• یکشنبه / ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ / ۱۵:۰۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 1400053121598
  • خبرنگار : 71381

بسته اخبار سیاسی ۳۱ مرداد

تحولات افغانستان/وزیرخارجه ژاپن در ایران/ادامه بررسی صلاحیت‌ها

تحولات افغانستان/وزیرخارجه ژاپن در ایران/ادامه بررسی صلاحیت‌ها

تحولات افغانستان/ بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی در مجلس/ سفر وزیر خارجه ژاپن به تهران/ کرونا ویروس از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، ارزیابی یک کارشناس مسائل افغانستان درباره رویکرد جامعه جهانی نسبت به تحرکات" احمد مسعود" پسر "احمدشاه مسعود "در دره پنج شیر افغانستان برای مقابله با طالبان در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

نوذر شفیعی درمورد اخبار منتشر شده مبنی بر درخواست کمک احمد مسعود از برخی از کشورهای اروپایی برای مبارزه با طالبان گفت: اگر طالبان به عنوان بخشی از قدرت در افغانستان به اصول و هنجارهای رایج در افغانستان تن ندهد و بخواهد به مانند ادوار گذشته عمل کند و دیگر گروه ها را از ساختار قدرت حذف کند به طور طبیعی  با مخالفت های جدی در عرصه داخلی و جهانی روبرو خواهد شد و ممکن است برخی از کشورها از گروه های فعال مسلح در افغانستان برای مقابله با طلبان حمایت کنند .

وزیر امور خارجه پاکستان هم اعلام کرده است که به منظور رایزنی درباره اوضاع افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان از روز ٢٤ اوت (دوم شهریورماه) به ایران و چند کشور دیگر همسایه افغانستان از جمله تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان سفر خواهد کرد.

نمایندگان مجلس که از صبح روز گذشته جلسات خود را به منظور بررسی برنامه های پیشنهادی دولت سیزدهم و همچنین صلاحیت وزرای پیشنهادی آغاز کرده اند، پس از بررسی کلیات برنامه های دولت وارد بررسی صلاحیت وزرا بر اساس حروف الفبا شدند و بر این اساس وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش اولین وزیری بود که صلاحیتش مورد بررسی قرار گرفت.

در جلسه علنی امروز مجلس هم، ادامه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستورکار قرار گرفت که عیسی زارع پور در این جلسه با بیان اینکه افتخار می‌کنم که دغدغه ساماندهی، حمایت و حضور پرقدرت در فضای مجازی را داشته‌ام، گفت:‌  قول می‌دهم ظرف چهار سال آینده شبکه ملی اطلاعات را در طی زمانبندی معینی که از سوی شورای عالی فضای مجازی تعیین شده جهت پیشبرد امورات کشور راه‌اندازی کنم.

گزارش ایسنا از بررسی صلاحیت عیسی زارع پور،‌ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات و نظرات مخالفان و موافقان را می توانید اینجا بخوانید.

در ادامه جلسه علنی مجلس، حجت الاسلام سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات ضمن دفاع از برنامه های خود ابراز امیدواری کرد که با حمایت، توجه و اتکا به آرای مردم و حمایت های مجلس بتوانیم قدم های جدی تر، حساس تر، تخصصی تر و پیچیده تر در اجرای ماموریت های امنیتی نظام برداریم.

حسین میرزایی نماینده اصفهان به عنوان یکی از مخالفان او با اشاره به اینکه این روزها خبرهایی مبنی بر تایید جناب حجت الاسلام آقای خطیب از سوی حضرت آقا مطرح و زبان‌های مختلف بیان شده است گفت: یعنی تصدی صندلی وزارت اینقدر ارزش دارد که کسانی به نایب ولی زمان خود نسبت دروغ می‌دهند تا نمایندگان محترم را دچار خطای محاسباتی و تصمیم گیری کنند.

محمد باقر قالیباف در پاسخ به این اظهارات توضیح داد که در این باره آقای رئیسی گفته که از باب وظیفه قانونی وزرای حوزه مسائل امنیتی، دفاعی و سیاست خارجی را خدمت آقا مطرح کرده و ایشان هم موافقت کردند. روال در دولت‌ها اینگونه بوده که آنها وزرای مربوط به این حوزه‌ها را با هماهنگی معرفی می‌کردند و تنها مربوط به این دوره نیست. حالا اگر کسی از جایی نسبتی می‌دهد حرف اضافه است. 

