• شنبه / ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ / ۲۳:۵۰
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 1403022215597
  • خبرنگار : 71415

دست و پا زدن بایدن در باتلاق چالش‌ها هم‌زمان با سال انتخابات

دست و پا زدن بایدن در باتلاق چالش‌ها هم‌زمان با سال انتخابات

شبکه آمریکایی «سی.ان.ان» در مطلبی تصریح کرد، همچنان که فشارهای ناشی از جنگ غزه و حمایت‌ از رژیم صهیونیستی در این جنگ چالش بزرگی برای جو بایدن در سال انتخابات به وجود آورده، او با چالش‌های عظیم دیگری نیز در داخل دست به گریبان شده که چشم‌انداز رقابت انتخاباتی را برای او تیره و تار می‌سازند.

به گزارش ایسنا، این شبکه آمریکایی با اشاره به اینکه بایدن هم‌اکنون با انواع چالش‌هایی مواجه شده که شدیدا کار او را برای متقاعد کردن رای‌دهندگان در زمینه حمایت از او سخت کرده، می‌نویسد: «چشم‌انداز دشوار پیش روی بایدن در مصاحبه اخیر او با شبکه سی.ان.ان در ایالت ویسکانسین که از ایالات تعیین کننده در انتخابات است نمود یافت. او در سال ۲۰۲۰ در این ایالت توانست تنها با اختلاف حدودا ۲۰۰۰۰ رای پیروز شود در حالی که در ماه نوامبر آینده نیز این ایالت اهمیت زیادی دارد.»

سی.ان.ان با برشمردن چالش‌های بزرگ برای بایدن نوشته است: «رئیس جمهور آمریکا با چشم‌انداز جنگ‌ها در خاورمیانه و اوکراین مواجه بوده و تهدید مداوم تشدید این جنگ‌ها اعتبار او به عنوان یک رهبر را به چالش کشیده است.  بایدن در داخل آمریکا حالا با موجی از اعتراضات در پردیس‌های دانشگاه علیه حمله اسرائیل به غزه و طغیان رای‌دهندگان جوان و ترقی‌خواه، گروهی مهم از رای‌دهندگان که برای ائتلاف او حیاتی هستند، مواجه شده است.»

در ادامه این تحلیل با اشاره به اینکه رای‌دهندگان آمریکایی خریدار وعده‌های او برای رونق پیدا کردن کشورشان نیستند، نوشته شده است: «رای‌دهندگان حالا درگیر درد و رنج بالا رفتن قیمت‌ها و نرخ‌های بهره‌، مسائلی که ادعای بایدن درباره وضعیت عالی اقتصاد را زیر سوال می‌برد، شده‌اند. در کنار اینها بایدن پیرترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا است که در پایان دور دوم ریاست جمهوری احتمالی ۸۶ ساله می‌شود که این خود چالش دیگری برای او درست می‌کند.»

نظرسنجی‌ها دائما نشان می‌دهند که هم اکنون مهمترین دغدغه رای دهندگان آمریکایی اقتصاد است.  نمره منفی آنها به عملکرد رئیس جمهور در این حوزه بیشتر از نمره مثبتشان به او است.

یک نظرسنجی سی.ان.ان در ماه آوریل نشان داد که ۳۴ درصد عملکرد بایدن را در حوزه اقتصاد تایید کرده‌اند. این رای‌دهندگان در حوزه تورم نیز با میزان ۲۹ درصد عملکرد بایدن را تایید کرده‌اند. از سوی دیگر طبق نظرسنجی‌ها اهمیت اقتصاد برای رای‌دهندگان آمریکایی در کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ حتی بیشتر از کارزارهای مربوط به دو انتخابات قبلی بوده است. رای‌دهندگانی که مساله اقتصاد را در شکل‌دهی به رای انتخاباتی خود مهم خوانده‌اند به میزان ۶۲ درصد از ترامپ حمایت کرده‌اند در حالی که حمایت آنها از بایدن معادل ۳۰ درصد بوده است.

به نوشته این رسانه آمریکایی، جو بایدن هر چند در طول سه سال ریاست جمهوری رشد اقتصادی و اشتغالزایی را افزایش داد اما مساله تورم و وضع نرخ‌های بهره بالا حالا تبدیل به پاشنه آشیل او شده است. این مسائل به عنوان مثال فشارها را در حوزه خرید مسکن و خودرو برای آمریکایی‌ها افزایش داده و بسیاری از مردم این کشور هر بار که برای خرید به سوپر مارکت می‌روند از تجربه مجدد تورم شوکه می‌شوند.

رئیس‌ جمهور آمریکا در مصاحبه‌ اخیر خود با ارین برنت، خبرنگار سی‌ان‌ان، ضمن آنکه تلاش داشت از بابت فشار افزایش قیمت‌ها اظهار همدردی کند زیر بار اینکه اقتصاد آمریکا در وضعیت نامناسبی است، نرفت. او همچنان از عملکرد اقتصادی خودش دفاع کرده و یادآوری کرد که برخی از روسای جمهور قبلی آمریکا از اینکه رای دهندگان قدردان تلاش‌های آنها نبوده‌اند ظاهرا ناخرسند و عصبانی شده‌اند.

بایدن در پاسخ به سوال برنت در این خصوص که چه زمانی اعتماد را به مصرف‌کنندگان آمریکایی بازمی‌گرداند، پاسخ داد: «ما همین الان آن را متحول کرده‌ایم.» او سپس با زیرسوال بردن نتایج نظرسنجی‌ها بیان کرد: «داده‌های نظرسنجی‌ها همیشه اشتباه بوده‌اند. همکاران شما در سی.ان.ان در یک نظرسنجی برای گرفتن یک پاسخ باید با چند نفر تماس بگیرند؟ این ایده که ما شرایط و اوضاع خیلی بدی داریم درست نیست. ما مشاغل بیشتری ایجاد کرده‌ایم. ما در وضعیتی هستیم که در آن مردم به مشاغل با درآمد خوب دسترسی دارند.»

به نوشته سی.ان.ان، این که رئیس جمهور آمریکا به رای‌دهندگان بگوید که همه چیز عالی است در حالی که آنها احساس نمی‌کنند همه چیز عالی است، صرفا می‌تواند برای او یک راهبرد سیاسی چالش برانگیز باشد.

«استفن کالینسون» نگارنده این تحلیل سی.ان.ان نوشته است که شواهد و قرائن نشان می‌دهند مسیر کارزار انتخاباتی جو بایدن برای کسب پیروزی مجدد در انتخابات ریاست جمهوری دارد هر چه پیچیده‌تر از قبل می‌شود.

او می‌نویسد: «بایدن حالا درگیر یک رویارویی با نخست وزیر اسرائیل شده و چنین رویارویی همواره یک موضوع خطرناک برای رهبران آمریکا بوده است. این بحران می‌تواند به جایی برسد که به نفع ارزیابی دونالد ترامپ مبنی بر اینکه دنیا و کشور ما دارد از کنترل خارج می‌شود و نیاز به فرد قدرتمندی برای ترمیم این وضعیت دارد، تمام شود.»

به نوشته این رسانه آمریکایی اختلاف بایدن و نتانیاهو بعد از هشدار اخیر رئیس جمهور آمریکا در مصاحبه با سی.ان.ان مبنی بر اینکه نقل‌وانتقال برخی تسلیحات به رژیم صهیونیستی را در صورت اجرا کردن برنامه حمله بزرگ به شهر رفح معلق می‌کند، بالا گرفته است.

به دنبال شهادت هزاران فلسطینی در حملات رژیم صهیونیستی به غزه از هفتم اکتبر تا کنون، گروهای معترض شامل فعالان ترقی‌خواه و حامیانی در کنگره و رای‌دهندگان عرب تبار آمریکا در ایالت مهم انتخاباتی میشیگان کوهی از فشارها را برای رئیس جمهور آمریکا اعمال کردند. در این میان طوفان معترضان ضد صهیونیسم در دانشگاه‌های آمریکا هم باعث شوریدن گروه‌های رای‌دهندگان مهم همچون جوانان و ترقی‌خواهان و میانه‌روها علیه بایدن به دلیل حمایت‌های مداوم دولت او از رژیم صهیونیستی در جنگ علیه غزه شده است.

همچنین طبق ارزیابی کالینسون، حملات جمهوریخواهان به بایدن از بابت هشدارش برای قطع ارسال تسلیحات به رژیم صهیونیستی نیز دارد «روایت کلی آنها درباره ضعیف بودن بایدن و ناتوانی او در برقراری ثبات در یک جهان ناآرام را تقویت می‌کند.»

سناتور «تام تیلیس» که جمهوریخواه است بایدن را «بزدل» و رهبری او را «شکست خورده» خواند.

«جاش هاولی»، سناتور جمهوریخواه از ایالت میسوری نیز گفت: «پیامی که بایدن حالا به متحدان ما می‌دهد این است اگر ارسال تسلیحات آمریکا برای شما باعث ضرر و زیان سیاسی برای رئیس جمهور آمریکا شود، متاسفیم، شما را به حال خود رها می‌کنیم!»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha