• پنجشنبه / ۷ بهمن ۱۴۰۰ / ۰۷:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 1400110604736
  • خبرنگار : 71429

تخریب بنای قوه قضائیه و چند پرسش

تخریب بنای قوه قضائیه و چند پرسش

یک کارشناس مسایل حقوقی گفت: در رابطه با تخریب بنای مربوط به دستگاه قضا، اگر حکمی از قبل صادر شده و این حکم بلااجرا مانده و رییس قوه قضاییه دستور اجرای حکم را دادند، سمعا و طاعتا ولی اگر حکمی صادر نشده و دستور تخریب بنا را دادند، باید مراحل قانونی آن طی شود.

نعمت احمدی در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با سخنان اخیر رئیس قوه قضائیه دایر بر وجود یک رویه نادرست، غیرمنطقی و هزینه‌زا در زمینه تخریب و قلع و قمع ابنیه غیرمجاز گفت: اجرای قانون در هر سطح و نسبت به هر موضوعی هم واجب و لازم و هم پسندیده است. 

وی افزود: اینکه یک مجموعه ای در یک جایی من غیر حق و بدون اذن قانونی ساخته شده باشد و ۵۰ سال از ساخت آن  گذشته باشد؛ این پرسش را پیش می آورد در ابتدایی که ساخت و ساز شروع شده، چه مجوزاتی داشته است؟ آیا بدون اذن و اجازه ساخته شده و با زوری که وزارت دادگستری وقت داشته، ساخته شده یا اینکه مجوزاتی را گرفته است؟ اگر مجوزاتی را گرفته است، آیا این مجوزات ابطال شده است یعنی قانون که عطف مابه سبق نمی شود. 

این حقوقدان تصریح کرد: حاشیه رودخانه ها از نظر محیط زیست قاعدتا باید جزو منابع ملی باشد و کسی آنرا تصرف نکند و سواحل دریاها تصرف نشود ولی ما آلان معضلی داریم و در هر کجایی که می رویم سواحل توسط نهادهای حکومتی تصرف شدند و از دسترس مردم خارج هستند از جمله شمال و جزایر و جنوب ایران.

این وکیل دادگستری یادآور شد: اخیرا در سفری که به بوشهر داشتم شاهد این مساله بودم که اکثر بخش های ساحل بوسیله نهادهای دولتی تصرف شده و بعضی جاها هم رفع تصرف کردند. این یک بخش آن است که باید برمبنای قانون باشد.

وی ادامه داد: دیگر اینکه آیا رییس قوه قضاییه این اذن و اجازه را دارد که دستور دهد مکانی تخریب شود؟ خیر. زیرا شرح وظایف رییس قوه قضاییه در قانون اساسی و قوانین دیگر آمده است. اگر حکمی از قبل صادر شده و این حکم بلااجرا مانده دستور اجرای حکم را دادند، سمعا و طاعتا ولی اگر حکمی صادر نشده و دستور تخریب بنا را دادند، باید مراحل قانونی آن طی شود؛ هرچند بنا بدون اجازه قانون ساخته شده یا اگر با اجازه قانون در زمان خود ساخته شده و الان شرایط از نظر محیط زیست بگونه ای است که باید تخریب شود؛ باز هم باید مراحل قانونی طی شود. زیرا اگر ما اجازه دهیم یک عمل مباح یا درستی از مسیر غیرقانونی انجام شود و مراجع قضایی را حذف و دستور را اجرا کنیم در آینده می بینید رییس دیگری دستور می دهد جای دیگری تخریب شود.

احمدی در پایان گفت: معتقدم عمل پسندیده اما مطابق با قانون است. اگر حکم داشته درست بوده و در غیر این صورت اجازه ندهیم چنین رویه و روالی با "دستور" نه اجرای قانون عملی شود.

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۰۹:۱۴

واقعا درست می فرمایید اقشار حقوقی از این عمل اقناع نشد ایا دستور می تواند جای مراحل قانونی را بگیرد ؟؟؟؟

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۱۰:۱۰

درود بر این حقوقدان گرانقدر احسنت به شجاعت شما که بدون ترس حقیقت را بیان می کنید

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۱۰:۱۱

همانطور که ریس قوه در زیر مجموعه خود میتواند دستور احداث ساختمان برای دادگستری ها بدهد میتواند دستور تخریب هم بدهد این مغایر قانون نیست

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۱۰:۱۶

کاملًا پیداست داری از یه جایی میسوزی!

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۱۴:۴۵

ایشون بهتر. در مورد. ریس عدلیه. اظهار نظر نکنه. چون. اگه. نظر ایشون محق. بود رهبر ایشون را رئس عدلیه. میکرد. وانگهی. مثل اینکه. ایشون هم. چندین. ویلای. ساحلی و جنگلی. مخفی داره. که میترسه. کار به همین منوال. پیش بره. اموالش. شناسایی و تخریب بشه بیشتر. به نظر میاد نگران. جیب. مبارکشون. هستن تا رعایت. قانون.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۷ ۲۱:۱۲

جناب شما کجا ویلا ساختی نگرانی

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۸ ۰۰:۲۸

مواردی که ایشان گفتند کاملاً منطقی و قانونی است ولی ظاهراً دستور رئیس قوه قضائیه در خصوص تخریب ویلایی جاده چالوس غیر قانونی بوده است شاید با این رویه مسول بعدی دستور ساخت آن را بدهد.

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۰۸ ۱۹:۱۶

داداش شما کاسه داغ تر از آش نباش ... خواهشا