همچنین حسین جلالی نماینده مردم رفسنجان به عنوان مخالف دیگر خطیب از عملکرد وی در اتفاقات سال ۸۸ انتقاد کرد و گفت: رئیس مجلس مطرح کرد که لیست ۱۹ نفره وزرای پیشنهادی خدمت رهبر معظم انقلاب ارائه می شود و رهبری مخالفت نفرمودند و ورود نکردند؛ در این لیست که به فرمایش رئیس، مجلس رهبری تاکید کرده اند آقایان باغ گلی، زلفی گل، سجادی و مابقی وزرا هستند.

رییس مجلس شورای اسلامی به اظهارات جلالی در خصوص لیست وزرایی که به تایید رهبری رسیده است نیز پاسخ داد و گفت:‌ خدمت حضرت اقا بودم ایشان فرمودند که [من جز در وظایفی که در قانون اساسی بر عهده من می‌باشد به امورات دیگری در بخش اجرایی و دولت دخالت نمی کنم] همینطور که اقای رییسی اشاره کردند  ایشان با حضرت آقا مشورت کردند و تایید ایشان را در خصوص اسامی وزرا کسب کردند، دفاع و امینت داخلی و خارجی بر اساس قانون اساسی بر دوش رهبری می‌باشد، البته ممکن است رییس دولت در خصوص مابقی وزرا هم مشورت بگیرد، گاها در حوزه های فرهنگی هم مشورت گرفته می‌شود، خود آقای رییسی اشاره کردند که من نسبت به وزرای فرهنگی هم نظر ایشان را کسب کردم که این نظر، نظر مشورتی می‌باشد.

گزارش ایسنا از بررسی صلاحیت سید اسماعیل خطیب وزیر پیشنهادی اطلاعات و نظرات مخالفان و موافقان را می توانید اینجا بخوانید.

همچنین گزارش ایسنا از بررسی صلاحیت احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی اقتصاد و نظرات مخالفان و موافقان را می توانید اینجا بخوانید.

پس از اتمام بررسی صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی در مجلس، رای گیری برای وزرای پیشنهادی انجام می شود که پیش بینی می شود رای گیری روز سه شنبه انجام شود.

در پی اعلام خروج تعدادی از ویال‌های خالی واکسن کرونا و سوءاستفاده از آنها توسط اشخاص خاطی، دیوان محاسبات کشور در جلسه ای با حضور مدیرکل حراست وزارت بهداشت، مدیرکل بازرسی وزارت بهداشت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز و معاونین وی و رئیس بیمارستان کوثر (محل خروج ویال‌های خالی) به موضوع ورود کرد که در این جلسه ضمن بررسی مراحل امحای ویال‌های استفاده شده واکسن کرونا، نقاط ضعف این مراحل شناسایی و با توجه به اهمیت موضوع و لزوم ادامه فرآیند واکسیناسیون عمومی کشور و جلوگیری از سوءاستفاده اشخاص فرصت طلب و سودجو، مواردی به تصویب رسید.

دیگر اخبار مرتبط با کرونا را می توانید در لینک های زیر بخوانید.

تسهیل واردات واکسن توسط بخش خصوصی به دستو ر رییس جمهور

واکسن نورا طی چند ماه آینده به مرحله نهایی می رسد

یادداشت میرسلیم درباره «درس های کرونا»

واکسن های اهدایی از صربستان باید قبل از استفاده بررسی شود

***

با مداد امروز موته‌گیتوشیمیتسو وزیر امور خارجه ژاپن وارد تهران شد و قرار است در جریان سفر خود به کشورهای خاورمیانه با مقامات ایرانی ملاقات کرده و در خصوص روابط دوجانبه، مسائل خاورمیانه و موارد دیگر گفت‌وگو و رایزنی کند.

وزیر امور خارجه ژاپن در جریان سفر دو روزه خو که به دعوت وزیر امور خارجه ایران صورت گرفته است با  محمد جواد ظریف  در محل  وزارت امور خارجه دیدار کرد.

ظریف در توییتی به محورهای دیدارش با همتای ژاپنی در خصوص تقویت روابط دوجانبه، چگونگی احیای برجام ‌و شرایط فاجعه‌بار دست‌ساخته ایالات متحده در افغانستان اشاره کرد و نوشت نکه احتمالا این آخرین دیدار او با یک همتا در کسوت وزیر خارجه ایران باشد.

به گفته سعید خطیب زاده این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم  از اهمیت بالایی برخوردار است و در پاسخ به سفر سال ۱۳۹۸ دکتر ظریف به توکیو انجام می شود.  

همچنین سید ابراهیم رئیسی در دیدار وزیر امور خارجه ژاپن با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن خاطرنشان کرد: تاخیر در آزادسازی دارایی های ایران در بانک های ژاپنی توجیه پذیر نیست.

بر اساس برنامه ریزی انجام شده وزیر امور خارجه ژاپن همچنین با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha