• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ / ۱۰:۰۶
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 1402032817921
  • خبرنگار : 50233

یک مسئول عنوان کرد:

"نان" هم به اندازه "آب" مهم است/تجهیز یک سوم مزارع و باغات سمنان به سیستم‌های نوین آبیاری

"نان" هم به اندازه "آب" مهم است/تجهیز یک سوم مزارع و باغات سمنان به سیستم‌های نوین آبیاری

ایسنا/سمنان رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان بر لزوم توجه ویژه تر به استان های کویری کشور در بحث تجهیز مزارع و باغات به سیستم های نوین آبیاری تاکید کرد.

محمدرضا قاسمی در گفت و گو با ایسنا از تجهیز بیش از یک سوم مزارع و باغات این استان به سیستم های نوین آبیاری خبر داد و اظهار کرد: با توجه به خشکسالی های پیاپی و کمبود جدی منابع آبی در استان های حاشیه کویر و از جمله استان سمنان، دولت باید در بحث تخصیص اعتبار به سیستم های نوین آبیاری توجه بیشتری به این استان ها داشته باشد.
وی با بیان اینکه میانگین تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری در سطح کشور حدودا ۳۴ تا ۳۵ درصد است ادامه داد: این شاخص در استان سمنان نیز تقریبا در همین حدود است .
وی با اشاره به وجود ۱۹۸ هزار هکتار اراضی قابل کشت در استان اضافه کرد: اگر اراضی کشت نشده و آیش سالانه را از سطح زیرکشت استان کم کنیم، سالانه حدودا از ۱۲۵ هزار هکتار از این اراضی استان هر سال زیرکشت می رود و از طرفی در حال حاضر ۴۱ هزار هکتار از اراضی استان مجهز به سیستم های نوین آبیاری است که حدودا همان ۳۳ تا ۳۴ درصد می شود.

قاسمی وجود خرده مالکی را یکی از موانع تجهیز مزارع به سیستم های نوین آبیاری برشمرد و گفت: برخی استان ها به دلیل وجود شرکت های کشت و صنعت بزرگ، در حوزه تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری عملکرد بهتری داشتند، متاسفانه به دلیل خرده مالکی در استان، برخی اراضی نه مکان مکانیزاسیون را دارند و تجهیز آنها به سیستم های نوین برای کشاورزان مقرون به صرفه است.

"نان" هم به اندازه "آب" مهم است

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان از حمایت ویژه دولت سیزدهم از تجهیز مزارع به سیستم های نوین آبیاری خبر داد و گفت: در سال زراعی ۴۰۰ بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار به تجهیز و توسعه سیستم های نوین آبیاری در استان اختصاص یافت. در سال زراعی گذشته تا کنون نیز بیش از ۲۲ میلیارد تومان تا کنون جذب اعتبار در این بخش داشتیم.
وی بر لزوم تعبیه بسته های تشویقی ویژه برای کشاورزان استان های کویری به عنوان یک راهکار برای توسعه سیستم های نوین آبیاری نام برد و اظهار کرد: با توجه به اینکه کم شدن منابع آبی در بخش کشاورزی، معیشت کشاورزان را تحت تاثیر قرار می دهد ، انتظار می رود که استان های کویری و استان هایی که تاثیر بیشتری از خشکسالی ها داشته اند ویژه تر دیده شوند و یا اعتبارات بیشتری به این بخش اختصاص یابد و یا سهم دولت و کمک های بلاعوض در این بخش افزایش یابد.

وی از کاهش میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی استان خبر داد و افزود: با هوشمند سازی چاه های کشاورزی در استان، میزان آب مصرفی در بخش کشاورزی استان کاملا مشخص و کنترل شده است و اجازه برداشت بیشتر از سهمیه تعیین شده داده نمی شود.

"نان" هم به اندازه "آب" مهم است/ دولت استان های کویری را ویژه تر ببیند

قاسمی بهینه سازی و صرفه جویی در مصرف منابع آبی را یک ضرورت خواند و گفت: میزان آب مصرفی بخش کشاورزی در گذشته ۸۵ تا ۹۰ درصد هم گزارش شده اما با اقداماتی که در چند ساله اخیر در استان صورت گرفته این میزان به زیر ۷۰ درصد رسیده است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان ادامه داد: بیشتر بهره برداران این بخش از کاهش مداوم دبی چاه ها و کاهش سهمیه آب برداشت شده به بهانه های مختلف و از جمله صرفه جویی، تعادل بخشی و...گلایه دارند.
وی با اشاره به اهمیت تولید محصولات کشاورزی و کمک به اقتصاد کشاورزان خاطرنشان کرد: اگر چه حفاظت از منابع آبی از اهمیت زیادی برخوردار است و صرفه جویی و بهینه سازی آن الزامی است اما نباید فراموش کرد که "نان" هم به اندازه "آب" مهم است و به هیچ عنوان نمی توان اهمیت غذا و امنیت غذایی را نادیده گرفت.
کاهش آب مصرفی کشاورزی به زیر ۷۰ درصد
عضو کارگروه سازگاری با کم آبی استان ادامه داد: نباید تصور کرد که چون بخش کشاورزی در سطح کشور بزرگترین مصرف کننده منابع آبی است پس اهمیت آن کمتر است و می توان جبران کمبودها را به این سمت سوق داد.

قاسمی ادامه داد: براساس آمار از مجموع یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب آب استان حدودا۷۳۶ میلیون مترمکعب در بخش کشاورزی به مصرف می رسد که کمتر از ۷۰ درصد است.

وی با اشاره به اجرایی شدن سند سازگاری با کم آبی در استان تصریح کرد: علی رغم کاهش منابع آبی و صرفه جویی ویژه در این بخش و با وجود کاهش سالانه سطح زیرکشت در استان، خوشبختانه با تلاش های صورت گرفته در استان میزان تولید در استان نه تنها کاهش نیافته بلکه به دلیل افزایش عملکرد در سطح، میزان تولید محصولات کشاورزی در استان نیز افزایش خوبی یافته است.
"نان" هم به اندازه "آب" مهم است/ دولت استان های کویری را ویژه تر ببیند
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha