• سه‌شنبه / ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 1401092919607
  • خبرنگار : 71579

یک تحلیلگر کویتی در گفت‌وگو با ایسنا:

برگزاری مجمع گفت‌وگوی تهران بیانگر اهتمام ایران به ایجاد روابط سازنده است

برگزاری مجمع گفت‌وگوی تهران بیانگر اهتمام ایران به ایجاد روابط سازنده است

یک استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی کویتی در اظهارتی به اهمیت روابط ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس پرداخت.

عبدالرضا علی اسیری، استاد دانشگاه و تحلیلگر کویتی روز (دوشنبه) در حاشیه سومین مجمع گفت‌وگوی تهران (TDF ۲۰۲۲) که در مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه برگزار شد در گفت وگو با ایسنا در خصوص این نشست گفت که این نشست نشان دهنده اهتمام ایران به گفت وگو و ایجاد روابط سازنده است، زمانی که یک مسئول ایرانی اظهارنظری می کند ارزش و اعتبار ویژه ای دارد، تمام دنیا یک طرف و ایران یک طرف دیگر است. در این نشست شخصیت های سیاسی و آکادمیک از کشورهای مختلفی حضور داشتند و به نظر می رسد که نشست تهران یک نشست بسیار جدی است.

وی درخصوص روابط ایران و کویت گفت که کویت از نظر تاریخی جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ ایران دارد و بهترین دلیل برای این امر وجود بازاری به نام بازار کویتی ها در تمام شهرهای ایرانی از 70 تا 80 سال پیش است. روابط و تبادلات میان ایران و کویت از قدیم بوده است و بسیاری از کویتی‌ها برای زیارت اماکن مقدس به ایران می آیند اما متاسفانه برخی مسائل سیاسی بر این روابط تاثیر گذاشته است.

وی در ادامه درخصوص روابط ایران با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و امکان گسترش این روابط تاکید کرد که کلید اصلی نزدیک کردن کشورهای عربی خلیج(فارس) با ایران نزدیک شدن روابط تهران و ریاض است، درست است که اکنون برخی کشورها مانند کویت، قطر و عمان روابط ویژه ای با تهران دارند اما کلید اصلی حل تمام مشکلات، روابط ایران و عربستان است.

این تحلیلگر کویتی خاطرنشان کرد که با نزدیک شدن روابط ایران و عربستان یخ روابط کشورهای عربی خلیج(فارس) با تهران باز می شود در غیر این صورت امکان این امر کمتر است، ممکن است که روابط محرمانه ای میان این کشورها ایجاد شود اما با نزدیک شدن روابط تهران و ریاض اوضاع فرق خواهد کرد.

وی در پایان تاکید کرد که هم ایران و هم کشورهای عربی به این امر نیاز دارند و باید روابط شان نزدیک شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha