم و همه این عزیزان از دلسوزان نظام هستند اما با همفکری که داشتیم مصلحت نیست که این طرح براساس اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی شود. مجلسی که شعار شفافیت و بهبود وضعیت معیشتی و کرامت به مردم داد چرا می‌خواهد بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی را به تاریکی ببرد؟

اخبار دیگر مرتبط با طرح ساماندهی فضای مجازی را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

اظهارات موافقان و مخالفان لغو بررسی طرح صیانت در قالب کمیسیون مشترک

طرح ساماندهی فضای مجازی با تفاوت یک رای در کمیسیون مشترک باقی ماند

اختیار نظارت بر فضای مجازی از مجلس سلب می‌شود

***

ادعای یکی از نمایندگان مجلس درباره حقوق بازنشستگی حسن روحانی از سوی دفتر رئیس‌ دولت تدبیر و امید تکذیب شد که این خبر هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

این دفتر در اطلاعیه خود تاکید کرده که عدد ۳۵۰ میلیون تومان حقوق ماهیانه که نماینده مورد نظر ادعا کرده، چنان بزرگ و اغراق‌آمیز است که بعید است کسی در کذب بودن آن تردید کند. 
 
در پی زیر گرفتن دو زن بدلیل بد حجابی در ارومیه هم  معصومه پاشایی بهرام نماینده مردم مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامیدر صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: پاسخ قضایی محکم به رفتارهای طالبانی درس عبرتی برای آنانی است که می خواهند امنیت اجتماعی ⁧‫زنان‬⁩ را خدشه دار کنند.

از دیگر اخبار پربازدید امروز توضیحات وکیل مدافع سعید مرتضوی از تبرئه موکلش از اتهام معاونت در قتل بود.

سعید ایوبی با اشاره به اینکه دیوان عالی کشور موکلم را از معاونت در قتل در اعتراضات سال ۸۸ تبرئه کرد، افزود: استدلال قاضی شعبه یک دیوان عالی این بوده که" انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به‌خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نام‌برده که عملا در اقدامات مورد نظر دخیل بوده‌اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند." همچنین در بخش دیگری از رأی نیز آمده که سعید مرتضوی در دادنامه صادرشده در تیرماه سال جاری، از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی نیز تبرئه شده و به این ترتیب، اساس و مبنای اتهام معاونت در قتل منتفی شده است.

نامه رئیس جمهور برای مسکوت ماندن طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی هم از پربازدید های امروز بود که محمد رضا رضایی کوچی با اشاره به این نامه توضیح داد:‌ با وجود اینکه روز یکشنبه گزارش کمیسیون عمران در خصوص کلیات طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در صحن مجلس قرائت شد و قرار بود امروز موافقان و مخالفان نظرات خود را ارائه کنند و این طرح بررسی شود اما این طرح از دستور کار مجلس کنار رفت. 

رئیس کمیسیون عمران مجلس افزود: آقای رئیسی طی نامه ای خواسته اند که این طرح فعلا مسکوت مانده و سال آینده مطرح شود. با توجه به اینکه یکی از شعارهای ایشان ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی بود، اگر وزارت مسکن ایجاد نشود این کار به سادگی انجام نخواهد شد.

اعلام وصول استعفای علیرضا زاکانی توسط رییس مجلس شورای اسلامی هم از دیگر اخبار پرمخاطب بود که قالیباف در این باره گفت: در اجرای ماده ۹۱ آیین نامه داخلی مجلس درخواست استعفای آقای زاکانی اعلام وصول شده و در دستور کار قرار می گیرد.

همچنین گزارش کامل ایسنا از جلسه علنی امروز (سه شنبه) نوزدهم مرداد ماه ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی را می توانید اینجا بخوانید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha